Hoi Stephan ,
Wat betreft de Griekse landschildpad:
Aangezien ik er rekening mee moet houden dat ik in de komende jaren op mijzelf ga wonen zal het geen goede optie voor mij zijn om het dier buiten te houden in de zomer. Ik heb uit sommige informatiebronnen vernomen dat het geen kwaad kan een Griekse landschildpad permanent (met de uitzondering op een zonnige middag) binnen te houden, terwijl ik een kweker aan de telefoon had die van mening was dat dit wel een noodzakelijkheid is. Wat is jullie mening?
Dat de kweker groot gelijk geeft, de dieren hou je om hier eerder genoemde redenen beter buiten.
Ik vind dit dermate belangrijk dat ook tropische soorten hier (waaronder ook
Chelonoidis carbonaria ) naar buiten gaan zodra het weer dit toelaat.
Dit geeft de dieren een enorme boost en komt hun gezondheid zeker ten goede, zelfs chronische luchtwegen infectie's raken hiermee soms opgelost (als voorbeeld)
Smetvrees is nergens voor nodig, wormbesmetting bvb kan evengoed voorkomen gewoonweg door het verstrekken van onkruiden of zelfs groenten, dit word vrij makkelijk behandeld.
Het houden van dieren in een terrarium, houd zoals Arnaud reeds vermelde grotere risico's in wbt besmettingen, flagellaten bvb die gedijen in vochtig niet goed verlucht klimaat, en een pak lastiger te behandelen zijn dan al dan niet buiten opgelopen wormbesmetting.
Op een enkele wormbesmetting na hebben de dieren hier buiten nog niks opgelopen, ik ben er zeker van dat dit ook hun weerstand verhoogt.
Schildpadden zijn niet de serreplantjes die men vaak denkt...ze kunnen dus best naar buiten.