SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Exoten kwijnen stilletjes weg in Belgische wateren.  (gelezen 10794 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 1 Maart 2010, 18:43:57 »

Exoten overleven maar komen niet aan paren toe

In de Mechelse wateren worden steeds vaker exotische schildpadden gespot. Ze worden door hun eigenaars achtergelaten.

Sinds de jaren zeventig en tachtig worden roodwangschildpadden vanuit het zuidoosten van de Verenigde Staten naar Europa geëxporteerd. Maar veel van die dieren worden te groot voor het aquarium en daarop zetten eigenaars ze soms uit in de natuur. Sinds 1997 is de import van roodwangschildpadden verboden en begonnen importeurs andere soorten in te voeren. In Mechelse wateren zitten veel van deze dieren.

Maar deze exoten zijn niet geschikt om in deze omstandigheden te leven. Toch sterven ze niet snel, het zijn taaie rakkers. Zich voortplanten kunnen ze hier wel niet; daarvoor is het te koud.

'We hebben al meerdere geelwangschildpadden, geelrugschildpadden en zaagrugschildpadden gespot in Vlaanderen', zegt Robert Jooris van Hyla, de amfibieën- en reptielenwerkgroep van Natuurpunt.

'Uit een studie van Hyla blijkt dat er al dergelijke dieren werden waargenomen in de Zenne in Heffen, in Den Battelaar en in de Dijle. Maar ook in de vijver van het stadspark of in het Mechels Broek zijn exoten te vinden.'



De dieren zijn niet schadelijk voor onze natuur, maar ze horen hier niet thuis. 'Exotische schildpadden hebben warmte nodig', weet Jooris. 'Ze eten waterplanten, insecten en aas. Maar door de koude worden ze trager en slagen ze er soms moeilijker in hun prooi te vangen. We merken wel dat de dieren eieren leggen, maar die worden zelden ontwikkeld. Het is hier gewoon veel te koud voor hen. Ze overleven dus wel maar stilletjes kwijnen ze weg.'

De schildpadden zijn momenteel in winterslaap. Bij de eerste warmere zonnestralen zijn ze te vinden aan de rand van het water. 'Ze zoeken de zon op want ze hebben het koud', vertelt Jooris. 'In de winter liggen ze in de modder onder de sneeuw en het ijs, maar in de lente liggen ze echt te genieten in de zon.'

De dieren zijn vrij schuw. 'Eigenlijk zijn ze niet bang van mensen maar door hun winterslaap vergeten ze dat en duurt het even voor ze weer vertrouwen hebben', lacht Jooris. 'Je vindt ze dus heel vaak in omgevingen waar veel mensen wonen.'

(c) Het Nieuwsblad
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Ward
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 151



« Antwoord #1 Gepost op: 1 Maart 2010, 19:05:46 »

spijtig dat mensen ze uitzetten in het wild, ik vind het echt leuke diertjes om te houden Smiley
Gelogd

0.0.1 Testudo (Agrionemys) Horsfieldii
1.0.0 Testudo Hermanni Boettgeri
0.0.1 Centrochelys Sulcata
0.0.2 Stigmochelys Pardalis Babcocki
0.0.2 Chelonoidis Carbonaria
xavier
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 248



« Antwoord #2 Gepost op: 1 Maart 2010, 19:30:20 »

vorige zomer hebben wij ons bezig gehouden met het vangen van zulke dieren in samenwerking met de lokale boswachter.
dat was op een zijarm van de vaart in zwevegem is oorsprokelijk een kweek zone voor vissen en daar dachten sommige mensen anders over.
normaal schieten ze de schildpadden gewoon af ze vonden dat nog normaal ook .
na een paar telefoontjes had ik toestemming om ze te vangen.
deze zomer gaan we terug vangen.
Gelogd
Ward
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 151



« Antwoord #3 Gepost op: 1 Maart 2010, 19:47:28 »

vorige zomer hebben wij ons bezig gehouden met het vangen van zulke dieren in samenwerking met de lokale boswachter.
dat was op een zijarm van de vaart in zwevegem is oorsprokelijk een kweek zone voor vissen en daar dachten sommige mensen anders over.
normaal schieten ze de schildpadden gewoon af ze vonden dat nog normaal ook .
na een paar telefoontjes had ik toestemming om ze te vangen.
deze zomer gaan we terug vangen.

Xavier, hoe vang je die juist? hier in Aarschot zitten we met hetzelfde probleem...
Gelogd

0.0.1 Testudo (Agrionemys) Horsfieldii
1.0.0 Testudo Hermanni Boettgeri
0.0.1 Centrochelys Sulcata
0.0.2 Stigmochelys Pardalis Babcocki
0.0.2 Chelonoidis Carbonaria
Moi
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 1 Maart 2010, 22:25:32 »

'We hebben al meerdere geelwangschildpadden, geelrugschildpadden en zaagrugschildpadden gespot in Vlaanderen', zegt Robert Jooris van Hyla, de amfibieën- en reptielenwerkgroep van Natuurpunt.

 Ze overleven dus wel maar stilletjes kwijnen ze weg.'
(c) Het Nieuwsblad

Gaaf dat er zich blijkbaar een nieuwe soort ontwikkeld heeft in de Belgische wateren. Meteen vangen die 'geelrugschildpadjes' zou ik zeggen! Daar doe je volgens het stuk het dier een plezier mee en je hebt meteen een excusieve schildpad in huis!  grappig

Volgens mij is dat 'wegkwijnen' wel een beetje overdreven, dan zouden alle dieren die bij particulieren in vijvers zitten en daar overwinteren ook wegkwijnen.  afvragend...
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 1 Maart 2010, 22:28:14 »

Volgens mij is dat 'wegkwijnen' wel een beetje overdreven, dan zouden alle dieren die bij particulieren in vijvers zitten en daar overwinteren ook wegkwijnen.  afvragend...
Die krijgen als het goed is op tijd hun eten, gaan dus goed gevoed de winter in, maakt toch wel verschil denk ik  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 1 Maart 2010, 22:51:11 »

In vijvers van particulieren worden ze w.s. beter gevoerd en hebben ze 't op die manier 'beter', maar je kan ook concluderen dat dat zorgt voor minder natuurlijk gedrag en dus minder beweging. Dat heeft dan ook weer nadelen voor de gezondheid lijkt me; mensen die niet sporten zijn ook minder gezond.
In een 'goede' stadsvijver is trouwens voldoende (traag, overvoerd) voedsel te vinden. Naast alle dode dieren (aas) trouwens.

'Ze eten waterplanten, insecten en aas. Maar door de koude worden ze trager en slagen ze er soms moeilijker in hun prooi te vangen. We merken wel dat de dieren eieren leggen, maar die worden zelden ontwikkeld. Het is hier gewoon veel te koud voor hen. Ze overleven dus wel maar stilletjes kwijnen ze weg.'
(c) Het Nieuwsblad
Bovenstaande quote is in mijn optiek ook wel discutabel trouwens. Over welke prooien hebben ze 't? Insecten zijn de enige bewegende 'prooien' die genoemd worden, maar die worden ook trager als de (water)temperatuur daalt.

Neemt trouwens niet weg dat ik vind dat deze dieren niet in openbare wateren van de BeNeLux thuishoren...
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #7 Gepost op: 2 Maart 2010, 07:46:42 »

Ik vind meerdere uitspraken van Dhr Jooris redelijk discutabel.

Als uit een "studie" van een reptielen- en amfibiën werkgroep de naam geelrugschildpad wordt geopperd, dan maak je in mijn visie al een wat knullige indruk.
(hoewel ik me ineens realiseer dat de auteur van het stuk dit ook verkeerd kan hebben vertaald)

Citaat
De dieren zijn niet schadelijk voor onze natuur
Niet ? Het is fauna-vervalsing en de inheemse fauna heeft er ineens een geduchte predator bij..
Ík vind dat in ieder geval wel schadelijk.

Ze komen niet aan paren toe (titel van het stuk) ?
Het feit dat de eieren niet uitkomen vanwege de te lage temperatuur zegt niks over het paargedrag.. toch?
En ach.. met de global warming is ook dit "probleem" over luttele jaren vanzelf opgelost.

Als het kouder wordt, worden ze trager en hebben ze meer moeite om hun prooi te vangen.
Inderdaad.. zoals Moi ook aangeeft: Diezelfde prooi wordt ook trager.
Daarbij: Stofwisseling gaat omlaag, dus er is minder behoefte aan eten....

Citaat
'Eigenlijk zijn ze niet bang van mensen maar door hun winterslaap vergeten ze dat en duurt het even voor ze weer vertrouwen hebben
"Vergeten"....  afvragend...
Volgens mij handelen ze eerder instinctief dan op basis van een portie verstand,,,

Citaat
'Je vindt ze dus heel vaak in omgevingen waar veel mensen wonen.'
Wat niks te maken heeft met vertrouwen, maar met het feit dat mensen geen 100-en km's gaan rijden om het dier te dumpen. Dit doen ze in de vijver, vlakbij huis.. En voila, het dier zit in een omgeving waar mensen wonen....



Rare feiten worden er opgesomd...




Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 2 Maart 2010, 08:50:12 »


Citaat
De dieren zijn niet schadelijk voor onze natuur
...de inheemse fauna heeft er ineens een geduchte predator bij..
Ík vind dat in ieder geval wel schadelijk.
Ik deel je mening op alle punten behalve bovenstaande.
Schildpadden, en dan gaan we in dit geval even uit van Trachemys scripta, zijn vooral "gelegenheidsroofdieren". Meestal zal het carnivorische gedeelte van hun prooi bestaan uit zieke of dode dieren. Van volwassen dieren is zelfs bekend dat ze vooral veel vegatarisch eten, dus weinig vlees. Zal een roodwang een kikker pakken als deze voor zijn neus langs zwemt? Jazeker. Maar hij zal niet actief op kikkerjacht gaan, in tegenstelling tot elke willekeurige buitenlopende huiskat, die hier ook niet thuis hoort, of de blauwe reiger, die zelfs bescherming geniet. Naar mijn mening wordt het gedeelte in dergelijke onderzoeken waarin de roodwang als roofdier wordt beschreven nogal overdreven. En mocht een roodwang zich vergrijpen aan een Noord-Amerikaanse rivierkreeft, die hier ook niet thuis hoort en wel schade veroorzaakt, dan is dat alleen maar gunstig.
« Laatste verandering: 2 Maart 2010, 09:05:11 door Razorclaw » Gelogd

Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 2 Maart 2010, 09:34:16 »

Good point.
Mening bij deze bijgesteld  cool
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 2 Maart 2010, 12:35:44 »

Het idd zal wel een artikel "op maat" gemaakt zijn voor de leek, Robert Jooris is namelijk niet de minste, heb er wel eens een lezing van bijgewoond ZIEHIER , één van de grootste natuurkenners van het land.... knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
harald
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 179


« Antwoord #11 Gepost op: 2 Maart 2010, 13:46:23 »

deze foto is bij ons in de vijver gemaakt, waar 13 rood/geelwangen in zitten en jaarlijks enkele honderden kikkers komen.


voor zo ver dus de roodwang als geducht roofdier  knipoog
Gelogd

http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 2 Maart 2010, 14:09:48 »

voor zo ver dus de roodwang als geducht roofdier  knipoog

En zelfs het dier op de foto hieronder is een planteneter... cool

Gelogd

Moi
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 2 Maart 2010, 17:32:18 »

Het idd zal wel een artikel "op maat" gemaakt zijn voor de leek,
Ik weet niet welke maat dan gebruikt is, door deze maat blijft de leek in ieder geval een leek...  vervelend

Ik zou daarom niet blij zijn als ik Robert Joris zou zijn...
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #14 Gepost op: 2 Maart 2010, 17:48:04 »

voor zo ver dus de roodwang als geducht roofdier  knipoog

En zelfs het dier op de foto hieronder is een planteneter... cool


Heeft dat beest nou soort van tanden?
Vind de bek er niet geheel gezond uitzien of zie ik dat verkeerd?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 April 2024, 15:53:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 430
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 364
Totaal: 364
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.103 seconden met 25 queries.