Heb ik altijd anders begrepen.
vorig jaar is er een nieuwe omzendbrief verschenen waarin alles gedetailleerd uitgelegd staat.
ik heb hierover ook op de nbsv site een artikel laten plaatsen (zie hieronder)
Nieuws voor Belgische landschildpaddenhouders
zondag 13 december 2009
Op 1 december 2009 heeft het FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, dienst Dierenwelzijn en CITES België een omzendbrief rondgestuurd in verband met het kweken van en het handelen in landschildpadden. De omzendbrief is een document van vier bladzijden lang waarvan één blad met een lijst van landschildpadden die vermeld zijn in de bijlage A van de EG-reglementering. Het document specificeert heel duidelijk wat verstaan wordt onder handel en aan welke voorwaarden de houder/handelaar moet voldoen. Aan de hand van concrete vragen worden duidelijke antwoorden gegeven. Dit maakt dat het document vlot leesbaar en verstaanbaar is, ook voor de beginnende liefhebbers onder ons.
Nieuw is de invoering van fotodocumentatie als erkende vorm van identificatie voor dieren met een borstschild kleiner dan 10 cm. Eenmaal boven de 10 cm borstschild moeten de dieren gemerkt worden door middel van een microchip. Verder wordt er ook nog een verschil gemaakt tussen T. hermanni, T. marginata, en T. graeca enerzijds en de andere bijlage A dieren wat betreft het werken met fotodocumentatie voor jonge dieren. Hierover zal binnenkort nog een omzend brief verschijnen. Wij houden u op de hoogte.
Ruben Lybaert
Contactpersoon België NBSV
de omzendbrief kan je downloaden op
http://www.trionyx.nl/download/fod%20dec%2009.pdfik geef toe dat de brief zelf laat uitschijnen dat het niet nodig is maar voor zover ik weet worden enkele nog certificaten afgeleverd met "beperkte geldigheid" voor de europese landschildpadden soorten, hieruit volgt dat als het dier >10cm borstschild het moet worden gechipt, ondanks dat er misschien geen "handelsactiviteiten" mee gemoeid zijn. (zie punt E in de brief)
bovenstaande is uiteraard enkele voor België, bij twijfel kan je altijd telefonisch contact opnemen met de dienst cites.
Al moet ik er bij zeggen dat de antwoorden die je dan krijgt soms durven verschillen naargelang wie je aan de lijn krijgt.
Ruben