Ik vind meerdere uitspraken van Dhr Jooris redelijk discutabel.
Als uit een "studie" van een reptielen- en amfibiën werkgroep de naam geelrugschildpad wordt geopperd, dan maak je in mijn visie al een wat knullige indruk.
(
hoewel ik me ineens realiseer dat de auteur van het stuk dit ook verkeerd kan hebben vertaald)
De dieren zijn niet schadelijk voor onze natuur
Niet ? Het is fauna-vervalsing en de inheemse fauna heeft er ineens een geduchte predator bij..
Ík vind dat in ieder geval wel schadelijk.
Ze komen niet aan paren toe (titel van het stuk) ?
Het feit dat de eieren niet uitkomen vanwege de te lage temperatuur zegt niks over het paargedrag.. toch?
En ach.. met de global warming is ook dit "probleem" over luttele jaren vanzelf opgelost.
Als het kouder wordt, worden ze trager en hebben ze meer moeite om hun prooi te vangen.
Inderdaad.. zoals Moi ook aangeeft: Diezelfde prooi wordt ook trager.
Daarbij: Stofwisseling gaat omlaag, dus er is minder behoefte aan eten....
'Eigenlijk zijn ze niet bang van mensen maar door hun winterslaap vergeten ze dat en duurt het even voor ze weer vertrouwen hebben
"Vergeten"....
Volgens mij handelen ze eerder instinctief dan op basis van een portie verstand,,,
'Je vindt ze dus heel vaak in omgevingen waar veel mensen wonen.'
Wat niks te maken heeft met vertrouwen, maar met het feit dat mensen geen 100-en km's gaan rijden om het dier te dumpen. Dit doen ze in de vijver, vlakbij huis.. En voila, het dier zit in een omgeving waar mensen wonen....
Rare feiten worden er opgesomd...