Allereerst: Maak je geen zorgen !
Jonge Griekse Landschildpadden verbergen zich graag, hetzij onder planten / schuilplekken, danwel ingegraven in het bodemsubstraat.
Je hebt cocopeat las ik .. uitstekend ! Waarom heb je er houtkrullen doorheen zitten trouwens ? Dit is mijns inziens niet nodig.
Onder de basking-spot (warmtelamp) mag het 35 graden zijn.. Zou uitkijken dat het niet warmer wordt. Uit onderzoek is gebleken dat ze een opwarmtemperatuur -
gemeten op het schild- tot 32 graden als prettig ervaren. Wordt het warmer, dan zoeken ze de schaduw op.
Bij mij in de bak was het ongeveer 35 graden onder de warmtelamp en zo'n 20 graden in de uiterste hoek. Gewoon even nameten.
Je maakt je zorgen om hun eet- / drinkgedrag.
Als ze honger krijgen, dan zullen ze absoluut gaan eten. Verwacht ook niet dat ze veel zullen drinken.
Gezien het jaargetijde zul je vermoedelijk groentes uit de supermarkt voeren (wat geef je precies?).. Deze groenten spoel je mogelijk vooraf ook af, waardoor het veel natter is dan de onkruiden die ze 's zomers buiten krijgen... Op die manier krijgen ze al veel vocht binnen.
Dag- / nachtritme is erg belangrijk. Gewoon een tijdschakelaar installeren en je lamp gaat 's morgen aan en 's avonds uit.. Niks meer aan doen
.
Ga je de dieren van de zomer buiten huisvesten ? Kan ik je aanbevelen. Op die manier krijgen ze UV van de zon; daar kan geen enkele lamp tegenop. Ook de nachtelijke temperatuurdaling is niets om je zorgen om te maken... Hebben ze in de vrije natuur ook
Na de zomer zou ik hun mest laten controleren op parasieten, zodat je ze daar nog tegen kunt behandelen. Vervolgens kun je ze klaarstomen voor de winterslaap, wat niet alleen een noodzakelijke periode is om gelijkmatige groei te waarborgen, maar tevens een hele belangrijke hormonale ontwikkeling voor de dieren betekent.
Maak je vooral niet teveel zorgen en denk eens na over het volgende:
De dieren komen uit gebieden waar ze overgeleverd zijn aan roofdieren, parasieten, weersveranderingen, droog voer.
In gevangenschap hebben ze geen roofdieren, zijn ze door onderzoeken veelal parasietvrij, zitten ze constant op een optimale temperatuur en krijgen als snel te veel / te voedingsrijk voer.
Begrijp je waar ik heen wil: Met al onze goede bedoelingen maken we het al snel "te goed" voor de dieren, waardoor ze vervetten of bultgroei krijgen.
De dieren doen het juist optimaler bij een wat primitievere verzorging, als ik die term zo zou mogen gebruiken.