SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Sectie van Homopus signatus na verstopping.  (gelezen 11500 keer)
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Gepost op: 2 Augustus 2010, 22:46:23 »

Hierbij de foto's en de uitleg van de anatomie.
De uitleg is van de dierenarts dus in citaat.






Citaat
Uitleg: Je ziet dat ik eerst het buikschild heb losgezaagd van het rugschild en daarna voorzichtig de daaraan vastzittende structuren het losgeprepareerd. Opvallend zijn de roze structuren aan de kop en de staartkant, dat zijn spieren.
De donkerrode structuur halverwege is de lever, aan de rechterkant (voor de schildpad links) vind je daar vlak onder het lichtgekleurde maagje. Als je de maag vervolgt kom je vanzelf in de enorm uitgezette darm terecht, dit is hetzelfde deel dat je eerder op de röntgenfoto zo duidelijk vol met materiaal kon zien. Als je de darm opzij haalt kun je daaronder de donkergekleurde nieren zien  Verder zie je de blaas met daarin wat groene rommel. De blaas gaat over in de cloaca, hetgeen de gezamenlijke uitgang van blaas en darm is. De groene inhoud is dan ook gedeeltelijk urine/ darminhoud. Zoals gezegd hebben we dat onder de microscoop bekeken en daarin een enkel wormei gevonden. In de rest van de darmen heb ik geen aanwijzingen gevonden voor volwassen wormen, belangrijk want wormen zouden op zich best een verklaring voor afwijkende darmmotiliteit kunnen zijn. Lungen heb ik niet genoemd. Vlak boven de lever kun  je onder de borstspieren het hart zien zitten met verder in de richting van de bek de luchtpijp. Als je deze
naar de andere kant vervolgt splitst hij zich in 2 takken die elk naar een long gaan die dicht tegen het rugschild aanzit, heel teer materiaal.

Foto's nadat diertje hier was




Bij interesse wil ik een poging wagen per orgaan een foto te maken.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 2 Augustus 2010, 22:52:04 »

Heeft de sectie een duidelijke oorzaak gebracht van het overlijden, ddat is eigenlijk de grote vraag ?

Opzich interesant om de foto's te zien, maar kan me voorstellen dat waneer je het dier kent/hebt toch moeilijk voor je is geweest,
dus complimenten dat je de info/foto's toch met ons deelt.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #2 Gepost op: 2 Augustus 2010, 23:00:05 »

Ik heb zoiets nog nooit gezien, dus ook van mij een dank je wel voor het delen.
Is die ontzettend opgezette darm de oorzaak van overlijden geweest?
Ik kan me voorstellen dat dit niet meer in het schildje paste.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #3 Gepost op: 2 Augustus 2010, 23:02:17 »

Er zijn geen duidelijke aanwijzingen gevonden voor een doodsoorzaak.
Ik kan alleen maar speculeren en deze speculaties komen misschien dicht bij de oorzaak.

Het is alleen maar dat het leerzaam is voor sommige om te weten hoe een schildpad in elkaar zit qua anatomie en hoe dicht dit eigenlijk ligt bij de mens of andere dieren.
Makkelijk dus inderdaad niet nee, leerzaam wel althans dat is het wel geweest voor mij al had ik het liever niet geleerd op deze manier.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #4 Gepost op: 2 Augustus 2010, 23:10:30 »

Jammer bij sectie zit ik dan toch te hopen op een duidelijke oorzaak, maar dat een sectie die zeker niet altijd opleverd heb ik regelmatig gehoord.
Wat is je speculatie ?

Het eerst wat bij mij op komt is leeftijd, is er leeftijd bekend van dit dier dat overleden aan ouderdom uitgesloten kan worden, ik bedoel bij wildvang dat leeftijd soms
zeer raadselachtig al kan zijn.
(o laat maar laatste vraag, ik heb nagezocht dat het F2 nakweek was, dan kan het niet oud zijn)
« Laatste verandering: 2 Augustus 2010, 23:29:49 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #5 Gepost op: 2 Augustus 2010, 23:30:19 »

Het diertje is een nakweek diertje. Wildvang is niet beschikbaar via stamboek.
Diertje is 6-7 jaar oud daar kan het niet aan gelegen hebben.
Mijn vermoedden is verstopping door toch mogelijk een te harde vezel.
Hierdoor obstructie en van daaruit irritatie aan de darmwand.
Hierdoor stuwing van de darmen wat vrij vocht in de buikholte verklaarde. Stuwing geeft oedeem en dit treed uit naar "open" ruimtes.
Omdat de eerste anderhalve tot 2 weken geen orale toediening geweest is van vocht of voedingsstoffen er een uitdroging is gaan optreden.
Bij darmproblemen is vochtverlies en elektrolyten verlies een groot gevaar.
Door vocht en elektrolyten tekort samen met het niet geven van energierijk vocht/voeding was dit een neerwaartse spiraal.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Augustus 2010, 00:20:31 »

Interessant beeldmateriaal, jammer dat de autopsie geen uitsluitsel bracht.  afvragend
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #7 Gepost op: 3 Augustus 2010, 00:32:43 »

Ik heb het topic af en toe meegelezen maar had niet meegekregen dat het dier is overleden. Jammer!

Mooie foto's, die eerste is door de ijzerzaag wel wat luguber trouwens, en duidelijke uitleg. Interessant ook om nogmaals te zien dat de anatomie van alle gewervelde dieren min of meer gelijk is.

De RA schrijft dat er in de blaas 'groene rommel' zit. Dat is bijzonder; de inhoud van een blaas hoor volgens mij niet groen te zijn... Later schrijft hij dat de groene inhoud blaas-/darminhoud is. Waarschijnlijk doelt hij steeds op de cloaca. Als in de blaas ook darminhoud zou zitten waren er (infectie)problemen (nu niet te zien) geweest en wist je w.s. wel de doodsoorzaak...

Ga je het dier op sterk water (formaldehyde-oplossing) zetten?
Gelogd
remikiso
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2024



« Antwoord #8 Gepost op: 3 Augustus 2010, 18:25:44 »

Interessant beeldmateriaal, jammer dat de autopsie geen uitsluitsel bracht.  afvragend
Hier sluit ik mij bij aan. En nog steeds ontzettend triest dat het dier het niet heeft mogen halen.
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #9 Gepost op: 3 Augustus 2010, 19:04:01 »

Interessant beeldmateriaal, jammer dat de autopsie geen uitsluitsel bracht.  afvragend
Hier sluit ik mij bij aan. En nog steeds ontzettend triest dat het dier het niet heeft mogen halen.

Ook ik ga hier in mee.

Erg intressant om dit zo te zien al hadden wij met zijn alle gehoopt dat je dit niet hoefde mee te maken uiteraard.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #10 Gepost op: 7 Oktober 2010, 20:43:44 »

Reactie van dierenarts op artikel in Trionyx in cursief en daarop mijn antwoord:

Wat ik uit je verhaaltje begrijp is dat je denkt dat het diertjes uiteindelijk aan uitdroging is gestorven. Kan ik niet helemaal volgen, want je hebt om dat juist te voorkomen het diertje extra vaak in bad gezet en ORS gegeven, bovendien zou je dan denk ik ook een gedehydreerd kadavertje verwachten en dat was het toch niet. Misschien heb ik het mis, ben tenslotte ook maar blond, ben benieuwd wat anderen daar van denken. Daarnaast heb ik mijn boek er op nageslagen (Mader, als je ooit wat wilt opzoeken trouwens heel goed boek) en vond het vervellen op de nek nou niet terug als symptoom van uitdrogen (wel van bv bacteriële infectie of hypervitaminose A).

Als dat zo overgekomen is uit het verslag dan is dat niet de bedoeling geweest.
Mijn vermoeden is geweest dat ik van mening ben achteraf gezien dat ik vanaf dag 1 dat diertje weinig tot niks meer deed gelijk al had moeten hydreren met ORS wat ik niet gedaan heb. Na contact te hebben gehad met een andere schildpadden houder heeft deze dit ook gedaan. Dit voor extra energie en voor verdunnen van de verstopping. Dit was bij een Chersina angulata.
Nu weet ik na de obductie te hebben gezien dat zo'n opgezette darm niet mer leven verenigbaar kan zijn uiteindelijk. Ik vermoed dat door deze zwelling ook vocht is uitgetreden van uit de darm?
De veronderstelling van uitdroging door verlies van huid heb ik uit Medicine en surgery of turtles en tortoises.
AL met al zal het een combinatie of alleen de ernst van de verstopping de oorzaak zijn geweest.
Nu worden de vezels die ik de dieren geef eerst door een blender heen gedaan waardoor eventuele harde stukken die ik soms tegen kom kapot gaan.


Ben ook benieuwd of je nog aanvullende commentaren over het cisapride krijgt. Weliswaar omstreden bij mensen, maar wat ik erover bij schildpadden kon vinden was eerder dat het vrij weinig deed (en dan nog in een hogere dosering). De heftige reaktie van jouw diertje lijkt juist aan te geven dat hij er wel veel van merkte. Mocht je dat horen van meerdere schildpadliefhebbers, dan ben ik benieuwd naar welke soort schildpad ze het evt voor gebruikt hebben. Net als een kat geen hond is en anders op medicijnen kan reageren, kan dat bij de diverse soorten schildpadden natuurlijk ook zo zijn en dat zou reden kunnen zijn om te waarschuwen bij welke soorten het liever niet gebruikt moet worden of de dosis te reduceren.

Of het nu de Cisapride is geweest of de reactie die het heeft opgewekt geen idee natuurlijk.
Vanuit mijn werk heb ik meerdere malen mensen in een reanimatie setting gehad nadat ze flink hebben geperst op de wc.
De vagale reactie is dan te sterk en het hart staat stil of nagenoeg stil.
Van ritmestoornissen zoals bij mensen beschreven geloof ik denk ik niet dan had het diertje gezien de soort ritme stoornissen niet meer spontaan gereageerd na een tijdje vermoed ik.


En de daarop volgende mail van de dierenarts:

Bij ernstige darmklachten bij zoogdieren ( en reptielen zijn eigenlijk niet anders) heb je altijd dat je als één van de eerste dingen vocht en dat liefst met elektrolyten moet geven, dat kost namelijk altijd veel vocht. Als je zo'n enorm opgeblazen darm hebt krijg je niet alleen te maken met vochtverlies (en dat probleem had je tijdens de verstopping al), maar ook met druk op andere organen en daardoor stuwing.
Stuwing kan ook weer problemen met het hart geven en kan voor extra vocht in de buik zorgen. Dat hoeft dan dus niet persé uit die darm zelf te komen, bij te hoge druk gaan alle bloedvaten als een soort lekke tuinslang funktioneren.
Theoretisch zou het ook nog zo kunnen zijn dat de darm zo'n enorme optater van de verstopping heeft gehad dat deze overrekt is geraakt en daarna een probleem met de motiliteit heeft gehad. Verminderde motiliteit betekent dat evt voedsel langer ter plekke blijft en gaat rotten en zo voor extra gasvorming zorgt. Er zat niet heel veel voedsel in ,dus het is een beetje erg theoretisch, maar bij katten zie je dat nog wel eens en waarom zou het dan bij schildpadden niet kunnen.




Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 15:57:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 557
Totaal: 557
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.065 seconden met 25 queries.