Laten liggen....je merkt vanzelf wel als het ei aan het rotten gaat...
Eén keer heb ik een ei stukgegooit die er slecht uitzag (was verkleurd en had wat schimmelvlekjes) bleek er een levend jong in te zitten...het beeld van het zieltogende diertje heb ik lang met me meegedragen
Ging ook mijn eerste nakweekje zijn van
Indotestudo elongata , vaak hebben deze een lange broedduur, één van de oorzaken waarom ik die fout maakte (dacht dat broedduur verstreken was).
Meestal klaren de eieren mooi op naar wit, op het einde van de broedduur neemt het embryo de kalk uit de schaal op , hierdoor word ze ook een stuk brozer wat het uitkomen vergemakkelijkt,
maar de kleur word vaak ook wat grauwer, zodat het soms lijkt alsof het ei afgestorven of toch onbevrucht is....
Opletten dus dat je naar het einde van de broedduur niet in de fout gaat, voortijdig openen van het ei overleven hatchling vrijwel nooit !
Vooral bij carbonaria is de broedduur erg uiteenlopend, er kan een maand (of meer) tussen zitten tussen het eerste en laatste jong van eenzelfde legsel...
Geduld hebben dus...eieren stukgooien met levende jongen is niet leuk.
Bij hardschalige eieren, (hier tenminste) ontstaat een witte vlek die zich uitbreid,
Klopt, en vaak gaat het bij het ene ei veel vlugger dan het andere...merkwaardig genoeg staat een latere uitkomst niet garant w.b.t laat opgebleekte eieren...zou je toch anders verwachten.