Da's eigenlijk wat ik bedoel.
Bij een dier als een Griek kun je wat meer met "vochtigheid" spelen, om beginnende bultgroei nog enigszins weg te laten trekken... of af te laten vlakken door het dier zo glad mogelijk verder te laten groeien.
Die luxe heb je minder bij een woestijn- / steppebewoner als een kleinmanni, waardoor het laten afvlakken van bultvorming een grotere uitdaging is.
Desondanks blijven het wonderschone juweeltjes.
Er staat ergens beschreven in de Trionyx meen ik dat de soort veels te lang als inderdaad een woestijndier gehouden werd.
Erg droog.
Nu blijkt dat dit inderdaad niet zo is en hogere LV's kan krijgen. Echte concrete data's heb ik jammer genoeg niet voor handen maar ik hanteer een hoge LV plaatselijk 70 % en uiteraard op de open plekken lager. Dit komt mijn inziens zo reeel mogelijk over.
Net zoals de hermanni's zijn de kleinmanni's kleine vreetzakjes en vrij actief in vergelijking met andere kleinblijvende soorten.
Deze twee factoren dragen uiteraard bij aan de mate van bultgroei/glooing.
Ik ben benieuwd hoe dit allemaal zich gaat ontwikkelen !
Ik denk zelf dat er erg veel overeenkomsten zijn met de zorg omtrend de kleinmanni en de hermanni behalve de temperatuur tolerantie natuurlijk.