Hallo Arnaud , even een vraagje jij als expert betreffende Testudo Hermanni Hercegovinensis : Ze hebben aan de voorpoten 4 nagels , ja toch ?
Degene die ik van jou had gekocht nummer1 heeft allebei de voorpoten 4 nagels en nummer 2 5 nagels aan allebei de voorpoten
Zou nummer 2 dan een Boettgeri kunnen zijn , of begrijp ik dat verkeerd ?
Hans; was het maar zo eenvoudig..... Mijn eigen bevindingen t.a.v hercegovinensis zijn als volgt; over het algemeen tref je bij de voorpoten 4 teennagels aan, in sommige gevallen heeft 1 van beide poten een 5e kleine rudimentaire teen en in zeldzame geval 5 tenen aan elke poot. Daarbij is er zelfs nog onderscheid in witte of zwarte nagels welke weer veraadt uit welk gebied van oorsprong de voorouders kwamen.
Verder kenmerken zijn de wel of niet aanwezig zijn van inguiniaalschildjes. Bij hercegovinensis ontbreken deze alleen in sommige gevallen aan 1 zijde en in sommige gevallen aan beide zijden.
Lastig soort om te determineren al helemaal als ze zo klein zijn. Al mijn dieren vertonen vooral hercegovinenis kenmerken zowel in uiterlijk als gedrag. er zijn 2 dames die op het eerste gezicht boettgerie achtige kenmerken hebben andere kenemerken (buikschild0 spreken dat weer tegen. Ook het maximale lichaamsgewicht geeft richting beide dames zijn rond de kilo (meer als 15 jaar oud). Boettgeri wordt toch echt zwaarder.
Ik vermoed dus dat dat ene dier met de vijf tenen van 1 van deze 2 dames komt......