Gisterenavond en deze ochtend was de schildpad in mijn opinie gestorven
Ik vond een diertje met iet wat verstijfde pootjes en een kopje dat niets van weerstand meer bood. Nog tot 8.30 geprobeerd Merelbeke te contacteren (bedankt voor de nummers Kurt!), echter zonder resultaat. Dan maar de RA in kwestie gebeld. Tot mijn verbazing was deze vlot te bereiken op zondag. Die herhaalde het feit dat overgevende reptielen vaak terminaal zijn, dus dat het kon zijn dat ze gestorven was. Hij stelde wel voor om het dier voor alle zekerheid binnen te brengen en als ze nog in leven was, zou ze daar blijven. Bij aankomst was er voor hem geen twijfel en hij vertelde dat het dier was gestorven, maar voor de zekerheid heeft hij nog even geluisterd met een stethoscoop. (Hij heeft overigens normaal geen spreekuur op zondag...
Ik hoefde ook geen tweede keer te betalen, wat bij mijn gewone DA wel geval zou zijn...)
Doodsoorzaak: verzwakking na winterslaap, waarschijnlijk door wormen met secundaire ademhalingsproblemen. Hij wil zo snel mogelijk een mestonderzoek uitvoeren om de andere dieren eventueel te behandelen. Dat zal dan ook gebeuren, hoewel de andere dieren gelukkig goed eten en aankomen.
Moraal van het verhaal: een aantal bedenkingen en conclusies.
Een mestonderzoek werd vroeger uitgevoerd door mest naar een gewone dierenarts te brengen, die het vervolgens moest opsturen naar een labo. Werden hierdoor mogelijke parasieten gemist? Voor mij is het nu wel duidelijk, de dieren krijgen vanaf nu een routine onderzoek voor en na de winterslaap, om meer problemen in de toekomst te vermijden.
Ik zie de stelling winterslaap is gevaarlijk naar boven komen. Echter zou de sterfte bij jonge dieren hoger liggen als ze GEEN winterslaap doen. Bovendien kunnen dieren van alle leeftijden getroffen worden, getuige dit dier uit 2003. Stel de winterslaap dus niet uit, hoewel er risico's aan verbonden zijn.
Ziektebeelden bij schildpadden herkennen is iets wat men leert door ervaring. Ik had nog nooit een zieke schildpad onder mijn hoede gehad, aangezien ik altijd ben gestart met nakweekdieren. Als ik de ziektebeelden vroeger had herkend, dan was het voor dit dier misschien niet verkeerd afgelopen. Het is natuurlijk wel een harde leerschool
De schrik zit er bij mij nu wel in en volgende week zaterdag neem ik de drie andere grieken mee, samen met hun stoelgang naar de RA. Het werd niet uitdrukkelijk gevraagd, maar misschien ziet hij wel iets wat ik mis.
Bedankt aan allen om mee te denken. Ik hoop door meer informatie te verschaffen, dat er fouten bij anderen wel kunnen voorkomen worden.
R.I.P.