Vanwaar die geperforeerde plaat?
Is dat om te veel verdamping tegen te gaan, en dus kans op droogkoken te vermijden?
Of voorkom je op die manier een te hoge luchtvochtigheid bij de eieren, omdat de geperforeerde plaat veel vocht tegenhoudt en feitelijk meest warmte doorlaat?
Sowieso vul ik geregeld water bij, met een plaat erboven is er idd minder verdamping en de luchtvochtigheid in de stoof zelf wat lager.
Maar van weinig belang hoor, in 2 andere stoven zonder plaat gaat het net zo goed.
Zelf ben ik steeds meer van mening dat incuberen er te "kunstmatig" aan toe gaat tegenwoordig.
Zo gaat bij het incuberen van
Indotestudo elongata de stekker er gewoon uit tijdens de nacht (kamertemperatuur is wel 24°C)
Probleem is dat er nog te weinig bekend is wbt sturing van de geslachten met fluctuerende temperaturen, van
Indotestudo elongata worden met nachtelijke afkoeling hier waarschijnlijk uitsluitend vrouwtjes geboren.
Het geeft er alle schijn van dat schommelende temperaturen (natuurlijker situatie) ook belangrijke voordelen oplevert, minder bultvorming bvb bij
Centrochelys sulcata .
Ook de temperatuur in de kamer waar de stoof staat opgesteld is belangrijk, loopt deze te hoog op zal de temperatuur in de incubator ook hoger stijgen, maar dit "probleem" is met een dure commerciele stoof net zo goed aan de orde.
De herp nursery heeft wel het voordeel dat deze ook kan koelen, maar de meningen over deze stoof zijn erg verdeeld op reptielenfora, ze durven wel eens falen ...zelf heb ik er echter geen ervaring mee...