SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172833 aantal berichten in 14136 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 9 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: kattenbrokjes vr babyschildpadjes  (gelezen 17592 keer)
mazurates
Geochelone elegans
*

beetje eten :P

« Gepost op: 25 Juni 2010, 06:45:07 »

hallo mensen ik heb een vraagje welke kattenbrokken
zijn het beste om eens aan babywaterschildpadjes te geven
ik heb hier kattenbrokken van het merk purina one
voor seniorkatten 7j+ er staat ook op natuurlijk herstel van botten en gewrichten
en voor goede nieren en urinewegen het is kip en rijst
zou dit goed zijn voor babyschildpadjes om eens te geven
of welke brokken raden julie mij best aan voor baby's

groetjes

Edit Kurt; topictitel aangepast
« Laatste verandering: 26 Juni 2010, 15:45:17 door kurtlippens » Gelogd
nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Juni 2010, 07:37:07 »

Ik geef aan de babyschildpadjes weleens zachte kattebrokken,ff afspoelen Smiley

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Barbara
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 25 Juni 2010, 11:18:52 »

Ik heb Felix kattenbrokjes maar die van de Aldi ofzo zijn net zo goed.
Die laat ik dan even weken en prak ze dan in stukjes met een vork.
Maar let wel op, niet te vaak zou ik zeggen.
Mijn ervaring is dat ze dan te snel groeien en gauw te dik worden.
Met mijn baby's (ik heb er 5) ben ik even gestopt met brokjes voeren.
Er is nu immers genoeg in de natuur te vinden.
naeff002
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Juni 2010, 14:45:46 »

Ik geef de mijne hooguit 1 keer in de maand een paar brokjes. Merk is niet zo heel erg belangrijk. Ik wil graag dat ze niet te snel omgroeien. Sommige mensen hebben het wel een over kleur stoffen in brokken, dat dit slecht zou zijn, ik had het aan een paar reptielenartsen gevraagd en die hadden nooit gehoord dat dit problemen oplevert.
Koop dus een doos in de supermarkt, maar beperk het zoveel mogelijk en geef ze liever levend voer al wormen en slakken.
ruben
NBSV - ESF
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juni 2010, 15:19:03 »

ikzelf gebruik Lundi Micro 35% voor de opfok van jonge dieren.
http://www.sierwatervogels.nl/cms/Lundi/Lundi-Nederlands/Lundi-NL.html
zelfde prijsklasse als low-budget kattevoeding, betere samenstelling.
enige probleem is beschikbaarheid op de markt, ik heb een tijdje moeten zoeken maar heb nu een winkel gevonden waar ik ze in zakken van 15Kg kan kopen: http://www.neerhof.be/nl/producten/?c=VOE

volwassen dieren krijgen Lundi regular 20%

als je geen grote hoeveelheden wil kan je ook altijd kleine zakjes per kg kopen bij Wim op één van de NBSV landdagen.

(einde van de sluikreclame  grijns )
johnH
Centrochelys sulcata

Netherlands Netherlands

« Antwoord #5 Gepost op: 25 Juni 2010, 15:24:25 »

Ik geef ze ook wel eens kattenbrokken, (lidl merk, nooit nadelen van gemerkt) maar geef de laatste tijd meer natuurlijk voer en anders korrels voor koi's en steur

1.2.0. Kinosternon baurii
naeff002
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #6 Gepost op: 25 Juni 2010, 15:27:51 »

Ik krijg deze zomer een koppel baikaleenden. Vanaf dan ga ik ook lundi aan ze voeren. Zo moeilijk is het niet om te krijgen
nielo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #7 Gepost op: 25 Juni 2010, 15:52:46 »

Ja,lundi geef ik ook aan de kleintjes.
De kleinere versie.

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Juni 2010, 16:16:03 »

enige probleem is beschikbaarheid op de markt, ik heb een tijdje moeten zoeken maar heb nu een winkel gevonden waar ik ze in zakken van 15Kg kan kopen: http://www.neerhof.be/nl/producten/?c=VOE

als je geen grote hoeveelheden wil kan je ook altijd kleine zakjes per kg kopen bij Wim op één van de NBSV landdagen.

Kan niet genoeg gezegd worden hoor  knipoog

Ook hier geen kattenbrokken....

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

lid adviesraad st. Herpetofauna

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Juni 2010, 17:00:15 »

Kan niet genoeg gezegd worden hoor  knipoog

Ook hier geen kattenbrokken....

Vraag me af of ze wel gezond zijn voor katten.
mazurates
Geochelone elegans
*

beetje eten :P

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Juni 2010, 19:12:07 »

de brokke dat ik hier heb voorde katten zijn redelijk hard
dus even laten weken in water?

groetjes
Barbara
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Juni 2010, 19:35:13 »

Ik, persoonlijk zou die One-brokjes helemaal niet geven.
Die zijn speciaal voor oudere binnenkatten.
Ze zijn ook kei-hard.
Ik denk dat weken lang duurt.
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

lid adviesraad st. Herpetofauna

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Juni 2010, 19:40:23 »

Heb even een stukje van Kurt gecopyeerd op een ander forum;

Het vlees voor deze dieren word speciaal uit Argentinie gehaald, runderen die voor deze doeleinden gefokt worden.
Voornaamste reden hiervan is dat consumentenvlees teveel al dan niet toegestane groeihormonen bevat, het orgaanvlees gebruikt in kattenvoer gewoon ook teveel residuen van antibiotica.
Stof tot nadenken als het om belangrijke bloedlijnen gaat w.b.t het kweken van stamboekdieren ?
Zo adviseert men ook geen beendermeel te gebruiken afkomstig van veeteelt omdat ook hierin ingekapselde residuen van antibiotica aanwezig zijn, dit w.b.t het kweken van sporenschildpadden voor herintroductie.
Het gaat me te ver om hierdoor gebruik van kattenvoer te veroordelen, maar dat er naast de nodige voedingstoffen (die genoeg andere/betere 'producten' ook bevatten) dus ook rommel inzit die ik mijn dieren liever niet voorzet kan gezegd worden.
Elke Belg heeft de dioxinecrisis nog vers in het geheugen, toen er schadelijke PCB's in het diervoer terecht kwamen .....ik ben nog steeds blij dat ik mijn dieren toen geen kattenbrokken voerde, want ook deze vielen hieronder.
Er kwam toen één en ander aan het licht hoe er met dierenvoer gesjoemeld word, ook het voer voor hobbydieren viel hieronder na analyse...
Nu word alles binnen aanvaardbare normen gehouden, die normen zijn niet in het belang van het dier, maar wat het vlees van deze nog bevat als het op het bord van de consument beland.
De dieren zelf krijgen dus eigenlijk nog teveel PCB's en dergelijke binnen.
De vetten gebruikt voor fabricatie van hobbyvoeders zijn meestal hetzelfde als voor industrieel voer.
Als kweker van siereenden vroeger wist ik dat het voeren van kattenbrokken veel schade aanrichte bij de dieren (lever en nieren) , zaagbekken bvb werden meestal niet ouder dan een vijftal jaar, autopsie bracht orgaanschade aan het licht.
De doorbraak kwam er nadat aangepaste voeding op de markt kwam, van toen af bereikten de dieren hun normale leeftijdsgrens en ging het kweken ook een stuk vlotter.
Nu dacht ik dat ondermeer Prof Zwart een wetenschappelijk stuk gepubliceerd heeft dat voeding voor watervogels het dichtste aanleunt aan hetgene wat men zou kunnen toedienen als alternatief aan waterschildpadden.
Zelf had en heb ik goede ervaringen met bvb LUNDI pellets, hier kan je zelfs bijtschildpadden mee grootbrengen zonder (zichtbare) tekorten.
Waarom komt dit alternatief eigenlijk zelden aan bod ? Deze zijn tenminste nog vrij van 'industriële' zoogdiervetten....
Omdat kattenbrokken 'makkelijker' verkrijgbaar zijn...? vind ik net zo min een goede reden als de start van dit topic die weinig ruimte laat voor discussie als sticky van het board voeding, beetje teveel duwen in dezelfde richting... terwijl er wel degelijke (betere?) alternatieven zijn
Ik stimuleer liever tot een gevarieerd menu, is voor de dieren ook prettiger en best te doen.
Kattenbrokken als toegift bvb zullen tekorten toch niet opvangen ? Omdat deze enkel voldoende voedingsstoffen bevatten voor die maaltijd zelf ?
Men zou dus overwegend kattenbrokken moeten voeren om het vooropgestelde doel hier te bereiken, en daar bedank ik persoonlijk voor.

bron; klik hier

Lees het is grondig door en bedenk dan nog eens wat je aan de schildpadden geeft.
Trudi
Stigmochelys pardalis

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Juni 2010, 23:19:08 »

Ik heb Felix kattenbrokjes maar die van de Aldi ofzo zijn net zo goed.

Dit artikel van Barfplaats gaat over hondenbrokjes, maak er kattenbrokjes van, komt op dezelfde ingredienten neer ...................

Sommige mensen denken dat brokken gezond zijn. Het gezondste voer dat er bestaat. Want, de dierenarts zegt het. De dierenwinkel zegt het. De reclame zegt het.

Maar is het ook zo? Wat is er mis met brokken?

Wat zit er in brokken? Nou, in de meeste brokken zit 4% vlees. Als je mazzel hebt, 20% vlees (bedenk hier dus dat een hond een carnivoor is). Wat voor vlees zit er in? Biefstuk? Kipfilet? Nee... Helaas bevatten de meeste brokken afval. Dingen die niemand meer wil eten. Kippenkarkassen, kippenkoppen, kippenveren, kippenpoten (niet de dijen, maar de klauwen). Of, afval van het rund of lam. DIE delen die wij niet meer moeten. Als deze delen erin zitten, dan heb je mazzel. Het kan nOg erger....

In sommige landen gaan ze namelijk verder: daar zitten de afgekeurde dieren in die niet meer verkocht mogen worden voor menselijke consumptie. Dieren die op het boerenerf (door onduidelijke oorzaak) gestorven zijn. Dieren die afgekeurd zijn omdat er gezwellen in zitten. Of vreemde ziektes... Deze dieren worden opgehaald en gaan naar de destructie en vervolgens komt het in de hondenbrok.

Daarnaast zit er in brokken veel graan. Graan is een voedingsmiddel dat niet/nauwelijks voor komt in de natuurlijke voeding van de hond. Wel in de brok. In grote hoeveelheden. Er zitten geen prachtige tarwe of rijstkorrels in de brok. Nee, het bevat het afval. Dat wat wij niet meer lusten/eten/mogen eten. Maar, graan is een goedkope energie leverancier en daarom zit het in de brok.... En dan te bedenken dat de hond een carnivoor is... Granen, in deze hoeveelheden, veroorzaken bij de hond: schimmels, gisten (op huid en in de darm), darm en maag problemen en huid problemen.

In de meeste brokken zit ook vulmiddel. En bindmiddel. Niet omdat dit gezond is voor de hond, maar omdat men brokjes moet kunnen persen van afval. Het mag niet uit elkaar vallen, dus stoppen ze er bind en vulmiddel in. Dit is niet gezond en belast het lichaam van de hond.

In alle brokken zitten antioxydanten. Dit is om tegen te gaan dat de vetten in de brok ranzig worden. Als je geluk hebt, gebruikt de fabrikant natuurlijke antioxydanten zoals vitamine E en C. Als je pech hebt, dan gebruiken ze chemische antioxydanten zoals BHA, BHT, Etoxyquine, Prophylgalaat of andere rommel. Deze chemische middelen worden ook gebruikt om de bewaartijd van kleurenfilms te verlengen en rubber te stabiliseren. Veel van deze middelen zijn verboden in humane voeding. Andere middelen zijn verboden in voeding voor baby's en kleuters. Waarom mogen ze dan wel aan de pup of hond gevoerd worden? Ik moet je het antwoord schuldig blijven.... Een ding is zeker: deze chemische antioxydanten zijn zeer ongezond en zelfs uiterst schadelijk. Ze worden ervan verdacht dat ze bijv. kanker veroorzaken.

In sommige brokken zitten kleurstoffen en smaakstoffen/geurstoffen. Waarom kleurstoffen? Een hond is praktisch kleurenblind! Om jou en mij te laten geloven dat er vlees in de brokken zit... Vandaar die mooie, rode kleur... Veelal gebruikt men geroest ijzer om de brok zo'n mooie kleur te geven. Of dit gezond is voor de hond? Dat valt te betwijfelen... Waarom smaakstoffen? Omdat sommige honden deze specifieke brok niet eet. Gewoon, omdat hij het smerig vindt. Smaakstoffen/geurstoffen zorgen ervoor dat de hond de brokken wel eet. Of het gezond is, dat valt zeer te betwijfelen. Het belast namelijk de lever en nieren.

Maar brokken bevatten ook vitamine! Ja. En daar heeft men een goede reden voor! Want, een brok bevat uitsluitend doodgekookte voedingsmiddelen. Het vlees wordt op 80 tot 180 graden verhit voor 20 tot 120 minuten. De granen nog langer. Geen enkele vitamine overleeft dit avontuur! Dus, moet men achteraf, na verhitting, de vitamines aanvullen. Een soort multivitamine pil toevoegen. Anders gaat de hond dood. Niet alleen de vitamines verdwijnen door het kookproces. Alle goede bacterieen en enzymen worden ook door het koken vernietigd. Vandaar dat de meeste honden, op dit steriele voer, darm/maag problemen zullen ontwikkelen.

Naar mijn mening is een brok dus, welk merk je ook kiest, ongezond. Heel ongezond of ongezond. Er zijn dus merken die geen chemische antioxydanten, conserveringsmiddelen (om schimmelgroei tegen te gaan) en geur, kleur en smaakstoffen bevatten. Deze zijn beter dan de merken die dit wel gebruiken. Er zijn merken die geen afgekeurde dieren gebruiken. Deze zijn dus beter dan de merken die dit wel gebruiken. Maar, het is en blijft een brok. Een doodgekookte brok.

© 2003 Door: Lizzy Plat-Coelers
naeff002
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #14 Gepost op: 25 Juni 2010, 23:24:20 »

ben ik het niet helemaal mee eens. Honden zijn trouwens geen carnivoren maar omnivoren en kunnen zelfs vegetarisch een prima leven leiden, katten zijn wel echt carnivoren.
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
door Spaceke
[Gisteren om 11:39:53]

[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 November 2024, 14:21:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172833
Totaal aantal topics: 14136
Vandaag Online: 1311
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online