SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 5362 keer)
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Gepost op: 22 Mei 2010, 12:06:12 »

Hallo,

Mijn schilpad is een Kolenbrander (Geochelone Carbonaria)
Hij is nu 4 jaar oud en ik heb hem 2 jaar in bezit.
de reden dat ik me hier op het forum heb aangemeld is dan ook dat ik meer wil weten van 'smokey' en ik wil kijken hoe ik z'n voeding en huisvesting kan optimaliseren.
Ook met het oog op een tweede schildpad die we er in de toekomst bij willen...

Het probleem waar ik al sinds zijn komst mee zit is dat hij knobbelvorming heeft, dit heeft te maken met huisvesting en voeding naar ik heb begrepen..
Hierop heb ik dan ook veel fora gelezen en diversie dierenartsen(collega's van mn vader) aangeschreven voor tips, maar ondanks dat heeft mijn Smokey nog steeds bulten(al worden ze wel iets minder)

Het Terrarium:
Het Terrarium heb ik zelf gemaakt, het is 130x50x35
- Er hangt een TL balk (UV) op advies van de dierenwinkel in.
- Er hangt een 75 Watt afgeplatte gloeilamp in(geeft veel stralingswarmte)
- Er hing, tot voor kort een warmte snoer in(is nu niet nodig ivm de warmte van de gloeilamp)
- Er ligt een warmte mat onder het slaapvertrek zodat het 'snachts op de bodem ook warm blijft
- Er ligt een lekker zwembadje in 30x20cm en deze wordt vaak gebruikt(maar ook al WC!!)
- Als ondergrond ligt er een rubber mat met daaroverheen een laag cocopeat(op aanraden van de dierenarts) dit probeer ik elke dag weer opnieuw nat te maken om de luchtvochtigheid op te voeren.
- z'n slaapvertrek bestaat uit een mandje van de Action waar hij zich graag in terug trekt om vervolgens met z'n kop lekker in de 'zon' onder de lamp te gaan zitten

verder heb ik de lampen geautomatiseerd met timers zodat ze +/- 11 uur per dag branden(de warmtemat in het slaapvertrek staat altijd aan!)

4 juni 2010 a.s. ga ik verhuizen naar utrecht en ik wil daar smokey(nu 1,5 kg) buiten een vertrek gaan geven in de tuin maar twijfel wel ivm kou, tocht en infecties.


Voeding:
Ik probeer smokey zoveel mogelijk gevarieerd te voeren;
- z'n hoofdvoeding bestaat uit groente en fruit;
- appel, mandarijn(met schil) mango(vindt i erg lekker) kiwi, banaan, peer(niet zo lekker) en als groente andijvie rucola, witlof, boontjes, prei, paprika en soms asperge schilletjes
dit geef ik hem om de dag of wanneer er schilletjes over zijn dagelijks 's ochtends bij het wandelen.

als bijvoeding geef ik hem soms op aanraden van de reptielen dierenarts bij de universiteit van utrecht; geweekte katten brokjes(+/- 2x per week)

Ook strooi ik over het voer, zemelen en Gistocal.

Hopelijk hebben jullie nu een beetje een idee over hoe smokey erbij loopt.
mochten jullie tips hebben dan hoor ik dat heel graag!


Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mei 2010, 14:35:35 »

Welkom Ar hoed af hoed af
Een heel verhaal daar houden we van, beste is denk ik zowel van je dier als van je terrarium ven wat foto's te maken en te plaatsen, dan kunnen de mensen met kolenbranders ervaring je wat meer vertellen over wat je eventueel kan verbeteren.
Bultgroei wat je dier heeft is een combinatie van verschillende dingen die dat veroorzaken, verbeteringen in voeding, hogere RV, groeisnelheid, ondergrond enzv. het zijn allemaal dingen die er mee te maken kunnen hebben, ik raad je aan over die onderwerpen veel te lezen en dan proberen kritich te kijken naar wat je kan verbeteren.
Zelf zou ik beginnen bij de voeding en nu bv veel meer onkruiden gaan plukken en geven er is een mooie lijst van herkening eetbare kruiden met foto's op het forum.
Verder kun je bv de waarde bekijken van het fruit wat je geeft banaan is niet zo heel goed zou ikzelf weglaten, mango en kiwi weer uitstekend en zo kun je met kleine verandering proberen de bultgroei tot minium te beperken, aspergeschil geen idee of at oke is maar je kunt je beter afvragen/opzoeken wat voegt een bepaalde groente/fruit toe aan dieet dan bekijken wat ze lekker vinden want lekker is niet altijd gezond voor ze.


Veel plezier hier !!
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Antwoord #2 Gepost op: 22 Mei 2010, 15:03:54 »

Hans,

Bedankt voor je reactie!
Ik vind het zelf erg moeilijk om de oorzaak van de bultgroei te vnden dus zou het inderdaad prettig vinden als jullie mee willen kijken...
Vanmorgen heb ik geprobeerd om op het forum een schermafbeelding te zetten, maar dit is niet gelukt!
laat staan dat ik nu weet hoe ik die foto's kan uploaden op het forum:S
ik zal ze proberen naar je mail adres te sturen!

Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #3 Gepost op: 22 Mei 2010, 15:15:40 »

Je oorzaak lees ik onmiddelijk al. Teveel fruit en 2x per week katte brokken dat is vragen voor bulten. Vlees max 1a 2x per maand en dan nog liefst slakjes ofzo geen katte brokken. fruit niet meer als 1x per week. Voor de rest voer je best onkruiden. Altijd voorzien van kalk en swinters van vitamienen in de zomer is dat niet nodig. In de zomer ( weer zoals vandaag ) moeten ze buiten lopen. Als ze binnen zitten moet je je lv rond de 80% of meer houden dan groeien ze super glad. Ik zal deze avond nog foto's plaatsten van buiten op het forum. Je kan er miss een idee van opdoen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 22 Mei 2010, 15:35:41 »

Hoi Ar,

Met vragen over deze soort kan je op dit board terecht : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/board,58.0.html
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Antwoord #5 Gepost op: 22 Mei 2010, 15:52:55 »

Je oorzaak lees ik onmiddelijk al. Teveel fruit en 2x per week katte brokken dat is vragen voor bulten. Vlees max 1a 2x per maand en dan nog liefst slakjes ofzo geen katte brokken. fruit niet meer als 1x per week. Voor de rest voer je best onkruiden. Altijd voorzien van kalk en swinters van vitamienen in de zomer is dat niet nodig. In de zomer ( weer zoals vandaag ) moeten ze buiten lopen. Als ze binnen zitten moet je je lv rond de 80% of meer houden dan groeien ze super glad. Ik zal deze avond nog foto's plaatsten van buiten op het forum. Je kan er miss een idee van opdoen.


@ turtle lover;

ik ben blij dat je een snel en duidelijk antwoord hebt!
ik ga het proberen met de voeding!
toch vreemd dat de reptielen dieren arts zegt dat je schilpadden prima kattenvoer kan geven...
ik hoorde verder ook nog een gerucht over konijnen brokjes.. wat denk je daar van?

de banaan eet ik verder maar zelf op dan en ik ga smokey maar meer spinazie en onkruiden geven!
kiwi en mango geef ik hem dan wel af en toe, want dat eet hij ook erg graag...(met schil!)
is het verder ook goed om gewoon gistocal te blijven strooien over z'n voer?
hoe kan ik het beste de luchtvochtigheid 'meten' of hoe weet ik dat deze 80% is?

Bedankt!
Gelogd
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Antwoord #6 Gepost op: 22 Mei 2010, 15:54:37 »

Hoi Ar,

Met vragen over deze soort kan je op dit board terecht : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/board,58.0.html

Ook bedankt voor alle info!
ga het nog even uitspitten!

nog een andere vraag; hoe krijg ik foto's geupload? voor zowel mn profiel als voor het plaatsen op het forum?
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Mei 2010, 15:59:10 »

Ook bedankt voor alle info!
ga het nog even uitspitten!

nog een andere vraag; hoe krijg ik foto's geupload? voor zowel mn profiel als voor het plaatsen op het forum?
Ik zeg dit omdat het de bedoeling is de info binnen de soortgerelateerde boarden te houden, dit maakt de info beter vindbaar voor andere mensen die het forum bezoeken, maak nieuwe topic's met vragen over deze soort dus daar aan aub, verder veel forumplezier gewenst  knipoog
Hier vind je hoe je foto's kan uploaden:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5413.0.html

Ben benieuwd.... vrede
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #8 Gepost op: 22 Mei 2010, 16:11:44 »

Gisocal ja dat moet je zeker blijven geven. Voor de lv moet je een lv meter kopen he. Dan kan je dat zien. Vlees is wel eens goed hoor voor carbonaria maar net daarvan gaan ze te snel groeien waardoor ze bulten krijgen.
Gelogd
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Antwoord #9 Gepost op: 22 Mei 2010, 16:16:43 »

Excuus!

Hierbij een paar foto's!!

Smokey


Slaap vertrek


Hok


Nog een keer smokey


Warmtemat onder het slaapvertrek met alluminium folie ter isolatie onder de mat zodat er zoveel mogelijk warmte naar boven gaat:

Gelogd
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Antwoord #10 Gepost op: 22 Mei 2010, 16:19:15 »

Gisocal ja dat moet je zeker blijven geven. Voor de lv moet je een lv meter kopen he. Dan kan je dat zien. Vlees is wel eens goed hoor voor carbonaria maar net daarvan gaan ze te snel groeien waardoor ze bulten krijgen.

thanks voor de reactie!

ga zo snel mogelijk een metertje kopen dan... zit alleen nog met een probleempje;
z'n hok vind ik te klein worden en ik moet dus een nieuwe(maken of kopen)
wat is jou manier van de lucht vochtig houden?

kan smokey vanaf 4 juni gewoon dag en nacht buiten?
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #11 Gepost op: 22 Mei 2010, 16:25:02 »

Als ik dat zo zie op de foto's is je lv wel goed. Wel ernstige bulten. Ik laat ze snachts nooit buiten. Enkel overdag. Zijn terrarium is idd wat klein.

Lv hou ik door in het kamerterarium 2x per week het plafond nat te sproeien dan is mijn lv voor 2 dagen 80%+ na het sproeien en in de terariums zelf sproei ik eens vluchtig met een drukspuit. Maar door mijn kamer die wat geklimatiseerd is blijft het in de terariums met gemak 80-90% lv
Gelogd
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Antwoord #12 Gepost op: 22 Mei 2010, 16:35:47 »

Als ik dat zo zie op de foto's is je lv wel goed. Wel ernstige bulten. Ik laat ze snachts nooit buiten. Enkel overdag. Zijn terrarium is idd wat klein.

Lv hou ik door in het kamerterarium 2x per week het plafond nat te sproeien dan is mijn lv voor 2 dagen 80%+ na het sproeien en in de terariums zelf sproei ik eens vluchtig met een drukspuit. Maar door mijn kamer die wat geklimatiseerd is blijft het in de terariums met gemak 80-90% lv


Zou het ook mogelijk zijn om m 'snachts ook buiten te laten?
ik heb net een kas gekocht(van de welkoop) en deze is 150 bij 100, hier wil ik een gat in maken zodat smokey eruit kan en zo in een naast liggende kattenbak kan(in het tuinhuisje) zodat hij toch wat warmer zit..
ik twijfel ook nog over de vulling van z'n slaap vertrek als hij buiten zou kunnen slapen...
de vorige eigenaresse had als bodem hooi; maar ten eerste is dit veels te droog(vandaar ook die bulten denk ik) en prikte allemaal in z'n ogen en neus... maar hooi is wel erg goed isolerend...
in de natuur zoeken ze ook een warme beschutte plek en deze zijn vaak ook droog...
Gelogd
Ar
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 15


Smokey


« Antwoord #13 Gepost op: 22 Mei 2010, 16:44:37 »

Als ik dat zo zie op de foto's is je lv wel goed. Wel ernstige bulten. Ik laat ze snachts nooit buiten. Enkel overdag. Zijn terrarium is idd wat klein.

Lv hou ik door in het kamerterarium 2x per week het plafond nat te sproeien dan is mijn lv voor 2 dagen 80%+ na het sproeien en in de terariums zelf sproei ik eens vluchtig met een drukspuit. Maar door mijn kamer die wat geklimatiseerd is blijft het in de terariums met gemak 80-90% lv


Hoe doe je dat buiten houden trouwens als je niet thuis bent?
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #14 Gepost op: 22 Mei 2010, 19:03:00 »

Welkom hier op het Forum.
Eerst zou ik je willen vragen om een nieuw Topic te openen op het Subforum zoals Kurt je al vroeg,
daar kunnen al je vragen goed beantwoord worden en makkelijk terug gevonden worden.
Ik denk dat Nick je al een aantal goede tips heeft gegeven maar er zijn nog wel een paar punten voor verbetering vatbaar.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16 Juni 2024, 00:08:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 652
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 665
Totaal: 665
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.132 seconden met 25 queries.