1:
Overdag mag het best droog zijn... Weet niet wat voor verblijf je precies hebt ( foto's !!
), maar als je zorgt dat de bodem 's avonds vochtig wordt gemaakt, zodat Zikki zich in een vochtig substraat kan ingraven, dan is dat prima.
Enkele keren per dag sproeien is dus niet nodig.. 's avonds voor het diertjes gaat slapen.. of als de zon niet meer op het verblijf staat, dan volstaat "bevochtigen".
2:
Vitamines ?
Tja... je kán bijvoorbeeld Gistocal of VitaMineral over het groenvoer strooien dat je verstrekt.
Persoonlijk bepoeder ik alleen groente uit de supermarkt hiermee. Denk dan voornamelijk aan andijvie / witlof / Chinese kool / Gourgette.
Liefst geef ik de dieren uitsluitend wilde onkruiden.
In het topic van Barbara (herkennen en plukken van onkruiden) zie je wat jouw Griekje zoal mag eten.
Het geniet de voorkeur zo afwisselend mogelijk te voeren... Doe je dit (met uitsluitend wilde onkruiden dus), dan is -in mijn simpele beleving- het verrijken met extra vitamines niet nodig.
Agrobs zijn samengeperste brokken die bestaan uit een 60-tal kruiden / onkruiden. Dit strooit men over supermarktgroenten. Hierdoor zorg je dat het vezelgehalte (erg belangrijk voor een goede spijsvertering) enorm wordt verbeterd. Tevens zijn deze 60 verschillende onkruiden in 1 brokje ook goed voor de afwisseling.
3:
Serieus ? Een kweker die adviseert een Griekse Landschildpad kattenbrokken te geven
Vreemd advies, aangezien wetenschappelijk is bewezen dat (een teveel aan) dierlijke eiwitten niet bepaald bevorderlijk zijn voor herbivore landschildpadden ( bultvorming.. problemen met de nieren ....).
Dit zou ik dus absoluut niet doen !!
Ze hebben het niet nodig en je doet er meer kwaad mee, dan goed.
Het best houd je je diertje op een uitsluitend plantaardig dieet van wilde onkruiden; bladgroen en bloemen.
Denk bijvoorbeeld aan:
Paardenbloem (incl bloemen)
Klaproos (incl bloemen)
Hybiscus (incl bloemen)
Weegbree
Brandnetel
Viooltje (incl bloemen)
Vogelmuur
Duizendblad
Kaasjeskruid
Smeerwortel
Klaver
... zo maar even een zeer kleine greep uit hetgeen op hun natuurlijke dieet staat
Succes