SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Interviews  (gelezen 18471 keer)
schildpaddennetcrew
Moderatorteam
******
Offline

Berichten: 2797


« Gepost op: 20 Augustus 2010, 22:21:04 »

Spelregels "Interview"

Deelnemers aan het topic "interview" dienen een bijkomende vraag aan te vullen bovenop de reeds bestaande vragen, zo word de vragenlijst steeds langer.
Elke deelnemer zal een reactietopic op zijn afgenomen interview krijgen (mag zij of hij ook zelf openen), gebruikers die willen reageren of dieper ingaan op antwoorden dienen eveneens de aangevulde vraag te beantwoorden,  die in het eerste bericht van het reactietopic vermeld dient te worden.
Zo kan interessante communicatie onstaan.
Velden waar men geen raad mee weet of naar je mening te persoonlijk zijn moeten niet verplicht ingevuld worden, interviews waar minder dan 3/4 van de vragen niet zijn beantwoord worden echter ongeldig verklaard en worden verwijderd.
Na de vragenlijst kan je iemand uitdagen zelf aan het interview deel te nemen , gaat deze persoon om één of andere reden hier niet op in dan word dit gerespecteerd, er mag dus niet herhaaldelijk naar gevraagd worden .
Het topic met de interviews zelf staat ingesteld als sticky, blijft dus bovenaan het subboard interviews staan, daaronder volgen dan de reageertopics.
De bijkomde vragen worden door de crew telkens aangevuld in onderstaand bericht, zodat men enkel de vragen moet kopieren en invullen.
 
Gelogd
schildpaddennetcrew
Moderatorteam
******
Offline

Berichten: 2797


« Antwoord #1 Gepost op: 20 Augustus 2010, 22:21:20 »

Interview :


1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

3. Welke dieren heb je nu ?

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?

6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby ?

19. Zijn er dingen die je schildpad deed/doet, die je hebben verrast of die je niet verwacht had van je schildpad? (leuke anekdotes ?)

20. Hoe sta je tegenover het terug weg doen van dieren?

21. Heb je je dieren ingeschreven bij het Stamboek. Zo ja/neen, waarom wel/niet.[/

22. hoe ga jij handelen als er een tijd aanbreekt waarin je niet meer van je nakweek af kunt komen?

Extra vraag  gericht aan de persoon voor het volgende interview, bovenop voorgaande vragen.
Deze vraag dient ook beantwoord door een gebruiker die reageert op mijn reactietopic voor mijn interview :

  

Bij deze daag ik gebruiker...uit deel te nemen aan dit interview :
« Laatste verandering: 31 Oktober 2010, 11:49:52 door kurtlippens » Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Augustus 2010, 00:39:24 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?
1975 en 2007

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)
n.v.t.

3. Welke dieren heb je nu ?
1.3.0 Testudo hermanni boettgeri
0.2.0 Cuora flavomarginata
0.3.2 Trachemys scripta elegans
1.0.0 Trachemys scripta scripta
0.0.4 Chrysemys picta bellii

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?
Oerdieren

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.
Trachemys : Kleurrijk in iedere zin van het woord

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?
6

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?
Aquaria/Vijvers
Terraria/Buitenverblijf

6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?
Ja, in paniek raken

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?
Nee

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .
Dipsochelys dussumierie / Wordt te groot en zwaar
Malaclemys terrapin / Ik koop uit principe geen schildpadden
Heosemys grandis / Geen genoeg ruimte

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?
Fora, Opvang, Logeeradres, Oppas, Boeken, Beeldjesverzameling

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )
n.v.t.

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
Altijd het welzijn van je schildpad voorop zetten

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)


Extra vraag  gericht aan de persoon voor het volgende interview, bovenop voorgaande vragen.
Deze vraag dient ook beantwoord door een gebruiker die reageert op mijn reactietopic voor mijn interview :

13.Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
 


 
« Laatste verandering: 21 Augustus 2010, 10:26:08 door kurtlippens » Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 21 Augustus 2010, 10:45:52 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?
Oef, da's even terugdenken... Volgens mij rond 1994. Toen een hele poos schildpadloos geweest.
Nu opnieuw in bezit van schildpadden sinds 25 december 2008.

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)
In 1994.. Windvang Testudo hermanni boettgeri (of T. h. hercegovinensis). Door kennissen meegenomen uit het voormalig Joegoslavië. Toen ze er al zeer snel op uitgekeken waren, zochten ze een plekje waar ze de dieren konden onderbrengen. Dat werd ik...

3. Welke dieren heb je nu ?
Testudo hermanni boettgeri nakweek 2008 (mèt CITES doc ditmaal); 2 stuks, vermoedelijk dames.
Kinosternon baurii nakweek medio 2009. 1 vermoedelijke dame.

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?
Jeetje, waar zal ik beginnen. Het prehistorische uiterlijk, de koddige "olifanten-achterpootjes" van landschildpadden.
Wel eens close up naar de kop / ogen van een Griekse Landschildpad gekeken? Als je dat hebt gedaan, dan heb je je antwoord op deze vraag  knipoog

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.
Dat zijn dus Griekse Landschildpadden.
Bijzonder leuke, ondernemende en wonderschone soort...

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?
Zoals hierboven aangegeven: 2 stuks.

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?
Zo lang de temperatuur het toe laat (ondersteund door een warmtelamp) zitten ze hun gehele jaarlijkse actieve periode buiten in een verrijdbare kweekkas. Bij regen zitten de dekplaten erop; bij goed weer zijn deze er af. De dieren krijgen zo natuurlijke UV via de zon, scharrelen hun eigen kostje bij elkaar; bouwen een goede weerstand op door schommelende dag- / nachttemperatuur.. Eigenlijk streef ik ernaar de dieren zó te huisvesten, dat mijn "ingrijpen daarin" tot een absoluut minimum wordt beperkt. Zo hanteer ik ze liefst alleen tijdens het ontwormen en het "in de koelkast plaatsen voor de winterslaap".


6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?
Oh zeker.
Allereerst: Ik zou nooit meer illegaal verkregen dieren houden.
Ten tweede: Advies toentertijd was om ze op beukensnippers te houden... Ja, mijn dieren hadden uiteindelijk bultvorming
Ten derde: Er werd verteld dat ze sla, tomaat, kattenblikvoer en mandarijn heerlijk vonden; dit kon ik ze geregeld geven  afvragend...
Gelukkig weet ik nu beter en hebben mijn huidige dieren een héél ander leven dan mijn vroegere Grieken...


7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?
Terrapene ornata... Bekijk het diertje en je weet waarom.
Chelonoidis carbonaria...

Ze gaan er echter niet komen.
Heb nu 2 soorten, 1 in een aquarium van 100x50x50 in de woonkamer; de Grieken nu in hun vierkante-meter-kweekkas in de tuin.
De Grieken zullen een steeds groter verblijf gaan krijgen. Als de kinderen wat ouder zijn, dan gaat het speeltoestel met schommel en glijbaan de deur uit. De dan vrijgekomen ruimte (ik schat zo'n 20 vierkante meter) zal dan worden omgebouwd tot schildpaddenverblijf. In dat verblijf komt een grote variatie eetbare vegetatie en een schuilhok.
Mogelijk zal er tegen die tijd nog 1 mannelijke Griek bij komen, omdat ik ooit graag eens eigen nakweek zou willen hebben / ervaren.

Heb een mooie balans gevonden v.w.b. de schildpadden die ik heb, mijn gezin, werk en overige hobby's.
Nog meer soorten / verblijven erbij zou die balans verstoren, waar dan iets anders onder gaat lijden.. 't is goed zo  cool

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .
Bijzonder vind ik eigenlijk "alle" soorten wel. Ze hebben allen hun eigen schoonheid / aparte gedrag / venijn... Moeilijk om daar bepaalde soorten uit te gaan selecteren..

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?
Uiteraard regelmatig aanwezig op diverse fora en websites. Hoewel ik denk dat ik het momenteel "leuk voor elkaar" heb v.w.b. huisvesting / voeding e.d., ben ik van mening dat het altijd beter kan. Daarom tracht ik constant mijn kennis ter verbreden om de kwaliteit van het leven van mijn dieren daarmee ook constant te verbeteren.
Uiteindelijk is kweken voor mij een ultiem "kersje op de slagroom". Die nakweek zal dan ook wel verkocht gaan worden, maar dat doel is voor mij ondergeschikt aan het plezier en wonderlijke van het meemaken van de hele voortplantingscyclus.

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )
Niet van toepassing, geloof ik.

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
Hmm... da's pittig.
Vwb behoud op de lange termijn: Zorg dat je je dieren inschrijft in het stamboek en zorg dat je -in geval van het moeten afstaan van de dieren- ze via het stamboek ook weer herplaats. Op die manier ben je er van verzekerd dat ze terecht komen / blijven bij mensen die zich inzetten voor het behoud van de soort.
Voorts: Probeer te kijken naar wat best is voor het dier en laat dat ondergeschikt zijn aan wat jij leuk vind voor het dier.
Bijvoorbeeld: Je vind het zo schattig als het diertje naar je toe loopt om wat hapjes tomaat uit je vingers te happen. Tomaat werkt daarbij natuurlijk altijd... Laat dát achterwege en probeer te genieten van hoe het dier zelfs zijn dagelijkse plan trekt.
Probeer de kuntsmatige omstandigheden die het leven in gevangenschap met zich meebrengen zoveel mogelijk af te stemmen op de manier hoe het dier in zijn natuurlijke habitat zou zitten. Op die manier kun je het best genieten van het natuurlijke gedrag van je dier.

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)
De dames boettgeri:



Madam baurii:






13. Waar gaan de dieren heen na mijn dood?
Ik hóóp dat tegen die tijd mijn dochter of zoon mijn liefde voor schildpadden heeft overgenomen en bereid is de verdere verzorging op zich te nemen. Mocht dit niet het geval zijn, dan wil ik ze liefst laten herplaatsen bij iemand die de soort ook heeft en het dier nog een kwalitatief goed leven kan bieden... Anderzijds ben ik hier op mijn 32e nog niet heel erg mee bezig.

Mijn vraag aan de volgende kandidaat:

14: Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
« Laatste verandering: 21 Augustus 2010, 10:53:54 door kurtlippens » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Tekje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #4 Gepost op: 21 Augustus 2010, 11:16:44 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?
Rond mijn 10 jaar, ik hou van dieren die kalmte uitstralen (Koi's, schildpadden,..)
Ik ben dus vorig jaar pas mijn eerste landschildpad gaan houden, maar had al 5 jaar waterschildpadjes

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)
2 Kleine geelwangschildpadjes

3. Welke dieren heb je nu ?
3 Geelwangen, 3 boetgeries en 1 Hermani

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?
De manier waarop ze leven, de rust die ze hebben en uitstralen

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.
Griekse landschildpadden, met een mooi donker schild

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?
4

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?
Hier vind je alles
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9280.0.html

6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?
Nog niet zo heel lang bezig, maar toch al veel andere dingen geleerd, daardoor dat er nu een serre bijkomt

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?
Later misschien nog een kweekrijpe vrouwlijke boetgerie

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .
Klepschildpad denk ik

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?
Puur als hobby en voor mijn eigen

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )
/

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
Geef ze gewoon liefde en je krijgt het dubbele terug

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9280.0.html

13. Waar gaan de dieren heen na mijn dood?
Weet ik nog niet, ben 19 dus zal hoopik nog tijdje ronlopen hier
Maar anders..mijn vriendin

14: Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)
Toch wel heel veel, plukken van kruiden, bijleren in boeken, bijleren op dit forum, mijn schildpadjes controleren, en ze zitten hier 24/24 bij mij op de kamer (de 2 kleinste)

Extra vraag  gericht aan de persoon voor het volgende interview, bovenop voorgaande vragen.
Deze vraag dient ook beantwoord door een gebruiker die reageert op mijn reactietopic voor mijn interview :

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt


« Laatste verandering: 21 Augustus 2010, 12:13:12 door kurtlippens » Gelogd

Low 'nd Slow
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #5 Gepost op: 21 Augustus 2010, 11:41:35 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?

In het jaar 1992 kreeg ik het virus al te pakken. Een familielid had toen enkele volwassen carbonaria gekocht en die vond ik zo facinerend dat ik die ooit ook wow. In  mei 2007 ben ik dan uiteindelijk zelf begonnen met schildpadden te houden. Na jaren info op te doen enzo.

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

Testudo hermanni boettgeri nakweek 2006. 7 stuks

3. Welke dieren heb je nu ?

Geochelone carbonaria ( Surinaamse vorm ) 2.3.0 en dan nog Nk
Geochelone carbonaria ( cherry head ) 2.2.8
Geochelone radiata 0.0.5
Geochelone pardalis 0.0.4
Geochelone denticulata 1.1.0

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

Omdat het zo'n vredelievende dieren zijn. Ze doen een mens niets van kwaad. Dus je hoeft er geen bang van te hebben en toch stralen ze dat machtige oer uiterlijk uit. Echt dat prehistoriche nog en dat vind ik zo mooi.

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.

Dat zijn dus overduidelijk de Geochelone carbonaria ( cherry heads ). Door hun extreme activiteit is het gewoon optimaal genieten van hen. Altijd in beweging en hun kleurpatroon is zo verschillend per dier. Dat gelijk welk dier van die soort erg makkelijk te onderscheiden is en een persoonlijkere uitstraling heeft. Ook de verschillende felle kleuren die ze hebben maakt ze nog extra bijzonder mooi.

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

12 cherry heads heb ik dus.

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6196.0.html   In deze topic zie je bijna al mijn verblijven.

6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

Je vroeger gaf ik geen vitamienen en equifit. Maar nu doe ik dat wel omdat ik zie dat de dieren veel sterker en actiever zijn met. Al de rest doe ik nog steeds zoals vroeger. Alleen de verblijven zijn in de loop der jaren ook wat mee ge eovolueerd. Maar dat is logies ook he. Je mag nooit stil blijven staan. Dieren groeien, dus verblijven moeten mee groeien.

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

Geochelone platynota
Geochelone yiniphora
Chelus fimbriatus

Maar die 2 soorten zullen er niet komen. Ik vind ze heerlijk mooi. Maar wat ik nu heb wil ik super ruim houden. Liever wat minder soorten maar mooi ruim. Dan veel soorten en minimaal van huisvesting.

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .

Geochelone platynota dus: Reden: Ik wil alles ruim huisvesten en met die erbij zouden enkele soorten wat kleiner moeten gaan wat ik niet wil.
Geochelone yiniphora: Reden: Kunnen niet legaal verkregen worden + zelfde reden als van platynota

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?

Ik zit dagelijks op forums. Om zelf meer info op te doen + anderen waar ik kan te helpen of bij te sturen. Als ik op reis ga kies ik liefst een bestemming waar ik schildpadden zou kunnen tegen komen. Op google zoek ik ook dikwijls eens het 1 en ander op als ik iets moet weten. Ik chat ook veel met verschillende andere houders en op die manier doe ik eigenlijk nog het meeste info op. Ook bezoeken aan andere houders leveren altijd veel nieuwe ideen en info op.

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )

Beste Tip die ik veel mensen kan mee geven is. Als je interesse hebt in een bepaalde soort. Contacteer dan enkele kwekers en ga er eens langs al moet je 100km rijden je zal super veel info en ideen opdoen of als je het echt tever vind chat dan met die bepaalde kwekers van die soort om zo zoveel mogelijk info op te doen. Bouw daarna pas je verblijven na alle info die je gekregen hebt en als alles klaar is koop dan pas de dieren en 1x je ze hebt blijf praten met de kwekers. Je kan er nog steeds veel info van krijgen dan.

Als je meerdere kwekers contacteerd. Elk zal wel wat anders zeggen maar het komt min of meer op hetzelfde neer. Dus zoek tussen alle info in een gulden middenweg en ga dan je eigen middenweg die je gevonden hebt op. Ficceer je nooit op 1 bepaald persoon ( na apen ). Hoe meer personen je hebt hoe meer info je kan opdoen.

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

Zit vaak op forums en post af en toe je dieren / verblijven eens. Al vind je die van een ander veel mooier. Wees niet beschaamd en post ze toch. Iedereen kan er maar ideen van opdoen. Al ben je nieuw of een echte ancient. Je bent nooit tegoed of te slecht om ze te posten. Het is logies dat je een ander zijn verblijven altijd mooier zal vinden. Want die van u zie je elke dag en ben je dus beu gezien ( bij wijze van spreken )

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

Geochelone pardalis: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5623.30.html
Geochelone carbonaria: ( cherry heads ) ( enkele ervan ) http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5654.60.html / http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9024.0.html
Geochelone radiata: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6102.90.html
Geochelone carbonaria: ( surinaamse vorm ) http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6466.0.html
Geochelone denticulata: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8060.75.html

13. Waar gaan de dieren heen na mijn dood?

Ik hoop ooit eens een vrouw tegen te komen die de dieren ook graag ziet en dat dan 1 van onze kinderen de hobby wil verder zetten.

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

Met de dieren een groot uur per dag en op forums + chatten enzo met kwekers ook zeker 2u per dag

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

Eens Nk hebben van al mijn soorten. Zou erg leuk zijn om van alles eens kweek gehad te hebben.

Extra vraag  gericht aan de persoon voor het volgende interview, bovenop voorgaande vragen.
Deze vraag dient ook beantwoord door een gebruiker die reageert op mijn reactietopic voor mijn interview :


16: Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?


Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt


« Laatste verandering: 21 Augustus 2010, 12:13:40 door kurtlippens » Gelogd
psvehv
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1122



« Antwoord #6 Gepost op: 21 Augustus 2010, 13:06:59 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?

Dat was ongeveer 17 jaar geleden Marley was rond de 4 jaar.

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

1 dier een Russische landschildpad Agrionemys horsfieldii

3. Welke dieren heb je nu ?

2 Chelonoidis carbonaria
2  Chrysemys picta bellii
1 Mauremys reevesii
1 Kinosternon leucostomum leucostomum

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

Gewoon heerlijke dieren.

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.

Chelonoidis carbonaria ,mooi eigenwijs aanahnkelijk.

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

2

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9345.0.html

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7993.0.html

6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

Niet meer zo snel in paniek raken

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

Ja 1 soort spreekt me heel erg aan de Heosemys grandis .

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) ..

Zie boven kan het dier niet huisvesten zoals het gehuisvest zou moeten worden

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?

Zit elke dag op het forum.

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9

Zoek eerst zoveel mogelijk info op over het dier dat je wilt gaan houden,scheelt vaak een hoop ellende in de toekomst.

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

Bezint eer je begint

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8927.msg121380.html#msg121380
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7993.0.html

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

Tot nu te neemt Marley ze over,maar je kunt nooit in de toekomst kijken.

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

Dat is moeilijk in uren te zeggen maar wel veel.

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

Een prachtig Heosemys grandis verblijf.

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?[/

Werk alleen maar met kunstof en zijden planten

Extra vraag  gericht aan de persoon voor het volgende interview, bovenop voorgaande vragen.
Deze vraag dient ook beantwoord door een gebruiker die reageert op mijn reactietopic voor mijn interview :

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.
  
Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt

« Laatste verandering: 21 Augustus 2010, 13:19:33 door kurtlippens » Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Augustus 2010, 13:54:14 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?
Ongeveer 4 jaar geleden door de vriendin, ik heb dan de draad overgenomen zo'n 3 jaar geleden. Sindsdien is het amper te stoppen


2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

Mijn eerste dieren waren de Chelonoidis carbonaria, de vriendin was begonnen met een Trachemys scripta

3. Welke dieren heb je nu ?

Een heleboel,
Sternotherus minor peltifer
Sternotherus minor minor
Trachemys scripta
Sternotherus carinatus
Kinosternon baurii
Chelonoidis carbonaria
Testudo hermanni boettgeri
Testudo graeca ibera



3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

Moeilijk te beschrijven maar vooral omdat ze stuk voor stuk zo eigenwijs zijn  boos



3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.

Chelonoidis carbonaria, gewoon om hun gedrag

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

7

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?

In diverse terraria... (foto's via de zoekfunctie   knipoog )


6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

Te snel dingen willen veranderen.

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

Uiteraard, maar het moet haalbaar blijven. Eerst verhuizen, dan pas andere soorten

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) ..

Carretochelys insculpta. Lijkt me alleszinds onbetaalbaar om dergelijke massa water dat ze nodig hebben in de winter op te warmen.

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?



10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9

Als je de duitse taal machtig bent: http://www.schildkroetenforum.com/

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

Net zoals je aan een eigen zaak begint, ga ergens anders rondkijken/rondhoren. Zoveel mogelijk (verschillende) info verzamelen en een haalbaarheidsstudie maken! Zo doe ik het nog steeds  knipoog

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8661.0.html
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9365.0.html
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8054.0.html
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7707.0.html
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8865.0.html

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

Eigenlijk nog niet over nagedacht, ben nog jong dus zal (hopelijk) nog wel een hele tijd duren!

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

Ik gok rond de 3uur per dag, maar kan ook best meer zijn  fluiten

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

Tgoh, zoveel dat onbereikbaar lijkt voor te houden. En kwa reizen zijn er ook enkele dingen (Madagaskar, Aldabra, en dergelijke)

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?[/

Hangt af van de soort, maar ik werk met alle 3

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.

Begraven, om erna terug herop te graven en proberen te reconstrueren.

Extra vraag  gericht aan de persoon voor het volgende interview, bovenop voorgaande vragen.
Deze vraag dient ook beantwoord door een gebruiker die reageert op mijn reactietopic voor mijn interview :

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby?
 

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
Gelogd

Sannnn
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 133


« Antwoord #8 Gepost op: 21 Augustus 2010, 17:53:17 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?

3jaar geleden toen mijn vriend met 2 geelwangetjes thuiskwam, was ik verkocht.. Ben direct de fora's en boeken ingevlogen om te informeren (eigenlijk hoort het andersom, maar dat is mijn vriend zijn schuld..  glimlach)
Nu heb ik van deze zomer (6 augustus) zelf mijn landschildpadjes  liefde voor...


2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

Het zijn nog altijd mijn enige dieren: 0.2.0 Testudo Hermanni Hermanni

3. Welke dieren heb je nu ?

Testudo Hermanni Hermanni

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

Hun schattige kopjes en het feit dat ze echt wel een stuk sneller zijn dan dat je ervan zou verwachten  lachen

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort?

  Tgoh favoriet zou ik het niet noemen, maar de Terrapene carolina (Carolina-doosschildpad) en de Malacochersus tornieri (Spleetschildpad) vind ik echt magnifiek mooie beesten!
En natuurlijk niet te vergeten mijn twee eigen kleine T.H.H'tjes!  liefde voor...


4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

Van mijn T.H.H'tjes 2, de anderen geen...

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto's)?

Momenteel in een terrarium van 1mx0.64mx0.54m
Binnenkort komen er wel foto's van, maar moet nog enkele plantjes halen voor erin te zetten..
En later natuurlijk in een buitenverblijfje (eens we verhuist zijn)


6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

 Heb nog niet lang genoeg ervaring dus dat zal nog wel komen Brede lach

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

Later misschien de Terrapene Carolina of de Malacochersus tornieri, mits genoeg plaats en informatie gevonden te hebben, dus dat is een langetermijnproject...
Iets om naar uit te kijken dus, en meer ervaring rijker te zijn over landschildpadden  fluiten


8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) ..

De Sulcate zijn mooie beesten, maar onhaalbaar..
Grootste reden:  door plaatsgebrek, maar ik kan altijd een kijkje nemen bij de foto's op het forum  knipoog


9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, venigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?

Vooral forum


10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9

http://www.schildpadnet.nl/forum/ Dit is het andere forum waar ik vaak ga piepen..

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

Kijk eerst op fora rond en vraag genoeg informatie vooraleer je schildpadden aankoopt

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9376.msg129573.html#msg129573

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

Hopelijk gebeurt dat nog niet direct, maar moest het onverwachts toch gebeuren dank ik dat mijn moeder ze wel opvangt, of vrienden van mij die al gezegt hebben, dat als ik ooit nakweek moest hebben ze er van willen hebben  glimlach
Keuze genoeg dus
!

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

Redelijk veel, aangezien ik nog heel veel op dit forum lees en bekijk, beschou het als een verslaving  verlegen

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

Momenteel lijken de twee soorten die ik zou willen nog onbereikbaar Brede lach
En dat zal nog zo blijven tot ik genoeg ruimte heb voor deze beestjes en degene die ik al heb..


16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?

Momenteel heb ik nog geen planten, maar ik ben van plan om kunststofplanten aan te schaffen.


17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.

Nog niet voorgehad, zie ik dan wel ..

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby?

Iedereen is verkocht en vindt ze superschattig..
Ze zeggen allemaal dat ze er zelf willen houden, maar ik waarschuw ze voor de kosten en het feit dat ze niet klein blijven... En dat ze dus geen zotte aankoop moeten doen..
En je hebt natuurlijk altijd mensen die vragen waarom je een schildpad als huisdier hebt, want " Je hebt daar toch niets aan aan die beesten"
Waar ik dan een hele uitleg bij geef  glimlach


Extra vraag  gericht aan de persoon voor het volgende interview, bovenop voorgaande vragen.
Deze vraag dient ook beantwoord door een gebruiker die reageert op mijn reactietopic voor mijn interview :

Zijn er dingen die je schildpad deed/doet, die je hebben verrast of die je niet verwacht had van je schildpad? (leuke anekdotes?  Brede lach

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
« Laatste verandering: 22 Augustus 2010, 11:55:27 door kurtlippens » Gelogd

0.2.0 Testudo Hermanni Hermanni (Corsica)
1.0.0 Platysaurus Intermedius Wilhelmi
snapingmata
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1042


« Antwoord #9 Gepost op: 22 Augustus 2010, 10:36:00 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?

Ik denk dat er al gans mijn leven schildpadden zijn geweest, eerst bij opa in de tuin en dan rond 11-12 jaar is het echte houden van schildpadden begonnen.

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

Trachemys scripta elegans

3. Welke dieren heb je nu ?

Staurotypus triporcatus
Staurotypus salvinii
Claudius angustatus
Sternotherus carinatus
Sternotherus minor minor
Sternotherus odoratus
Chelydra serpentina
Macrochelys temminckii  
Chelodina mccordi
Pelusios niger
Chelus fimbriata
Emydura macquarii
Elseya novaeguineae

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

Ik weet het niet  ze hebben mij dit al veel gevraagd

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.

Claudius angustatus

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6061.0.html

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

13

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?





6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

Het bouwen van schildpad verblijven tracht ik iedere maal te verbeteren door.

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

Pelusios broadleyi,Sternotherus depressus en Pelusios nanus  

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .

Vijayachelys silvatica , deze kleine schildpad heeft één van de mooiste oogtekeningen van alle schildpadden vind ik en er is bijna niets over bekend.

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?

Dit forum en nog een paar andere.
Meetingen bijwonen van NBSV, DGHT, BSFT, Chelonia 2002, Chelonian congress, enz.
Maken van schilpadden verblijven en raad geven ivm. het maken van.
Af en toe een voordracht.

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )

http://www.dght.de
http://www.bsft.ch
http://www.trionyx.nl
http://www.chelonia2002.com/modules/news/

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

Opserveer en geloof niet alles wat je op het net vind, luister naar mensen met meer ervaring en sta er ook voor open. Bezint eer ge begint

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)


Sternotherus minor peltifer


Staurotypus salvinii


Sternotherus odoratus

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

Ik heb 2 kinderen in opleiding.

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

4 tot 5 uur

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

Dat al de soorten die ik bezit nakweek voort te brengen, omdat ieder dier dat een liefhebber kweekt één dier is dat niet hoeft worden gevangen of commercieel worden gekweekt.

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?

Ik werk met alle drie naargelang de soort schildpad en de bak.

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.

Soms een autopsie en soms gewoon de grond in om het schild te bewaren

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby ?

De meeste zeggen dat ik gek ben, wat is gek?

19. Zijn er dingen die je schildpad deed/doet, die je hebben verrast of die je niet verwacht had van je schildpad? (leuke anekdotes ?)

Van de Claudius angustatus ben ik verast over zijn territoriagedrang  die gaat tot 10cm buiten zijn bak. Deze soort kan ook zijn ogen afzonderlijk bewegen.  

Grts Bart  

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
« Laatste verandering: 22 Augustus 2010, 11:53:42 door kurtlippens » Gelogd

Op sommige vragen kunnen we beter geen antwoord hebben, soms is ervaring veel beter.
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #10 Gepost op: 23 Augustus 2010, 18:48:12 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?

Dat is echt heel lang geleden, ik was zo rond de 3 jaar, een winkel bij ons om de hoek had een marginata zitten en wou daar elke dag kijken. Toen uiteraard niks mee gedaan, tot ongeveer 2001, mijn toenmalige vriendin had een greaca zitten en toen raakte ik weer redelijk in de ban.

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

3 horsfieldii's

3. Welke dieren heb je nu ?

4 Testudo hermanni boetgerie

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

Het oeruiterlijk en het goede kunnen opserveren van de dieren

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.

Dat zal de Indotestudo elongata zijn, helaas heb ik die niet meer. Maar wat mij zo aantrok aan deze dieren waren het brutale gedrag

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

Helaas geen 1 meer door omstandigheden

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?

De Testudo hermanni beotgerie die ik nu heb zitten in een buitenterrarium

6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

Zoals de meeste denk ik hier, het eten

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

Als de situatie het (weer) toelaat, de Malacochersus toernieri

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .

Pyxis en de Radiata. De radiata zou ik niet kopen omdat die redelijk groot worden

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is om goed te luisteren naar meer ervaren hobbyisten en je eigen gezonde verstand te gebruiken

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,1525.0.html

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

Ik denk een uurtje ongeveer

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?

Kunstof/zijde planten, deze kan je desnoods schoonmaken en de dieren kunnen er niet van eten en ze gaan ook niet dood

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.

Gelukkig nog niet mee mogen maken, maar ik denk dat ik het schild zou bewaren

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby ?

Die hebben er niet echt een mening over, die vinden het allemaal wel leuk om te zien maar meer ook niet


20 Extra vraag:

Hoe sta je tegenover het weg doen van dieren?
Motivatie voor deze vraag is, sommige mensen zijn er falikant tegen maar heb zelf een aantal maanden geleden een harde beslissing moeten nemen door omstandigheden welke ervoor zorgde dat ik niet meer genoeg tijd kon besteden aan mijn toenmalige dieren, ik had toen 5 Geochelone elegans, 4 Indotestudo elongata en mijn 4 Testudo hermanni boetgerie (welke ik nu nog heb)

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
« Laatste verandering: 23 Augustus 2010, 18:55:03 door kurtlippens » Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
jonas
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 245



« Antwoord #11 Gepost op: 24 Augustus 2010, 10:06:40 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?
Toen ik klein was, gingen we regelmatig op zaterdag naar de markt.  Op onze weg daarheen passeerden we aan een dierenwinkel waar toen kleine roodwangetjes in een aquarium aan het raam zaten. We stopten er toen altijd en daar heeft het virus mij te pakken gekregen. Op mijn 6de kreeg ik, na lang aandringen, mijn eerste waterschildpadje.


2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)
Trachemys scripta elegans


3. Welke dieren heb je nu ?

Chelonoidis carbonaria
Indotestudo Elongata
Sternotherus Minor Minor

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

De rust die ze uitstralen, de donkere kraaloogjes die je aankijken, de reeds omschreven ‘olifantenpootjes’, enz…

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.
Chelonoidis carbonaria : hun karakter, mooie kleuren, …



4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

4


5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest ?

Chelonoidis carbonaria


Indotestudo Elongata


Sternotherus Minor Minor



6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?
Nu wordt er meer aandacht besteed aan de voeding, zeker qua toevoeging van Equifyt en Vitamineral.
Ook gaf ik ze voorheen dagelijks eten, nu krijgen ze 4 à 5 keer per week eten. Ik heb de indruk dat ze hierdoor minder bultgroei hebben dan voorheen.


7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?
Geochelone elegans
Geoemyda spengleri


8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .
Centrochelys sulcata en Astrochelys radiata : ik heb spijtig genoeg de ruimte niet die ze nodig hebben, wie weet ooit…


11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
- Bezint eer ge begint : laat je niet verleiden om meer schildpadden te nemen dan je aankunt.
- Sta open voor raad en durf advies vragen aan ervaren houders


12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)
Chelonoidis carbonaria: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8211.msg107376.html#msg107376
Indotestudo Elongata: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8212.msg107378.html#msg107378
Sternotherus Minor Minor: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,8210.msg107372.html#msg107372


13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?
Mijn zoon (3 jaar) is reeds ‘in opleiding’.


14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)
Verzorging en observatie dieren : 1 uur
Forumbezoek : de computer (én het forum) staat de ganse dag op, moeilijk te zeggen dus.

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.
Ik zou graag voor, elke schildpaddensoort die ik houd, een afzonderlijke en grote kamer hebben die ik volledig kan inrichten naar hun noden en behoeften.

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?
Kunststof/Zijdeplanten.  


17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.
Ofwel begraven ofwel afstaan voor sectie


18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby ?
Mijn vrouw vind het OK maar ik mag er ook niet mee overdrijven. Met andere woorden : ze toomt mij in.  pestkop

20 Hoe sta je tegenover het weg doen van dieren?
Ik probeer al mijn dieren te houden tot hun dood maar natuurlijk zijn er soms omstandigheden waar je niet anders kunt. Zo had ik 2 Minors die als vrouwtjes waren uitgebroed, bleek uiteindelijk dat het 2 mannetjes waren. Omdat ze uiteindelijk toch zouden vechten, heb ik ervoor gekozen er 1 weg te doen.

Nieuwe vraag :
21. Heb je je dieren ingeschreven bij het Stamboek. Zo ja/neen, waarom wel/niet.

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
« Laatste verandering: 24 Augustus 2010, 12:36:05 door kurtlippens » Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 24 Augustus 2010, 11:23:09 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?

Begin 1997. Halverwege '97 ging ik uit huis en samenwonen en toen kwam er snel een bak met schildpadjes.

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)

2 Roodwangetjes, net zoals de meeste mensen die in die periode met waterschildpadden begonnen.

3. Welke dieren heb je nu ?

4.3.0 Pelusios carinatus (ik verwacht binnenkort eieren)
1.3.0 Pelusios castaneus
1.5.0 Pelusios castanoides castanoides
2.1.0 Pelusios niger
3.1.0 Pelusios niger ssp.
1.1.0 Pelusios upembae (zitten in de VS)

0.0.2 Podocnemis unifilis (in Ecuador)
0.0.5 Podocnemis expansa (in Ecuador)

1.1.1 Chelydra acutirostris (in Ecuador)

1.1.0 Kinosternon leucostomum postinguinale (in Ecuador)

2.6.0 Graptemys ouachitensis


3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?

Nee...

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.

Niet nodig. Zie mijn website www.pelusios.com fluiten

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?

Zie boven.

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?

In Nederland in aquaria, behalve de Graptemys, die zitten buiten in de vijver.
In de VS zitten de dieren ook in een aquaria en in Ecuador in grote plasticbakken, doch zal daar spoedig de bouw van de vijver zijn eindpunt bereiken.




6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?

Zo weinig mogelijk dieren per verblijf. Het verblijf zelf zo groot mogelijk. Dit alles om de onderhoudsbezigheden tot een minimum te brengen.

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?

Alle Pelusios soorten die ik nog niet verzorg.

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen).

Zeker. Labrastochelys galkini, Foxemys mechinorum, Phosphatochelys tedfordi, Caninemys tridentata en Sinemys gamera. Allemaal helaas uitgestorven.

Sinemys gamera.




9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?

Websites, fora, fieldherping, kweek, opvang, taxonomie en paleontologie, redactioneel werk, en productie van T-shirts met schildpad afbeeldingen.

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )

Neuh. Alle zijn bekend hier.... knipoog

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?

Houdt maat. Laat je niet gek maken door meteen zoveel mogelijk soorten aan te schaffen die ook nog eens compleet verschillende manieren van huisvesting eisen. Dat gaat meestal fout. Ga altijd uit van de maximale grootte die een schildpad kan bereiken en denk niet: dat zien we dan wel, want dan ben je verkeerd bezig.
Beter is je om je te specialiseren in een bepaald genus, dan kan je daar ook veel kennis over opdoen dan alleen globale kennis over vele soorten.


12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

Zoek maar rond op de fora, dan zie je genoeg.... knipoog

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

Hopelijk blijven ze achter in familie beheer.

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)

24/7

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.

Gekweekt hebben met alle Pelusios soorten.

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?

Echte planten. Alleen die helpen mee aan een verbetering van het ecosysteem in het verblijf. Punt uit.

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.

Schedels en schilden bewaar ik, kaalgevreten natuurlijk... De reden: kennis vergaring.

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby ?

Mijn vrouw vindt het prima. Beter dan dat ik onderuit gezakt met bier (drink sowiezo niet...) in de ene hand en de remotecontrol in de andere hand voor de TV hang. cool

19. Zijn er dingen die je schildpad deed/doet, die je hebben verrast of die je niet verwacht had van je schildpad? (leuke anekdotes ?)

Het gehele gedrag blijft verrassen. Dag in, dag uit.

20. Hoe sta je tegenover het terug weg doen van dieren?

Dat probeer ik ten aller tijden te voorkomen. Ik heb me echter weleens verkeken op een kweekgroep Kinosternon cruentatum. Ondanks de belofte van de vorige eigenaar dat het 1 man en meerdere vrouwen zouden zijn, bleken het meerdere mannen en maar een vrouw te zijn. Door de samenstelling van deze groep heb ik toen besloten de dieren weer weg te doen. Gelukkig zijn ze allemaal goed terecht gekomen en sommige zijn nu zelfs de ouders van aardig wat nakweekdiertjes die nu in omloop zijn.

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt


« Laatste verandering: 24 Augustus 2010, 12:32:37 door kurtlippens » Gelogd

Morganna
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 12 September 2010, 21:19:02 »

Volgens mij is er iets mis gegaan met mijn interview het is zomaar spontaan verdwenen, dus nog maar een keertje voor de zekerheid.

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?
NVT, Kevin is er mee begonnen

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)
Een landschildpad


3. Welke dieren heb je nu ?
Honden, schildpadden, bidsprinkhanen, salamanders, hagedissen en nog veel meer

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?
Ik vind ze zo schattig. Vooral die kleine waterschildpadjes (die niet in een bakje horen)

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.
Nou, die kleine waterschildpadjes dus met stipjes. Ik weet niet hoe ze heten maar dat weet Kevin wel.

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?
Veel, heel veel

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?
In bakken en dat vind ik niks

6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?
Niet dat ik weet

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?
Nee eigenlijk niet

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .
IK vind alle schildpadden bijzonder

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?
Ja, op dit forum, verder hou ik me met mijn honden bezig, er komen nl. binnenkort weer puppen

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )
Dat vinden jullie vast niet interessant als schildpadden liefhebbers

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
Laat ze onmiddellijk vrij

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)
Kijk maar bij Kevins topics

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?
Dat zal Kevin wel weten maar ik hoop dat ze vrij gelaten worden

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)
Uren en nog eens uren

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.
Dat jullie de schildpadden vrij laten.

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?
Ik houd niet van nep dus als ze dan toch in een bak moeten dan maar met echte planten

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.
Met alle eer begraven

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby ?
Verschrikkelijk vinden ze dat.

19. Zijn er dingen die je schildpad deed/doet, die je hebben verrast of die je niet verwacht had van je schildpad? (leuke anekdotes ?)
Nee, natuurlijk niet, die arme beestjes zwemmen wat rond in hun bakje, echt zo zielig

20. Hoe sta je tegenover het terug weg doen van dieren?
Positief en dan wel naar de natuur

21. Heb je je dieren ingeschreven bij het Stamboek. Zo ja/neen, waarom wel/niet.[/
Zou het niet weten


  

Bij deze daag ik gebruiker...uit deel te nemen aan dit interview :
Kevin, Kurt en Hans

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt
« Laatste verandering: 12 September 2010, 21:38:30 door kurtlippens » Gelogd
halk
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 354



« Antwoord #14 Gepost op: 31 Oktober 2010, 10:41:34 »

1.Wanneer kreeg je het schildpadden-virus te pakken en wanneer ben je daadwerkelijk begonnen met het houden van schildpadden ?
al vanaf kinds af aan zeur ik bij mijn moeder om een schildpad, toen der tijd waterschildpadden omdat die in de dierenwinkel stonden. mijn ouders waren tegen schildpadden omdat ze enorm smerig waren(gingen stinken zonder goede installatie) . ik had me erbij neergelegd totdat ik 1 jaar geleden naar Turkije op vakantie ging. daar liepen twee landschildpadden en het vuur was bij mij weer aangestoken. eenmaal thuis meteen weer informatie opgezocht en ondertussen..  

2. Wat waren je eerste dieren (deze vraag zou niet van toepassing kunnen zijn natuurlijk)
twee Testudo hermanni boetgerie

3. Welke dieren heb je nu ?
twee Testudo hermanni boetgerie

3.1 Kan je kort uitleggen wat je zo aantrekt aan schildpadden ?
echte oerdieren, een lust om naar te kijken.

3.2 Beschrijf in een kort stukje je favoriete schildpadden soort.
Geochelone Carbonaria, de prachtige kleuren  en Geochelone Pardalis de grote dikke beesten en als laatst de Geochelone Elegans, hele mooie schildtekening

4. Hoeveel dieren heb je hiervan?
Geen

5. Hoe zijn de schildpadden gehuisvest (eventueel foto) ?


6. Zijn er specifieke dingen die je vroeger anders deed, maar door ervaring hebt veranderd?
nvt, ze zijn pas 3 maanden hier in huis.

7. Zijn er nog soorten op je verlanglijstje?
zie vraag 3,2 – in iedergeval één van die soorten wil ik nog eens verzorgen. Teven mijn boetgerie groep uitbreiden

8. Zijn er schildpadden die je verder nog heel bijzonder vind. (ondanks dat je die niet zou aanschaffen en reden voor niet aanschaffen) .
alle zeeschildpadden, reuzenlandschilpadden en de waterschildpad met gele stippen.

9. Houd je je op een andere manier nog met schildpadden bezig? Bijvoorbeeld website/forum ,reizen, verenigingswerk, voorlichting, opvang, kweek/verkoop?
op het moment alleen dit forum, heb wel eens gekeken naar vrijwilligerswerk met zeeschildpadden maar daar heb ik ivm studie nu geen tijd voor

10. Wat je daar verder nog over kwijt wil. (website, adressen, tips met betrekking op antwoorden op vraag 9 )
nvt

11. Welke raad wil je houders van schildpadden meegeven ter bevordering van het welzijn en behoud van de hobby op lange termijn ?
vergeet niet dat er meer in het leven is als de hobby

12. Plaats (een) foto(s) van je dieren. (je kan ook doorlinken naar een bestaand fototopic van je dieren)

13. Waar gaan je schildpadden heen na je dood?

14. Hoeveel tijd ben jij dagelijks met deze hobby bezig? (verzorging van de dieren, incl het forumbezoek)
1uur ongeveer

15. Wat zou je willen bereiken dat onbereikbaar lijkt, met betrekking tot schildpadden uiteraard.
alle schildpadden soorten van vraag 3.2 bezitten, helaas heeft me vriendin daar geen zin in.

16. Werk je het liefst met kunststof planten / zijde planten / echte planten of helemaal geen planten?
ik werk met kunststof platen in mijn terrarium. Ik heb nog nooit echte geprobeerd maar ik heb niet echt groene vingers. Vandaar mijn keuze voor kunststof

17. Waar laten jullie je dier als het overleden is,om welke reden dan ook.
begraven in de tuin zodat ik het schild later kan prepareren

18. Wat vind je partner (als je er geen hebt, je ouders of beste vrienden) van je schildpaddenhobby ?
mijn ouders snappen het niet, die hebben liever iets wat je kan aaien. Mijn vriendin vindt het allemaal wel prima zolang ze zelf maar niet te veel mee hoeft te doen

19. Zijn er dingen die je schildpad deed/doet, die je hebben verrast of die je niet verwacht had van je schildpad? (leuke anekdotes ?)
in het begin klommen ze steeds op een bosje platen om er vervolgens vanaf te vallen en dan op de rug te liggen zonder terug te kunnen draaien. Ze bleven dit proberen en ik dacht dat ze nooit zouden stoppen. ondertussen klimmen ze er nooit meer op. ze waren hardleers maar hebben het uiteindelijk toch geleerd

20. Hoe sta je tegenover het terug weg doen van dieren?
dat ligt helemaal aan de omstandigheden waarom ze weg moeten. Als de eigenaar niet meer in staat is de beesten te verzorgen vind ik het logisch dat ze weg gaan. Zaken als ik wil dit soort niet meer ik wil een ander soort vind ik niet okeej

21. Heb je je dieren ingeschreven bij het Stamboek. Zo ja/neen, waarom wel/niet.[/
neen, die van mij zijn nog maar 3 maanden oud. Als ze geslachtsrijp zijn ga ik ze waarschijnlijk wel inschrijven maar ik heb me er nog niet in verdiept.

Nieuwe vraag :
22. hoe ga jij handelen als er een tijd aanbreekt waarin je niet meer van je nakweek af kunt komen?

Reacties en vragen op dit interview kan je hier kwijt

« Laatste verandering: 31 Oktober 2010, 11:55:10 door kurtlippens » Gelogd

Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 18:02:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 744
Totaal: 744
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.168 seconden met 27 queries.