Vraag me af waarom een Griek buiten 10X beter zit dan binnen?
Omdat dit 1 van de weinige soorten is die in ons klimaat voorjaar en zomer buiten gehouden kan.
Als de mogelijkheid tot buitenhuisvesting er is dan zou ik dat zeker doen.
Daar draait mijn opmerking niet om, het draait om de opmerking dat de buitenhuisvesting 10X beter is dan binnen.
Daar draait ook mijn hele posting om, de stelling van naar buiten als de weersgesteldheid het toe laat en er ruimte voor is klopt maar 10X beer dan binnen betwijfel ik ten zeerste.
En waarom dat niet het geval is bij andere soorten.
Iedere schildpad is beter af bij huisvesting in een buitenverblijf. Maar ons klimaat laat dat simpelweg niet toe.
Dus bij een tropische soort dien je een ruim binnenverblijf te realiseren....
Als een Griek naar buiten kan is dat uiteraard schitterend maar men kan ze ook heel goed houden in een terrarium binnenshuis, voor op gesteld dat het terrarium voldoet aan alle eisen.
Rekening houdend met de activiteit van een griek en de beoogde eindgrootte/gewicht (een vrouwelijke boettgeri kan zeker 25 cm, 3kg bereiken) is binnenhuisvesting op lange termijn onvoldoende.
Vergis je niet welke huisvestingseisen er zijn voor een dier van dat formaat.[/quote]
Gaat deze zelfde stelling niet op voor een kolenbrander die groter wordt?
Overigens als buitenhuisvesting het beste is waarom leeft de Griek dan nog niet van nature in Nederland en Belgiƫ?
Die vraag kan je zelf ook wel beantwoorden denk ik zo. Questie van klimaat en geologie en geografie.
In ons klimaat is naast een buitenverblijf ook een verwarmd verblijf nodig in de vorm van een schuur/kas etc...er zijn voorbeelden genoeg te vinden hier op het forum.
Dus moet er toch een vorm van binnenhuisvesting gerealiseerd worden om het dier buiten te kunnen laten overleven.
Het enigste wat meer werk verlangt bij binnenhuisvesting is de voorbereidingen voor de winterslaap, deze zijn zelfs hier op het forum te vinden en lijken me ook niet zo'n probleem.
Niet meer of minder dan bij het buitenshuis houden van deze soorten.
Daarbij komt dat de kolenbrander van oorsprong uit de regenwouden komt en men dus met een hoge relatieve vochtigheid zit in het terrarium, vind de kolenbrander dan ook niet echt een schildpad voor iemand die net begint.
Daarbij komt dat de kolenbrander van oorsprong uit de regenwouden komt en men dus met een hoge relatieve vochtigheid zit in het terrarium, vind de kolenbrander dan ook niet echt een schildpad voor iemand die net begint.
Een Kolenbrander heeft een droog en een nat seizoen en kan in de winter zeker toe met een lager LV,
en in de zomer is een hogere LV niet zo moeilijk.
Een Griek die in winterslaap gaat lijkt mij moeilijker.
Waarom wordt er altijd zo'n ophef gemaakt omtrent de winterslaap?
Er zijn mensen die in het geheel niets doen en zelfs de nakweek buiten laten overwinteren zonder uitval.
Het op peil houden van een goede LV. in de wintermaanden lijkt mij juist een groter probleem en dan niet zozeer in het terrarium maar de omgeving.