@ Sannnn...
Heb net eventjes een prijsvergelijking gedaan.
Zoomed Basking Spot: € 6,90
Osram reflectorspot: € 2,39
Dit om even het prijsverschil aan te tonen voor (in mijn beleving) dezelfde lamp.
Begrijp me niet verkeerd hoor; beide lampen volstaan prima
Wat niet goed is, is een omgevingstemperatuur van 24 graden; da's te warm.
Het liefst zorg je voor een omgevingstemperatuur van 18 - 20 graden.... 35 graden onder de spot is ideaal.
@ Tekje.
Een Griek is een bijzonder actieve soort die behoefte heeft aan veel licht.
Door zijn actieve aard is een relatief ruime bak gewenst. Een warmtespot is uitstekend om onder op te warmen (en noodzakelijk), maar geeft niet voldoende licht om de rest van de bak effectief mee te verlichten. Hiervoor kun je mijns inziens het best aanvullend TL balken gebruiken.
Zelf heb ik bij mijn Grieken (die nu tijdelijk binnen zitten na hun winterslaap, totdat ze weer naar buiten kunnen) 3 TL balken voor het licht + de warmtespot om onder op te warmen.
De TL's volgen een beetje de daglichtlengte zoals die buiten nu is. Dit pas ik periodiek aan door de tijdschakelaars wat bij te stellen.
De warmtespot gaat 1 uur na de TL's aan.... en weer 1 uur eerder uit dan de TL's.
Edit: 40 graden onder de warmtespot is te warm. Een lager wattage zou inderdaad uitkomst kunnen bieden.
Kwestie van uitproberen... 35 graden is echt het maximum wat je moet zien te bereiken. Hogere temperaturen blijken ze onprettig te vinden.