Buiten komen ze inderdaad goed tot hun recht. Hopelijk kan ik deze namiddag nog wat foto's maken. Maar momenteel staat hun verblijf nog volledig toegegroeid, maar ik denk dat dit niet heel lang meer zal duren
Qua groei is het hier gemiddeld 4-5mm per maand. Vind ik nog niet overdreven snel, in de literatuur vind je vaak volgende maten: 1 jaar = tot 10 cm, 2-3 jaar = tot 20cm en 4-5 jaar = 30 tot 45cm. En gezien ze nu aan het tweede levensjaar bezig zijn denk ik dat ze mooi op schema zitten. Natuurlijk zijn de meetgegevens schaars bij deze soorten.
Qua gewicht, zelfs bij zo'n kleine dieren kan het al 100g schelen als ze net gegeten en/of gedefaeceerd hebben. Dus je moet de gewichten wel met enige marge interpreteren. Zelf heb ik enige jaren geleden verschillende gewichtcurves gevonden waarop het gewicht stond in functie van hun leeftijd in dagen (tot 1000 dagen). Hiervan heb ik het gemiddelde genomen en de dieren zitten altijd een 100-200g daaronder. Dus te vet zijn ze denk ik niet. In het boek "Giant tortoises of the indian ocean" staat er ook een Jackson ratio voor deze dieren : lengte (cm) = 17.5*gewicht (kilo)^0.345 en als ik deze invul dan komen hun gewicht en lengte nagenoeg overeen met de voorspellingen.
De dingen waarop ik mij dus baseer komen uit de weinige kennis en literatuur die beschikbaar is. Het blijft altijd zelf wat aanvoelen of een dier te snel of te traag groeit.