Hij mailde juist terug met als antwoord dat hij Griekse landschildpdden gratis weg doet, van 4 a 18 maanden en van 6 a 14 jaar oud...
Veel kans dat er een serieus reukje aan vastzit...
Zijn er wel papieren bij ?
Een CITES certificaat kost 12,5 euro (Belgie) of 15 euro (Nederland) dus waarom zou hij die gratis kweken ....moet je wel knettergek voor zijn
Een volwassen vrouwtje is 150 a 200 euro waard...
Volwassen vrouwelijke Testudo Hermanni Boettgeris werden op de Naturaria Fair beurs in de Expo hallen van Antwerpen van zondag 26 september 2010 volledig in orde (= gechipt en met Europese citescertificaat) aangeboden aan 395,00 EUR, mannelijke dieren aan 295,00 EUR. Dezelfde soort werd ook aan 150,00 EUR aangeboden maar dan hadden ze de leeftijd van 3 à 5 jaar.
Al deze dieren hadden citespapieren met het kweekadres van Dular Aleksander uit 4270 Jesenice die een schildpaddenfarm bezit en runt in Slovenië. Deze dieren worden aan Europese opkopers verkocht aan zeer belachelijk lage prijzen waaruit nadien de opkopers er een extra duit in het zakje mee doen en er aldus grote winsten uit kunnen halen.
Deze dieren op de Naturaria Fair beurs werden aangeboden door een franstalige exposant met een adres in Wallonië die beweert dat deze dieren GEEN wildvang zijn. Eerst wou hij mij de citespapieren niet laten zien. Toen ik deed alsof ik een leek was en hem duidelijk maakte dat ik niet wist dat deze tentoongestelde dieren papieren moesten hebben vroeg ik hoe die papieren er uitzagen.
Schijnbaar werkte mijn theatrale onwetendheid zeer goed en liet hij mij héél even een voorbeeld van zo'n cites zien.
Daarop wierp ik mijn blik onmiddelijk op vakje 1 HOUDER; Dular Aleksander, ... Slovenië.
Door deze mensen die nu ook grotere (=volwassen) dieren van dergelijke Oostbloklanden hier op de Belgische markt aanbieden, is er voor de jarenlange Belgische en Nederlandse houders van deze soort die er vertrouwd en tot nu toe nog in gezonde toestand mee kweekten hélaas een oververzadiging op de markt gekomen.
Jammer maar hetzij zo ... waar moeten wij nu nog met onze nakweekjes heen ?
Is het al dan niet nog verantwoord Testudo Hermanni Boettgeri eieren nog verder uit te broeden, trouwens het zorgen voor nageslacht is een duidelijke bevestiging van een goede verzorging van de ouderdieren, maar wat te doen met een overaanbod ?
Stof tot nadenken, niet !
Groetjes,
Greeny