SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Supergoede manier om ontwormingsmiddel toe te dienen  (gelezen 22300 keer)
Sjakie
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 99

Schilpadjes zijn zo mooi.....


« Gepost op: 27 Februari 2010, 23:00:13 »

Ik heb er lang over nagedacht maar ik heb t gevonden  !
Mijn horsfieldii hadden wormen en dus moesten ze ontwormd worden , 1,9 ml 2,3 ml en 1 ml.... das dus best veel en lastig toe te dienen en omdat ik er niet van hou om ze te dwingen of te forceren heb ik het volgende bedacht;
Ik voerde ze een dag of 2 niet en heb een rijp cherrytomaatje doormidden gesneden zodat een kant nog wel dicht zat . Dit heb ik voorzichtig leeggeknepen en onstaat er een soort van ''kamertje'' dat heb ik gevuld met droge brinta en de emulsie (1 tablet 10ml water en honing )er ingespoten .
Je laat het dan een tijdje (uurtje) liggen en de brinta stijft op zodat je ontwormingsmiddel er niet meer uitloopt. Dan zette ik de schilpadden die niet aan de beurt zijn even in een doosje en voer de tomaat uit de hand op aan de schillie die ik wil ontwormen gewoon op de normale voerplek.
Binnen een uur had ik ze allevier ontwormd, zonder stress  en precies de hoeveelheid die hij nodig had
Ze vonden het vulsel heerlijk  eet ze allemaal hapten ze het zo op !

Super toch ?  hoed af
Hopelijk hebben jullie er ook iets aan en is dwangvoeren niet meer nodig
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 27 Februari 2010, 23:26:11 »

Handig en slim cool zeg
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 27 Februari 2010, 23:30:24 »

Heel slim en met honing gaf ik mijn kinderen ook hun medicijnen  yeah !
Gelogd
sterreke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 131


« Antwoord #3 Gepost op: 28 Februari 2010, 10:19:00 »

Ik heb er lang over nagedacht maar ik heb t gevonden  !
Mijn horsfieldii hadden wormen en dus moesten ze ontwormd worden , 1,9 ml 2,3 ml en 1 ml.... das dus best veel en lastig toe te dienen en omdat ik er niet van hou om ze te dwingen of te forceren heb ik het volgende bedacht;
Ik voerde ze een dag of 2 niet en heb een rijp cherrytomaatje doormidden gesneden zodat een kant nog wel dicht zat . Dit heb ik voorzichtig leeggeknepen en onstaat er een soort van ''kamertje'' dat heb ik gevuld met droge brinta en de emulsie (1 tablet 10ml water en honing )er ingespoten .
Je laat het dan een tijdje (uurtje) liggen en de brinta stijft op zodat je ontwormingsmiddel er niet meer uitloopt. Dan zette ik de schilpadden die niet aan de beurt zijn even in een doosje en voer de tomaat uit de hand op aan de schillie die ik wil ontwormen gewoon op de normale voerplek.
Binnen een uur had ik ze allevier ontwormd, zonder stress  en precies de hoeveelheid die hij nodig had
Ze vonden het vulsel heerlijk  eet ze allemaal hapten ze het zo op !

Super toch ?  hoed af
Hopelijk hebben jullie er ook iets aan en is dwangvoeren niet meer nodig


een slim idee !  cool zeg
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Februari 2010, 12:41:09 »

Dit is wel alleen geschikt voor een gewone wormen kuur.
Bij een kuur tegen flagelate gaat dit niet op want dan moet je ze iedere dag, 14 dagen lang medicijnen geven
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #5 Gepost op: 28 Februari 2010, 12:56:53 »

Dit is wel alleen geschikt voor een gewone wormen kuur.
Bij een kuur tegen flagelate gaat dit niet op want dan moet je ze iedere dag, 14 dagen lang medicijnen geven

Bij een "gewone" wormenkuur met bijv Panacur zou je dit 7 dagen lang moeten herhalen.
Waarom zou dát dan wel geschikt zijn en 14 dagen niet ?


Hoewel ik het "inventief" vind om het medicijn te verstoppen in een stuk voer, is dit wiel reeds eerder uitgevonden.
Ik herinner me topics waarin bijvoorbeeld pilletjes in een stukje banaan werden gestopt.


Persoonlijk vraag ik me het volgende af:
Het is algemeen bekend dat tomaat ongeschikt is als voedsel voor schildpadden, aangezien het calciumbinding tegengaat of zelfs calcium aan het lichaam onttrekt.
Nu ga je een ontwormingsmiddel (wat een stevige aanslag is op het spijsverteringssysteem) verstrekken PLUS een voedingsmiddel dat een negatieve uitwerking heeft op de calcium-huishouding. Dat zijn dan al 2 verschillende aanvallen zegmaar.
Daarbij voeg je honing toe: pure suiker.....


Het is "slim" bedacht, maar bij de uitvoering zet ik flinke vraagtekens..
« Laatste verandering: 28 Februari 2010, 13:02:10 door Kenneth » Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sjakie
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 99

Schilpadjes zijn zo mooi.....


« Antwoord #6 Gepost op: 28 Februari 2010, 13:31:51 »

Oke Kenneth en Barbara
jullie hebben er dus je vraagtekens bij of het wel een goed idee is, jullie hebben er veel verstand van maar is er dan een betere oplossing zonder dwang ?
Ik zou dat nl graag doen als mijn methode echt slecht is voor mijn schildpadden  nee...
Ook weet ik wel dat tomaat niet zo goed is voor schildpadden en dat krijgen ze heus niet vaak maar ze vinden het wel ontzettend lekker.
Is honing echt zo schadelijk al is het maar een minimale dosering ? en brinta mag dat dan ook niet ?
Ik heb alleen van mijn DA het advies gekregen dit 5 x toe te dienen geen week ......
Heb het net geprobeert bij schillie bruutje zonder tomaat en honing alleen een balletje brinta maar dat wil ie niet en loopt na een hapje gauw weg
Ben erg benieuwd of er nog mogelijkheden zijn  hoed af
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #7 Gepost op: 28 Februari 2010, 13:40:38 »

In hoeverre zal die paar dagen tomaat schadelijk zijn voor de calcium opname ?
En de suiker? Denk dat dit het meest tegenwerkende is van het gehele gezien dit mooie voedselbron is voor de dieren die je wil bestrijden de wormen ?
Kan je dit niet weglaten op een af andere manier?
Vind het zelf een zeer geschikte methode en inderdaad is deze methode eerder uitgevonden maar als het werkt prima toch?
Banaan is ook lang niet alles, wat ze het liefst eten is het slechtst toch?
En de stress van dwang is dat beter of slechter dan manier van fruit of tomaat kan je je afvragen?
Erna de darmflora herstellen met Pro enzym en nog een middel wat Kurt gebruikt is wel aan te raden denk ik.
« Laatste verandering: 28 Februari 2010, 14:07:34 door markooij » Gelogd
Sjakie
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 99

Schilpadjes zijn zo mooi.....


« Antwoord #8 Gepost op: 28 Februari 2010, 14:00:45 »

Ja hoor de honing heb ik er nu niet ingedaan,maar nu eten ze er ook niet van hahahaha t'ja... dus nu maak ik een papje met gele paprike mss lukt het
Ik hou jullie op de hoogte....
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 28 Februari 2010, 14:17:02 »

"Veel verstand?"
Ach.. mbt mijn persoon is dat wel veel credits hoor  knipoog

Spreek in ieder geval uit eigen ervaring.
Ook ik zocht een methode om niet te hoeven dwangvoeren, zie topic: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7994.0.html
Helaas had het niet de gewenste uitwerking, waardoor ik nadien alsnog Panacur-suspensie met een spuitje in de bek moest toedienen.
Dit deed ik 's morgens als de dieren nèt wakker waren. Ze waren dan nog versuft en de reflexen (lees: de nek terugtrekken) waren traag.
Kostte me hooguit 1 minuut per dier.. serieus.

5 dagen toedienen, okee... Op het flesje Panacur dat ik had stond: 5 tot 7 dagen herhalen.

Je weet dat tomaat niet goed is en verstrekt het niet vaak... Desondanks zou je het nu (minimaal) 5 dagen achter elkaar geven..
Het ontwormingsmiddel is reeds een stevige aanslag op het spijsverteringskanaal.. Om daarbij 5 dagen lang ook nog eens tomaat te geven..
Of het extra slecht is wéét ik niet... dat het verre van goed is weet ik wel.. ík zou het daarom niet doen, maar goed.. ik geef mijn dieren überhaupt nooit tomaat.

Over fruitsuikers wordt in de literatuur het volgende gezegd:
Kan leiden tot spijsverteringsstoornissen, bijvoorbeeld diarree / kolieken of besmetting met flagellaten / wormen. Bron: Griekse Landschildpad van Holger Vetter.
Jouw dieren hebben al wormen waartegen ze worden behandeld, dus bang voor besmetting hoef je niet te zijn.
Dat suikers niet goed zijn, lijkt me duidelijk uit bovenstaand citaat  cool

Wat ik bedoel te zeggen: Tomaat en suikers zijn sowieso al slecht. Nu is het spijsverteringskanaal al in "aangetaste" toestand.. Dan lijkt het mij logisch dat ze niet ook nog eens "slechte voedingsmiddelen" verstrekt moeten krijgen.

Ik begrijp dat ze tomaat en honing lekker vinden... Mijn kinderen zijn bijvoorbeeld gek op winegums en slagroomsoezen Knipoog


Sommige mensen gebruiken een ontwormingsmiddel in poedervorm, over het voer.
Andere in pil-vorm, wat ze bijv tussen een blaadje witlof vouwen..

Zelf hanteerde ik een methode die hier op het forum uitvoerig is beschreven.
De schildpad stevig met duim en wijsvinger vlak onder de kop pakken.
Met beleid het dier vervolgens laten "hangen aan zijn kop". Niet bang zijn, de nek is zeer sterk getuige de kracht waarmee ze de kop kunnen intrekken.
Als je het dier op die manier vlak onder de kop vast hebt en het dier hangt, dan ontspannen de kaken, waardoor je redelijk eenvoudig de onderkaak kunt openen. Vervolgens doe je het spuitje (wederom met beleid, maar wel vastberaden) tot voorbij de tong, zodat het in de keel komt.
Nu rustig en vloeiend het spuitje leegdrukken, spuitje terugtrekken en het dier voorzichtig neerzetten.
Tip: doe het als het dier nèt wakker is.. dan zijn ze nog suf en is het voorbij voor ze er erg in hebben.
1e keer vond ik ook eng... temeer omdat 1 dier nog slechts 60 gram woog en zo groot was als een mandarijntje..
Het bleek echter zeer effectief te zijn èn tegen alle verwachtingen ook nog eens snel te gaan.


Paprika zou een uitstekende oplossing zijn, aangezien paprika wormafdrijvend werkt... Mijn dieren lustten het helaas niet.


Natuurlijk streef je ernaar om de dieren op een zo snel en prettig mogelijke manier het medicijn toe te dienen... dat begrijk ik  cool zeg
Succes ermee... ondanks bovenstaande snelle methode vond ik het toedienen ook verre van leuk  knipoog
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Sjakie
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 99

Schilpadjes zijn zo mooi.....


« Antwoord #10 Gepost op: 28 Februari 2010, 14:30:28 »

Tja wss moet ik het dwangtoedienen nog even overwinnen  Huil
Ik zal ze echt niet meer de kuur in tomaat geven en de honing ook niet  bloemlief

Morgen geef ik ze het via de mond als t lukt.....
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 28 Februari 2010, 14:40:10 »

Wat ik eigenlijk het handigst bedacht vondt  (en voor mij nieuw groentjes lachen ) was de brinta, omdat het bekende fruit en ander eten  de kans dat het er afloopt/drupt best groot is.
En waneer het stijve beetje brinta "'op"' is je zeker weet dat alles en goede hoeveelheid binnen is.
ik ga dat zeker eens proberen,
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Sjakie
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 99

Schilpadjes zijn zo mooi.....


« Antwoord #12 Gepost op: 28 Februari 2010, 15:44:20 »

Ja ik had het nl ook nog nergens gelezen en dacht dat het absoluut geen kwaad zou kunnen omdat het graanvlokken zijn.
Heb eerst gedacht om gelantine te proberen maar dat is dierlijk bot dus dat leek me geen goed idee
Het vullen van een tomaatje heb ik na enig nadenken bedacht omdat je het dan kon verstoppen want mijn schildpadden ruiken eerst uitgebreid aan hun portie eten voordat ze eraan eten Onbeslist
Maar misschien eten ze de brinta ook gewoon zo op als je een beetje groenten erdoor mengt

Succes ermee hopelijk lukt het  jullie ook cool zeg
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #13 Gepost op: 28 Februari 2010, 16:44:37 »

Maar wat nu als ze er alsnog niet van eten?

Dit lukt inderdaad wel bij kleine dieren maar grotere dieren waordt al lastiger omdat die meer medicijnen naar binnen moeten krijgen. Bij mijn elongata's lukt het me altijd met een stukje champignon maar die doen bijna een moord voor champginons maar dat lukt natuurlijk ook niet als je meer dan 2ml moet doen.

Bij 1 elegans moet ik nu dagelijks 4-4,5ml Doxoral toedienen omdat hij verkouden is maar dat lukt echt niet zonder dwang. Ik vindt het ook echt niet leuk om te doen maar het moet toch. Ik pak zijn kop vast bij zijn kaken en dan laat ik hem zo vlak boven de grond hangen en dan open hij zijn mond van zelf en kan ik de maagsonde naar binnen brengen en het spuitje leeg spuiten.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Moi
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Februari 2010, 20:18:47 »

Bij een kuur tegen flagelate gaat dit niet op want dan moet je ze iedere dag, 14 dagen lang medicijnen geven
14 dagen lang medicatie geven?!  afvragend... Het hangt er blijkbaar vanaf welke medicatie voorgeschreven wordt. Het is dus belangrijk om medicatiemogelijkheden te bespreken met de RA om te voorkomen dat de dieren onnodig dagen achtereen telkens dezelfde stresserende handeling moeten ondergaan. Mijn sulcata's kregen ivm flagellatenbesmetting Metrazol, werkzame stof is metronidazol, in pilvorm; 1e dag de medicatie geven en 10 dagen later nogmaals.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27 April 2024, 20:23:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 745
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 556
Totaal: 556
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.162 seconden met 25 queries.