"Veel verstand?"
Ach.. mbt mijn persoon is dat wel veel credits hoor
Spreek in ieder geval uit eigen ervaring.
Ook ik zocht een methode om niet te hoeven dwangvoeren, zie topic:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7994.0.htmlHelaas had het niet de gewenste uitwerking, waardoor ik nadien alsnog Panacur-suspensie met een spuitje in de bek moest toedienen.
Dit deed ik 's morgens als de dieren nèt wakker waren. Ze waren dan nog versuft en de reflexen (lees: de nek terugtrekken) waren traag.
Kostte me hooguit 1 minuut per dier.. serieus.
5 dagen toedienen, okee... Op het flesje Panacur dat ik had stond: 5 tot 7 dagen herhalen.
Je weet dat tomaat niet goed is en verstrekt het niet vaak... Desondanks zou je het nu (minimaal) 5 dagen achter elkaar geven..
Het ontwormingsmiddel is reeds een stevige aanslag op het spijsverteringskanaal.. Om daarbij 5 dagen lang ook nog eens tomaat te geven..
Of het extra slecht is wéét ik niet... dat het verre van goed is weet ik wel.. ík zou het daarom niet doen, maar goed.. ik geef mijn dieren überhaupt nooit tomaat.
Over fruitsuikers wordt in de literatuur het volgende gezegd:
Kan leiden tot spijsverteringsstoornissen, bijvoorbeeld diarree / kolieken of besmetting met flagellaten / wormen. Bron: Griekse Landschildpad van Holger Vetter.
Jouw dieren hebben al wormen waartegen ze worden behandeld, dus bang voor besmetting hoef je niet te zijn.
Dat suikers niet goed zijn, lijkt me duidelijk uit bovenstaand citaat
Wat ik bedoel te zeggen: Tomaat en suikers zijn sowieso al slecht. Nu is het spijsverteringskanaal al in "aangetaste" toestand.. Dan lijkt het mij logisch dat ze niet ook nog eens "slechte voedingsmiddelen" verstrekt moeten krijgen.
Ik begrijp dat ze tomaat en honing lekker vinden... Mijn kinderen zijn bijvoorbeeld gek op winegums en slagroomsoezen
Sommige mensen gebruiken een ontwormingsmiddel in poedervorm, over het voer.
Andere in pil-vorm, wat ze bijv tussen een blaadje witlof vouwen..
Zelf hanteerde ik een methode die hier op het forum uitvoerig is beschreven.
De schildpad stevig met duim en wijsvinger vlak onder de kop pakken.
Met beleid het dier vervolgens laten "hangen aan zijn kop". Niet bang zijn, de nek is zeer sterk getuige de kracht waarmee ze de kop kunnen intrekken.
Als je het dier op die manier vlak onder de kop vast hebt en het dier hangt, dan ontspannen de kaken, waardoor je redelijk eenvoudig de onderkaak kunt openen. Vervolgens doe je het spuitje (wederom met beleid, maar wel vastberaden) tot voorbij de tong, zodat het in de keel komt.
Nu rustig en vloeiend het spuitje leegdrukken, spuitje terugtrekken en het dier voorzichtig neerzetten.
Tip: doe het als het dier nèt wakker is.. dan zijn ze nog suf en is het voorbij voor ze er erg in hebben.
1e keer vond ik ook eng... temeer omdat 1 dier nog slechts 60 gram woog en zo groot was als een mandarijntje..
Het bleek echter zeer effectief te zijn èn tegen alle verwachtingen ook nog eens snel te gaan.
Paprika zou een uitstekende oplossing zijn, aangezien paprika wormafdrijvend werkt... Mijn dieren lustten het helaas niet.
Natuurlijk streef je ernaar om de dieren op een zo snel en prettig mogelijke manier het medicijn toe te dienen... dat begrijk ik
Succes ermee... ondanks bovenstaande snelle methode vond ik het toedienen ook verre van leuk