Wat ontzettend sneu voor je! Kan me voorstellen dat je heel verdrietig bent over het verlies van je schildpad
.
Ik wil je graag mijn ervaring vertellen.
Ik heb twee Kaukasische Vierteenschildpadden van tegen de twee jaar, die ik ruim voor hun winterslaap heb laten ontwormen. Dat heb ik daarna laten controleren: ontlastingsonderzoek wees uit dat dit 'schoon' was.
Perfect dus om in winterslaap te laten gaan.
Enfin, dieren volgens alle aanwijzingen op het forum langzamerhand kouder laten worden om ze vervolgens in de koelkast te zetten. Heel gedoe met thermometertjes, etcetera.
Tussentijds viel het me op dat ze er 'niet goed' uitzagen. Wat het was dat me alarmeerde, weet ik niet, maar het heeft het leven van mijn schildpadjes hoogstwaarschijnlijk wel gered: toen ik ze woog, bleken ze namelijk al enorm te zijn afgevallen (meer dan een kwart, zeg maar 30 %, van hun toenmalige gewicht hadden ze al verloren!). Een winterslaap had hun dood betekend.
Ik heb hen weer langzaam laten opwarmen en aan het eten gekregen. En maar weer ontlasting naar de dierenarts gebracht, waaruit bleek dat ze opnieuw wormen/flagelaten hadden. Terwijl ze, voordat ze gingen afkoelen, dus nog helemaal onderzocht waren en goed gezond bevonden.
Dus je ziet, schildpadden kunnen opeens (weer) wormen krijgen.
Hoe, waarom? Helemaal onduidelijk. Misschien de stress van het afkoelen? Van het moeten ondergaan van een situatie die werd opgedrongen?
Ik moet daarbij denken aan een van de lezingen op de laatste landdag: ' Zelf laten kiezen' adviseerde een van de sprekers, maar dat deed ik dus niet. Ik drong mijn schildpadden met de beste bedoelingen een winterslaap op, waar ze kennelijk niet aan toe waren.
Mijn dierenarts behandelt ook reptielen en staat hier in de omgeving heel goed aangeschreven. Ik heb een poos met haar over dit alles gesproken. Ze vertelde me dat in de vrije natuur altijd wel dieren deze winterslaap niet overleven en dat dit in dierentuinen en bij kwekers die op grote schaal kweken, ook plaatsvindt, maar dat dat daar natuurlijk minder impact heeft, dan wanneer het een enkel dier van een particulier betreft.
En dat winterslaap wel degelijk bepaalde risico's met zich meebrengt, ook al wordt er over het algemeen heel makkelijk over gedaan. Als het goed gaat, is dat mooi meegenomen, maar het kan ook niet goed gaan.
Iemand die ik ken, heeft/had al jaren (zeker tien jaar!) schildpadden, Grieken, die ze altijd in een speciale 'schildpaddenkoelkast' in winterslaap liet gaan. Dit jaar overleefden twee van haar (kerngezonde!) dieren die periode niet. Waarom??? Geen idee. De jongste is nog steeds heel zwak en moet met de hand bijgevoerd worden, omdat hij van zwakte nauwelijks kan eten.
Winterslaap brengt dus wel degelijk risico's met zich mee, ook al wordt het altijd voorgedaan als zou het 't beste voor je pad zijn. Het is misschien
niet altijd het beste voor een schildpad, zo is mijn mening.
Een dier dat op de een of andere manier (tijdelijk?) wat gevoeliger is (en dat zie je niet van buiten), kan er wel degelijk 'in blijven', ook al voldoe je aan alle behoeften van het diertje (om maar iemand hiervoor te citeren).
Of ik mijn schildpadjes een volgend jaar weer in winterslaap laat gaan, weet ik nog niet. Zover wil ik ook nog niet denken. Ik heb bewust voor deze soort gekozen, maar nu ik heb ondervonden, dat hen in winterslaap laten gaan zonder aanwijsbare oorzaak desastreus had kunnen verlopen, twijfel ik zeer
.
En ach, ik zal nu wel iedereen over me heen krijgen, maar dat maakt me niet uit
.
Verder denk ik dat veel nakweek van door particulieren gehouden schildpadden, zich inmiddels op een bepaalde manier verder heeft ontwikkeld. De betreffende dieren zijn niet meer echt 'wild', hoezeer hun natuurlijke omgeving ook wordt nagebootst, en mogelijk dat ze daardoor ook gevoeliger zijn geworden voor langere perioden van retraite.
Mijn baardagamen en luipaardgekko's heb ik ook jarenlang in winterslaap gehouden op zolder. Toen ze ouder werden, hield ik hen in hun terrarium, met lampen uit. Dat ging heel goed, ze zijn vrijwel allemaal 13, 14 jaar geworden en de laatste zit hier nog, inmiddels ruim 15. Ze heeft afgelopen winter weer zes weken in de bak gerust en doet het weer prima! Kan dus ook.
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt
.
Jij hebt je uiterste best gedaan voor je schildpad, maar helaas, hij is bezweken. Heb er vrede mee. Het hoe en waarom zal wel altijd onduidelijk blijven, net zoals waarom mijn schildpadden bijna bezweken waren aan hun eerste winterslaap en waarom zij opeens weer wormen/flagelaten in hun ontlasting hadden, terwijl ze daarvoor toch helemaal clean bleken.
Vind ook dat sommigen hier een tikje onaardig reageren.
Jammer. Veel sterkte toegewenst!!!!!