SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Nog een schildpad met ooronsteking  (gelezen 8203 keer)
timdejong7
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 33


« Gepost op: 30 Mei 2010, 18:11:57 »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me hier heb voorgesteld maar in het kort ben ik de gelukkige eigenaar van twee trachemys. Gisteren zag ik bij een van de twee een kleine bultje op de zijkant van zijn hoofd. Ik was meteen bang voor middenoorontstekking maar het was niet heel duidelijk te zien. Ook bij het uit zijn bak halen kon ik het niet duidelijk zien, ik en mijn vriendin waren nog niet helemaal overtuigd. Echter vandaag toen ik hem dichterbij bekeek zag ik de bult duidelijk zitten. Vanaf de bovenkant gezien is het duidelijk aanwezig. Graag hoor ik van jullie of jullie het eens zijn met mijn gedachten bij het zien van de foto's.

Ik woon in Amsterdam en ik heb in de dierenartsenlijst een kliniek gevonden die mij wel geschikt lijkt maar ik weet natuurlijk niet of zij wel degelijk weten waar ze het over hebben: http://www.dierenkliniek-europaplein.com/index-groot.html
Het liefst ga ik met de kleine naar Utrecht omdat ik niks dan possitiefs hoor van daar. Is dit een complexe ingreep? Weet iemand een adres in Amsterdam waar ik ook naartoe zou kunnen gaan?
Dan nog het volgende probleem.... ik werk wisseldiensten en dat betekend dat ik tot en met woensdag overdag geen kans heb om naar de dierenarts te gaan. Wat mij betreft neem ik vrij maar ik weet niet hoe mijn baas hier over denkt... Het schildpadje heeft pijn, het lijkt mij ook niet prettig om met een grote bult op mn kop rond te lopen. Wat raden jullie hierover aan?

Dit word de eerste keer naar de dierenarts voor mij, denk dan ook dat ik de tweede kleine ook maar meeneem dan voor een controle. Ben er vrij zenuwachtig over en baal er een beetje van dat dit is gebeurt. Volgens mij ligt het niet aan de huisvesting, het enige wat er mis zou kunnen zijn is het water maar voor zover ik weet is dat goed schoon. Zie ook erg op tegen de nabehandeling, helemaal als ik de andere verhalen lees van bezitters met hetzelfde probleem.

Alle tips zijn welkom, iig alvast bedankt voor de hulp!

[verwijderd door de beheerder]
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 30 Mei 2010, 18:44:37 »

Ja ik ben met jullie eens dat dit een middenooronsteking is, goed opgelet hoe eerder je zoiets op merkt deste beter.
Opzich simpele handeling voor een DA die daar ervaring meeheeft Europa plein is oke, maar ook Joost zwart in Amsterdam (http://www.govertswiniuszwart.nl/) is goed hij is mijn vroegere DA geweest en heeft zelf reptielen en er verstand van.

Snap dat je baalt maar kan gewoon gebeuren het hoeft niet speciaal aan je verzorging te liggen maar altijd goed dat je kritisch naar verzorging kijkt.
Zou even de DA bellen en uitleggen van je wisseldienst mischien dat hun goede oplossing weten waneer je het kan langs brengen, hoe eerder hoe beter natuurlijk.
Zou niet zenuwachtig zijn middenoorontsteking kunnen ze vrij simpel en goed verhelpen, na behandeling zal waarschijnlijk uit zalf bestaan die je op de wond moet smeren en dat is toch goed te doen voor je.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
timdejong7
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 33


« Antwoord #2 Gepost op: 30 Mei 2010, 19:18:55 »

Bedankt Hans voor het snelle antwoord.
Zag Joost Zwart inderdaad ook voorbij komen in mijn zoektocht, ik zal ze morgen ochtend even bellen.
Het balen is meer voor de gezondheid van het diertje, het blijft verbazingwekkend hoeveel je om je dieren kan geven ookal doen ze niks terug, heb het een aantal keer geprobeerd uit te leggen aan de medemens die zelf geen schildpad heeft en het maar raar vind maar ben daar inmiddels mee opgehouden. Ben blij dat ik het snel heb gezien en heb er alle vertrouwen in dat de kleine rakker weer snel de oude is.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #3 Gepost op: 30 Mei 2010, 19:28:05 »

Ik ook hoor, heb alle vertrouwen erin dat het vulg weer goed komt cool zeg , laat nog even horen als je geweest bent.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
timdejong7
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 33


« Antwoord #4 Gepost op: 2 Juni 2010, 12:10:52 »

Nou... gisteren naar de DA geweest (dr Zwart). Fraenk (de schildpad waar het om gaat) had er niet zo'n zin in dus het heeft veel moeite gekost om te kunnen zien waar het om ging. Eerst dacht de DA dat het een optische illusie was wat ik me goed kan voorstellen, het is een kleine schildpad (+- 6.5 cm, +- 7/8 maanden oud) en door de tekening is het lastig de bult waar te nemen. Na wat schildpad geworstel is het toch gelukt door middel van een bakje water om de kop te zien te krijgen. Toen kwam al meteen het woord eruit: het is geen oorontsteking, hiervoor zou het te ver naar achter op de kop zitten. Er is ook niets aan te doen, de schildpad is hier te klein voor.  Zelfs al was het een oorontstekking zou het niet te verwijderen zijn... Fraenk staat er dus alleen voor.  Huil

Verder zou Fraenk erg gezond zijn dus dat is een goed teken maar ben er toch niet zo blij mee dat het niet echt duidelijk wat het nu wel is en of het pijnlijk is voor Fraenk en of hij er vanaf komt. Vind het toch geen prettig idee om m aan zijn lot over te laten met de enige invloed die we hebben een goede verzorging. Dus ben bang dat het nu maar afwachten word.......
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #5 Gepost op: 2 Juni 2010, 14:00:49 »

Ahum afvragend afvragend ik vindt dat niet zo slim van Joost het is wel degelijk de plaats waar de ""oren"" zitten van de schildpad.
Hoe klein een schildpad is heeft denk ik ook niks te maken met wel of niet kunnen behandelen, zal ongetwijfeld lastiger zijn maarja dat is nu eenmaal zijn werk.
Ik zou nog een week aankijken zit er dan nog steeds die bult of wordt het groter dan zou ik de dierenkliniek op Europa plein kiezen om langs tegaan.
Sorry maar ik dacht dat Joost je beter zou helpen met je schildpadje, nu ben je nog niet veel verder en ik hoop dat dit niet veel geld gekost heeft.
« Laatste verandering: 2 Juni 2010, 18:22:25 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Trudi
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 447


« Antwoord #6 Gepost op: 2 Juni 2010, 18:27:09 »

Wat is dat nou?
Onze dierenarts heeft enige tijd geleden het dwerghamstertje van mijn dochter geopereerd omdat zijn wangzakje uit zijn bekje hing. Over klein en priegelig gesproken .... Als de goede wil er maar is, kan (bijna) alles, hoor.
Gauw naar een andere dierenarts dus!
Anders misschien eerst even van tevoren bellen en vragen of ze dieren van deze afmeting behandelen, anders kost het jou, net wat Hans zegt, alleen maar geld en levert het de schildpad nodeloos veel stress op.
Gelogd
Nanne
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 474


« Antwoord #7 Gepost op: 2 Juni 2010, 21:42:04 »

Was dat een gewone dierenarts of een reptielenarts? Misschien anders toch eens naar een reptielenarts gaan.
Gelogd

Kinosternon baurii nakweek verkrijgbaar
timdejong7
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 33


« Antwoord #8 Gepost op: 2 Juni 2010, 22:09:42 »

Het is een dierenarts met reptielenervaring. Maar wanneer is een dierenarts "reptielenarts" te noemen? Vind het een nogal lastige scheidingslijn zonder specifieke opleiding (voor zover ik weet uiteraard). Maar ik ben er niet gerust op, kijk het nog even een paar daagjes aan hoe het ontwikkeld en ga dan voor een second opinion. Wil het dier niet pijn laten lijden dus zal er niet te lang mee wachten.
Over de oren: is dat niet het zwarte gaatje wat vaag te zien is op de foto met de kop van voren? Want dan zit de bult er een stuk achter.

Kijk net weer naar de foto en ik begin toch weer een beetje te twijfelen, het lijkt toch wel een beetje dat het gele stuk van de tekening naar beneden loopt en dat eventueel daardoor er een bult te zien is. Zal eens een foto met een witte achtergrond proberen te maken voor de zekerheid. Update: nog een keer een foto gemaakt en het zit er wel degelijk dus de "optische illusie" mag worden weggestreept...

Qua geld, vind het persoonlijk niet echt een probleem. Ik denk dat voor de goede verzorging van het dier het dubbel en dwars waard is, vind het alleen erg jammer dat het dier de extra stress heeft ondergaan en mogelijk nog een keer moet ondergaan.

Nogmaals bedankt voor de reacties, ben er erg blij mee vooral omdat ik nog steeds een beginner ben! Ik ga jullie op de hoogte houden!
« Laatste verandering: 2 Juni 2010, 22:21:49 door timdejong7 » Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #9 Gepost op: 2 Juni 2010, 22:14:35 »

Een oor van een schildpad zie je niet echt zit geen gaatje ofzo,
er zal wel een naam voordat soort oren wat schildpadden hebben bestaan maar het zit laat maar zeggen onder het vel.
Ongeveer op de plek waar bij je schildpad zijn gele streep op het breedst is.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #10 Gepost op: 3 Juni 2010, 07:33:29 »

Als je de bult dikker ziet worden is het zo snel mogelijk de schildpad droog huisvesten, temperatuur opvoeren tot minimaal 30gr. C. .

Wat ook wel eens wil helpen is dagelijks (uiteraard in een laagje water) een portie witte vis te eten geven.

Succes.

Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 3 Juni 2010, 09:55:55 »

Volgens mij helpt alleen ingrijpen door een DA.
Wat moet de werking zijn van een portie witvis per dag ??
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
timdejong7
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 33


« Antwoord #12 Gepost op: 10 Juni 2010, 16:37:17 »

Even een update:

Ik heb het afgelopen weekend even afgewacht maar nadat het niet minder was geworden (zoals verwacht) toch een afspraak gemaakt bij het Europaplein. Vanmorgen daar geweest en meteen bij binnenkomst kreeg ik al een veel beter gevoel over de DA dan bij de vorige. Het betekend toch wel wat als er 3 decoratie stukken van schildpadden aanwezig zijn.
Deze DA (Wolters) zag direct de bult nadat het koppie naar buiten kwam. Na wat drukken hierop met een staafje is de conclussie dat er wel degelijk een abcess aan het vormen is echter deze is nog niet "rijp" om open te snijden. Over het algemeen krijgt hij schildpadden die al maanden rondlopen/zwemmen met een abcess voordat ze bij hem terechtkomen en dat meestal dat abcess overrijp is en direct behandeld moet worden.
Hij raad aan om het abcess nog even te laten rijpen voordat het opengesneden word, als dat nu zou gebeuren zou het wel eens te vroeg kunnen zijn waardoor het gewoon weer terugkomt.
Omdat we er vrij vroeg bij zijn heeft het schildpadje toch een antibiotica shot gekregen. Hopelijk onderdrukt dit de ontstekking en er is volgens de DA een kleine kans dat het zelfs gaat verdwijnen hiermee maar hoogst waarschijnlijk niet. Afspraak gemaakt om over 3 weken even telefonisch contact te hebben om te bekijken wat dan de situatie is.

Bij thuiskomst de schrik van mijn leven gekregen... de kleine begon namelijk over te geven nadat hij weer terug in de bak is geplaatst... Kwam overeen met de situatie die Barbara in een ander topic beschrijft: onverteerd resten voedsel van een paar dagen terug. Direct de DA gebeld en hij denkt dat het door de stress komt. De antibiotica zou hier geen rol in spelen. Gelukkig gaat het nu beter met hem. Mijn gup is vandaag toevallig bevallen (al de 3e keer zonder dat er een mannetje aan te pas komt en door overbevolking in mijn guppenbak besloten om ze te laten zitten. De schildpad jaagt er lekker actief achter aan nu en zit regelmatig op het eiland. De gekke beken die hij trok toen hij aan het overgeven was (mond beetje open en dikke keel) zijn weg dus heb er alle vertrouwen in dat het weer goed gaat.

Al met al een veel betere ervaring met deze DA. Ik vertrouw op zijn oordeel.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 12 Juni 2010, 09:07:19 »

Citaat
Hij raad aan om het abcess nog even te laten rijpen voordat het opengesneden word, als dat nu zou gebeuren zou het wel eens te vroeg kunnen zijn waardoor het gewoon weer terugkomt.
Klinkt aannemelijk, hopelijk werkt de antibiotica toch en is het allemaal niet nodig  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
timdejong7
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 33


« Antwoord #14 Gepost op: 2 Oktober 2010, 12:33:19 »

Nogmaals een update:

Het is al een tijdje geleden dat er een bult ontstond bij mijn trachemys. Bij mijn bezoek aan dierenkliniek Europaplein had ik de afspraak gemaakt om het nog even af te wachten. De bult zou nog in een te vroeg stadium zijn waardoor bij ingreep het probleem hoogst waarschijnlijk niet helemaal te verhelpen zou zijn. Nadien heb ik nog een keer telefonisch contact gehad om de voortgang te bespreken. Ik heb zelf geen groei van de bult meer waargenomen.

Ondertussen nog op vakantie geweest etc en nu een week of 2 geleden besloten om toch maar weer naar de Ra te gaan omdat ik nog steeds geen groei zag maar toch wel wilde weten hoe of wat.

Weer bij dierenkliniek Europaplein geweest bij de heer Wolters. Hij heeft de bult nogmaals bekeken en hij heeft mij laten zien dat de bult hard is geworden. Dit betekend volgens hem dat er hoogstwaarschijnlijk littekenweefsel is gevormd en dat de schildpad zelf het gevecht is aangegaan met de bult. Echter dit betekend ook dat ingreep nutteloos is omdat er bij opensnijden van de bult niets uit zou komen en hiermee de schildpad onnodige schade toegebracht zou worden. Klinkt allemaal heel logisch wat mij betreft.
De bult zit er dus nog steeds. Volgens de RA heeft de schildpad er zelf niet zo veel last van en hopelijk bij het groter groeien van de schildpad zal de bult verdwijnen of in ieder geval veel kleiner worden, deze groeit namelijk niet mee.

Al met al en logische diagnose denk ik zo, ik heb er geen verstand van maar het klinkt zeer aannemelijk. Ik ben dan ook zeer tevreden over de RA. Helemaal na mijn ervaring met de eerdere dierenarts die ik heb bezocht. Hij behandelde de schildpad heel netjes en wist precies op welke knopjes te drukken om de schildpad uit zijn schild te laten komen. Hij heeft zelf ook schildpadden en dat stelt me toch wel gerust. Zeer tevreden en nu maar hopen dat de bult inderdaad verdwijnt. Blijf uiteraard wel in de gaten houden of het stiekem toch niet groter word.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 April 2024, 20:41:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 474
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 1
Gasten: 479
Totaal: 480
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.118 seconden met 25 queries.