Misschien een domme vraag Kurt (ondanks dat ik het natuurlijk geweldig vind) maar heb je nu niet meer kans op mannen?
Wat ik eigenlijk wil zeggen/vragen, ze zijn nu niet uitgekomen in een broedstoof dus mag ik aan nemen dat het nu mannen zijn want met een broedstoof zou je dan de temperatuur kunnen regelen. Temperatuur bij mannen lager dan de temperatuur bij vrouwen.
Is de temperatuur van uit broeden nu niet lager geweest?
Snap je wat ik bedoel te vragen?
Nee Sonja, helemaal geen 'domme' vraag
Sturing van de geslachten is een volgende stap, een temperatuurspiek zou zich moeten situeren tussen de 25ste en 32ste dag van de broedduur, als de gemiddelde dag/nachttemperatuur dan 31Ā°C bedraagt zou de kans op vrouwtjes oplopen tot 75 %
Bij incubatie op continue 32Ā°C is dit 80%
Sowieso is de omslagtemperatuur erg laag bij deze soort, bij gemiddeld 26 a 27Ā°C zou de balans negatief overhellen en het percentage mannetjes groter worden.
Nu heb je daar voor nakweek die verder leeft in gevangenschap natuurlijk niet veel aan gezien de vraag naar vrouwtjes veel hoger is.
Het volgende legsel werd aanzienlijk hoger opgesteld in de kamer (en dus warmer gezien warme lucht stijgt) gemiddelde temperatuur tijdens de nacht is 27Ā°C , overdag gemiddeld 33Ā°C met pieken tot 36Ā°C, bewolkte dagen slechts 30Ā°C, dit zou weer overwegend vrouwtjes moeten opleveren...ook deze eieren zitten onder de hard geworden zavel nu.
Voordeel van deze manier van broeden is idd de graafreflex die vrijwel meteen na uitkomst aanwezig is (ook bij het legsel vorig jaar uitgebroed zonder broedstoof)
De droge manier van broeden die dit jaar gestart werd levert ook jongen op zonder dooierrest itt tot het legsel vorig jaar , vermoedelijk omdat de jongen wachten op de regentijd...hoewel ook nu de uitkomst onregelmatig verloopt.
Ander voordeel is dat de hatchling naar alle waarschijnlijkheid minder gevoelig zijn voor bultvorming (de theorie dat langere broedduur trager groeiende jongen oplevert en dus minder bultvorming word hiermee bevestigd, al is het te vroeg voor een definitief oordeel)
Ander belangrijk voordeel is dat schildanomali achterwege blijft ...de jonge dieren zijn ook een stuk pittiger.
Nu kan men wel zeggen, gevangenschap is toch de natuur niet , dus is dit wel allemaal nodig ?
Daarvoor hanteer ik de volgende principes :
1 van de basisbeginselen, en definities van de terrariumhobby is dat je een klein stukje natuur creƫert, waarin je de natuurlijke omgeving zo veel en zo goed mogelijk nabootst. Op deze manier zal het dier, voor zover dat kan in een terrarium, zich zo goed mogelijk thuisvoelen.
Elke keer weer zeggen 'het is een terrarium , het is de natuur niet' heeft dus absoluut geen toegevoegde waarde,omdat je hiermee de volledige terrariumhobby in twijfel trekt.
Deze richting wil ik in de toekomst uitgaan, althans wat deze soort betreft.
Zoveel mogelijk de natuurlijke situatie nabootsen vertraagt het proces van verlies van soortgerelateerde eigenschappen, samenhangend met kweek in gevangenschap (graafreflex is er slecht Ć©Ć©n van).
Met het oog op soortbehoud kan dit in de toekomst belangrijk zijn, al lijkt kweek voor herintroductie nog een illusie de dag van vandaag...