Onderstaande gedachtengang gaat niet over de heosemys, en zou mogelijk eerder thuishoren in een topic over voeding, maar wel over de geplaatste foto's. Mocht het nodig zijn, dan s.v.p. naar een ander gedeelte van het forum verplaatsen...
Mijn schildpadden eten ook weleens een slak als ze in het buitenverblijf lopen. Vaak slikt één van hen de slakken geheel door. Meerdere keren is het me opgevallen dat de huisjes dan onaangetast en in z'n geheel, zij het leeg, in de ontlasting zitten. De kleur van het huisje is ook hetzelfde. Het gaat om een sulcata, een (voornamelijk) plantenetende schildpad met een lang maagdarmstelsel die dus moeilijk te verteren dingen 'aan moet kunnen'. Ik had dus verwacht dat de huisjes er door het verteringsproces 'aangetast' uit zouden zien. Om deze reden vraag ik mij soms af of het wel zinvol is om calciumcarbonaathoudende dingen/supplementen als eierschillen/sepia/slakken aan, met name vleesetende, schildpadden te geven. Zouden preparaten met kalk in zeer fijngemalen vorm niet beter (natuurlijk ook niet 100%) opgenomen worden, en dus beter zijn, als eventuele toevoeging?
Terechte opmerking denk ik, zelf denk ik ook dat de "onttrekking" van calcium uit het huisje minimaal is.
Om die reden word ook Vita-Mineral en calciumlactaat verstrekt
Zie hier bvb en
Hier, je mag slakken niet volledig als "mono" voer zien al bevatten ook naaktslakken aanzienlijk meer calcium in vergelijking met (bvb) courante voederinsecten uit de handel, dus toch zeker een aanrader.
Eendagskuikens en babymuizen idem, eendagskuikens en babymuizen bevatten juist weinig opneembare calcium omdat hun skelet nog niet gemineraliseerd is, geen compleet voer dus.