SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 12 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Zorgelijk plekje...  (gelezen 10531 keer)
psvehv
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Gepost op: 30 Maart 2010, 13:36:25 »

Hoi allemaal,

Vandaag gingen we onze 2 carbonaria's Dunya en Desie wegen.. de laatste keer dat we ze gewogen hadden was 26 maart, 4 dagen geleden dus.

Vandaag zagen we dit plekje op de buikschild bij Dunya! 4 dagen geleden had ze dit nog niet.
Het gaat om de witte plek aan de rechterkant in het midden.  Het stinkt niet, als je eroverheen 'krast' met je nagel dan kras je wel stukjes weg, het lijkt iets zachter dan de rest van het schild, dit omdat je er dus vanaf kan krassen.

Ik hoop dat het duidelijk is, maken ons zorgen! Dunya slaapt wel altijd op vochtige plek van het terrarium, hier kiest ze zelf voor want aan de andere kant is het droge stuk.

kijk uit naar de reacties! Bedankt.
Moi
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 30 Maart 2010, 14:26:15 »

Is het niet gewoon opgedroogde, witte, eiwitafvalafscheiding uit de urine van één van de dieren? Als het ingedroogd, maar nog niet droog, is lijkt 't op witte stopverf en als het droog is lijkt 't op witte kalk. Als je het aanraakt/loskrabt valt het uiteen in witte stukjes en/of in wit poeder. Mijn sulcata's hebben 't regelmatig. Het ziet er bij mijn dieren, vastgehecht op het plastron (of carapax als ze over elkaar heen hebben geurineerd), voor zover ik op de foto kan zien en rekening houdend met het feit dat dit iets is van de afgelopen 4 dagen hetzelfde uit. Het zou dan wel min of meer 'op' en niet 'in' het schild moeten zitten...

Iets anders Je schrijft dat je de dieren 4 dagen geleden hebt gewogen en nu weer ging wegen. Heb je een reden om de dieren zo vaak te wegen? Levert het ze niet veel stress op?
« Laatste verandering: 30 Maart 2010, 14:34:17 door Moi » Gelogd
psvehv
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Maart 2010, 14:33:57 »

Dat zou kunnen Moi.. het is te hopen dat het zoiets onschuldigs is!  Maar als het opgedroogde urine zou zijn, kan je het dan niet eraf wassen?? Wij hebben haar namelijk ook in badje gedaan maar het blijft een grote witte plek!!

De reden dat wij ze zo vaak wegen is omdat onze carbonaria's veel mee hebben gemaakt wat betreft wormen en flaggelaten.
Normaal gesproken wegen we ze 1x in de 2 weken, maar nu was het geval dat er 1 carbonaria weer wat gewichtsverlies had.. we willen dit dus goed in de gaten houden! Ze komen zelf al naar de weegschaal gelopen, springen er nog net niet op  mmm...leuk denk dat het dus wel mee valt met de stress die ze daarvan hebben, altijd nog beter dan de stress met de maagsonde..
« Laatste verandering: 30 Maart 2010, 14:42:01 door psvehv » Gelogd
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Maart 2010, 16:05:19 »

Ik vindt dat inderdaad een zorgelijk plekje schildrot heb je in de gewone en de drogevorm denk ik, deze laatste drogevorm lijkt ook sterk op een schimmel infectie
of is zelf eigenlijk een schimmel infectie dat weet ik niet.
Ik heb weleens gehoord dat spagnum wat vroeger meer gebruikt werd in terrariums iets met de Ph waarde
doet en dat dit het effect kan zijn op het schild van een schildpad, ook heb ik foto's gezien van een Terrapene die veels te nat overwinterd had die dit zelfde vertoonde
hierbij werd de combi van kou en te veel vocht als oorzaak genoemd.

Ik noem deze twee vb maar even omdat je nog even kritisch naar je huisvesting moet kijken of je mogelijke oorzaak kan vinden,
Is er in jouw terrarium bv een plek die droog is waar ze eens helemaal kunnen opdrogen dus ook het plastron ?

Omdat deze ik noem het maar "'droge schildrot"' zich sterk kan uitbreiden, raad ik je aan zeker het dier tegaan behandelen en langs je Ra te gaan, of je een CTC
spuitbus kunt gebruiken zoals bij gewone schildrot weet ik niet maar kan je eventueel even vragen aan je Ra of dat goed idee is.

Als je wil kan ik wel wat foto's plakken waarbij je vormen van ""droge schildrot"' ziet het klopt dat deze plekken niet stinken zoals bij normale schildrot eerder net of het bovenste hele dune glimmende schildlaagje weggevreten wordt.
Het schild gaat op deze plekker er "houtachtig"' uitzien.
Ik ben er zelf in geintereseerd omdat ik vooral bij Terrapene houders in Amerika dit weleens zie, en hoor graag het verloop en wat je Ra erover verteld.
« Laatste verandering: 30 Maart 2010, 16:24:02 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
psvehv
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: 30 Maart 2010, 16:31:08 »

Hoi Hans,

Hier zat ik dus ook meer aan te denken! Vooral omdat je het echt niet weg kan wassen, krabben durven we niet goed maar er komt dus wel wat wit vanaf.. het lijkt inderdaad houtachtig.. wij gaan zeker een afspraak maken bij de RA!!
Weet je of het toevallig besmettelijk is? Dit omdat ze natuurlijk met zijn tweeen zijn.

De ene kant  van het terrarium is echt helemaal droog, ook zonnen ze heel vaak op een steen onder de warmtelamp.. wij hebben turf waar ze op lopen en een mister die de luchtvochtigheid op peil houdt.. de grond maken we eigenlijk zelden nat, omdat die nat wordt door de mister aan 1 kant..

Ik vind het prima dat je foto's plaatst, kunnen we het een beetje vergelijken! Ik zal jullie ook zeker op de hoogte brengen na het bezoek aan de RA!  als iemand nog tips heeft wat betreft de ondergrond voor de carbonaria horen we deze ook graag!!
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #5 Gepost op: 30 Maart 2010, 16:44:05 »

Aangetaste hoornlaag door schimmel denk ik, onbehandeld kan dit overgaan in schildrot.
Voor doeltreffende behandeling moeten eventuele loszittende deeltjes losgekrabt worden met een tandenstoker (best geen metaal gebruiken daarvoor)
Zie ook hier:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,4252.0.html

Veel carbonaria's krijgen dit, oorzaak hiervan is doorgaans continue vochtige bodembedekking.

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #6 Gepost op: 30 Maart 2010, 16:53:06 »

Wat betreft besmettelijk ja ik denk dat wel op den duur, maar nietzo erg dat ze nu gelijk uitelkaar moeten.
Het is echt nog beginstadium en je hebt goed opgelet, maar ook een vraag die ik voor helemaal zeker te zijn aan je Ra zou stellen.

Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #7 Gepost op: 30 Maart 2010, 17:06:26 »

Ja het zou leuk zijn als we meer over dit soort plekken leren, kan heel goed dat Kurt gelijk heeft dat het een schimmel is ik ben het droge schildrot gaan noemen omdat Amerikanen het "'dry shell rot"' noemen.
Bv als je Ra kan zeggen welke schimmel dit veroorzakt komen we al eind verder groentjes lachen
Overigens is dit geen spoedgeval waneer het je uitkomt kan je naar de Ra hiermee gaan.

Verzameling foto's van dit verschijnsel/ziekte /schimmel/ droge schildrot verschillende.

« Laatste verandering: 30 Maart 2010, 17:11:30 door Hansm » Gelogd

Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #8 Gepost op: 30 Maart 2010, 17:19:35 »

Oja waarschuw je RA even niet met metaal voorwerp de plek te verwijderen/weg tekrabbelen.
Is een goeie tip van Kurt om tandenstoker/hout (als je hebt liggen zou ik meenemen groentjes lachen ) te gebruiken maar nog zeer onbekend dat dat beter is dan met metaal.
kijken wat hij zegt lachen

Moi
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 30 Maart 2010, 17:22:51 »

Overigens is dit geen spoedgeval waneer het je uitkomt kan je naar de Ra hiermee gaan.
Als het plekje inderdaad schimmel is dat zich in 4 dagen tijd van niets tot dat wat te zien is op de foto's in de eerste post heeft ontwikkeld, lijkt het zich best snel uit te breiden. Ik zou het ook niet als spoedgeval betitelen. Maar ikzelf zou, mede ivm evt. besmettingsgevaar voor het andere dier en omdat het waarschijnlijk altijd zichtbare beschadigingen zullen blijven, niet te lang wachten met een RA-bezoek en daarvoor dus wel zo snel mogelijk tijd vrijmaken...
psvehv
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: 30 Maart 2010, 18:49:44 »

donderdag om half 3 hebben ze een afspraak,we laten ze ook meteen weer op wormen en flagellaten nakijken.

grtjss
Moi
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 1 April 2010, 18:33:26 »

donderdag om half 3 hebben ze een afspraak,we laten ze ook meteen weer op wormen en flagellaten nakijken.
grtjss

Weet je al meer?
psvehv
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: 1 April 2010, 19:21:52 »

vandaag zijn we naar de ra geweest met dunya en desie.
hij heeft het plekje schoongeschraapt en de schraapsels bekeken onder de microscoop op schimmels.
schimmels zag hij niet.
hij noemde het necrose.
ze heeft ook een langwerkende antibioticaspuit gehad,die moet over 10 dagen herhaald worden. Dit is omdat het een bacterieele infectie is.
ook hebben we wondzalf(acederm)meegekregen,die moeten we 2 a 3 keer per dag op de plekjes smeren.
beide zijn flagellaten vrij gelukkig.
vanavond moeten we nog even bellen of ze ook worm(eitjes)vrij zijn,daar had hij de tijd vanmiddag niet voor.(word dus morgenvroeg vandaar dat ik nu zo laat mail,dacht ik wacht ff op alles maar die uitslag komt dus morgen).

grtjs
« Laatste verandering: 1 April 2010, 19:32:03 door psvehv » Gelogd
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #13 Gepost op: 1 April 2010, 19:41:26 »

Oke het weefsel /cellen is dus op deze plek afgestorven, door een bacteriele infektie, werd er nog iets over de gezegd over hoe de bacteriele infectie mogelijk is onstaan ?Moet je nu ook weer heel je bak ontsmetten en bodemlaag vernieuwen ?

Ik kon dit vinden over Acederm is een middel wat bij honden katten en paarden gebruikt wordt, Indicatie
Bevordering van wondgenezing bij:
• Verwondingen
• Nabehandeling van operatieve wonden
• Speen- en tepelaandoeningen
• Tussenklauw aandoeningen
• Caro Luxurians (wild vlees)
• Hyperkeratose (verhoorning)

Werking
Bevordert de epithelisering
• Werkt anti- septisch
• Normaliseert de granulatie
• Remt de exsudaat vorming
• Houdt de wond soepel
• Remt de bacteriele groei

Moi
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 2 April 2010, 00:50:23 »

vandaag zijn we naar de ra geweest met dunya en desie.
hij heeft het plekje schoongeschraapt en de schraapsels bekeken onder de microscoop op schimmels.
schimmels zag hij niet.
hij noemde het necrose.
ze heeft ook een langwerkende antibioticaspuit gehad,die moet over 10 dagen herhaald worden. Dit is omdat het een bacterieele infectie is.
ook hebben we wondzalf(acederm)meegekregen,die moeten we 2 a 3 keer per dag op de plekjes smeren.
beide zijn flagellaten vrij gelukkig.
vanavond moeten we nog even bellen of ze ook worm(eitjes)vrij zijn,daar had hij de tijd vanmiddag niet voor.(word dus morgenvroeg vandaar dat ik nu zo laat mail,dacht ik wacht ff op alles maar die uitslag komt dus morgen).

grtjs
Goed dat je naar de RA gegaan bent.  cool zeg

Necrose is een in mijn ogen wat rare term in dit verband. Necrose betekent weefselsterfte, (levende) cellen die afsterven. De schild is keratine (zoals nagel) en dus reeds dood materiaal. Hebben de bacteriën zich in 4 dagen tijd door de schild heengevreten, hebben ze het onderliggende vlees, dus de levende cellen, en bot reeds aangetast? Dan zou het wel een zeer agressieve bacterie zijn...
Als dat niet het geval is zou je in mijn optiek eerder over schildrot moeten praten. Schildrot komt toch vaak door vocht, en het niet hebben van een mogelijkheid om goed op te drogen. Een dier met schildrot heeft risico's op secundaire besmetting; dus doordat je een wond hebt, heb je extra risico's op een extra besmetting. Daarom zal de bak w.s. ook schoongemaakt moeten worden. Een wat zure ondergrond (lagere PH) in het vochtige gedeelte helpt bij het voorkomen van schildrot; bacteriën en schimmels leven en ontwikkelen dan minder makkelijk. Mogelijk is 't het beste als je het dier gedurende de behandeling even droog en apart houdt. Dat zou ik ook nog met je RA overleggen als je hem/haar morgenochtend nog spreekt...
« Laatste verandering: 2 April 2010, 00:59:51 door Moi » Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17 November 2024, 19:37:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1421
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online