Ik heb momenteel 2 jonge Testudo hermanni boettgeri.
De diertjes zijn rond augustus 2008 uit het ei gekropen.
Bij aanschaf waren de diertjes van gelijke grootte, 48 mm en 25 gram.
Dát is inmiddels wel anders
... Ze liggen nu nog in winterslaap, maar 1 dier is exponentieel harder gegroeid dan het andere dier.
De gewichten zitten (nu tijdens de winterslaap) op respectievelijk 73 en 129 gram.
Nu zat ik eens te denken.
Het streven is om de dieren beide zo gelijkmatig mogelijk op te laten groeien. Uiteraard probeer ik bultvorming te vermijden, danwel tot een absoluut minimum te beperken. Dit probeer ik te bewerkstelligen door de dieren (zolang mogelijk) buiten te huisvesten, een lichtvochtig substraat te bieden èn uitsluitend zo gevarieerd mogelijke plantaardige kost voor te schotelen.
Anyway: Ondanks deze criteria schijnt het grote dier toch aanleg te hebben voor een "turbo-groei". Ter info: Het dier heeft totaal geen bultgroei en groeit glad op, echter sneller dan volgens de statistieken zou moeten.
De winterslaap is een periode van rust, waarin de groei stagneert.
Stel nou dat ik het grote dier een langere winterslaap geef dan het kleine dier (is slechts een hersenspinsel, details als de exacte duur heb ik nog niet over nagedacht), dan heeft het kleine dier bijvoorbeeld een 2 maanden langere "actieve periode", waarbij het kleine dier 2 maanden per jaar meer kan doorgroeien t.o.v. het grotere dier.
Zijn er mensen die op deze manier groei- / grootteverschillen bij hun dieren weer hebben teruggebracht?
Heeft dit idee überhaupt zin, of creeër je zo een onderling verschil in (hormonale) ontwikkeling, waarbij de dieren niet meer "op elkaar zijn afgestemd" ?
Mochten er vragen rijzen als: "Wat is het nut van het nastreven van gelijke grootte van de 2 dieren" en "Zorgt verschil in onderlinge grootte voor problemen" ? ; het is slechts een theoretisch hersenspinsel, waarover ik met mensen van gedachten wil wisselen.
Ben benieuwd naar de reacties.