SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 6 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Reactie op Mensen en eetgewoontes  (gelezen 57131 keer)
Shadowrider
Algemene moderator

« Antwoord #90 Gepost op: 16 Februari 2010, 16:59:46 »

een ander mooi vergelijk kan gezien worden op new york turtle society
http://nytts.org/ halverwege de pagina

De filmpjes tonen aan toen  mccord eind jaren 90 hiermee naar buiten kwam en het recente Filmje van mei 2009.

er wordt volgens het filmpje wel wat ondernomen en er zijn ook diverse acties, maar veel is er in die jaren niet veranderd zoals ik al eerder zei, het zal ook niet zo vlug gaan en zeker niet in een land als China waar alles door de regering wordt gecontroleerd.
Ook de activisten moeten opletten wat ze zeggen tegen wie en waar .
Maar hoewel er iets wordt ondernomen wat een goed ding is  gaat het veel te traag en tegen die tijd zal het voor vele soorten Te laat zijn.
We kunnen natuurlijk allemaal een stukje China kopen ...  knipoog
markooij
crewmember

« Antwoord #91 Gepost op: 16 Februari 2010, 17:37:40 »

In hoeverre zijn er verhoudingen tussen aangeboden landschildpadden en (semi)-aquatische schildpadden?

Grotere aantallen aqua -& semi-aquatische schildpadden . By the way, Martijn,tussen de aangeboden landschildpadden ook wel'es Pixys ,A.radiata...
Dat geloof ik graag ja net als vele andere landschildpadden waarschijnlijk
Moi
Gast
« Antwoord #92 Gepost op: 16 Februari 2010, 17:54:24 »

Kurt; als je de link van Chelonia opent, lees je over de 'recent confiscation' van december 2001. In http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6322.0.html wordt benoemd
'Schattingen berekend op tellingen van waarnemers op de Chinese voedselmarkten doen geloven dat de voedselmarkten alleen al in China 12 miljoen schildpadden verhandelen per jaar om opgegeten te worden (Salzberg 1998)'. Zijn dit alleen wildvangdieren? Wat is het percentage afgezet tegen de totale populatie schildpadden? Dit zijn best oude gegevens (12 en 9 jaar oud!) om nu conclusies uit te kunnen trekken hoor...

Als ik kijk naar schildpadden in het topic http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6559.0.html , dan lees ik geen schildpadden van 1000 en 3000 dollar terug in http://www.chelonia.org/Articles/China/china.htm . Die zijn in 2001 dus iig niet op markten gevonden. Dat zou mijn verhaal steunen dat dure en ernstig bedreigde dieren die volgens jou opgegeten zouden worden (doorgaans?) niet op markten, maar w.s. in de illegaliteit/aan de deur van een duur restaurant, verkocht worden en dat andere minder dure/zeldzame dieren bij toeval op markten belanden.

Op de, dus oude, link http://www.chelonia.org/Articles/China/china.htm (helaas kan je niet knippen-plakken vanaf deze site) staat wat geschreven over 'farming techniques'. Dat sommige dieren inderdaad niet snel voortplanten en dat goede kweektechnieken ontwikkeld moeten worden. Dat is wat ik benoemde als (deel)oplossing. Ik ben benieuwd hoe het nu, anno 2010, gesteld is met e.e.a.. Afgaand op de vangst van meer dan 2000 dieren is dat nog niet optimaal...

Het stuk waar van Shadow op wijst, bestaat uit een 'oud' en een nieuw filmje. Op het nieuwe filmpje zie ik dat er nog steeds handel is, maar dat de massaliteit er voor schildpadden grootdeels vanaf is en de dieren dus wat beter 'gehuisvest' zitten. Beter dus, maar ik wil niet meteen zeggen dat het goed is natuurlijk. De dure dieren (1000 euro) die in het filmpje van 2009 genoemd worden, zijn voor de verkoop als huisdier, niet om op te eten. Voor mij was het onduidelijk (misschien is dat niet bij me blijven hangen) of deze dieren (die beschermd zijn) illegaal danwel legaal verkocht worden. De regering controleert, maar dat is niet voldoende. Dat zal het bij illegale handelswijze ook nooit worden; kijk naar drugshandel in NL. Met hun activiteiten zorgen de studenten voor aandacht en de educatie waar ik op doel. Ik weet niet of de overheid daar ook een steentje aan bijdraagt. Duidelijk is (als je het haaienverhaal in het filmpje hoort) wel geluisterd wordt. Ik hoor/lees dus dat het de goede kant op gaat maar dat ze er nog niet zijn. Dat blijkt ook wel uit de recente inbeslagname. Die overigens meteen aantoont dat er wel 'wat' gebeurt.

Waarbij bij mij meteen vragen opkomen; weten jullie hoe het zit met wildvangdieren voor de hobby die (nog) geen hoge beschermingsgradatie hebben? Worden deze dieren netjes gevangen en vervoerd? Gaan er daarbij ook dieren dood? Hoeveel dieren komen als wildvang ons land binnen? En als laatste; wie van jullie heeft dit soort dieren (ooit) gekocht en dus meegewerkt aan het vangen en verhandelen van wildvangdieren? En wat betaal je dan voor een zeldzaam exemplaar omgerekend in dollars?

Ik schrijf dit stuk niet op om iemand aan te vallen of wat dan ook, maar denk dat het goed is om breder te kijken dan alleen de plaatjes en filmpjes die je ziet en de mogelijk gekleurde verhalen die daarbij verteld worden. Verwijzingen op dit forum worden gedaan naar sites die 'voor' schildpadden zijn. Heel logisch dat je schrikt en boos wordt, ook ik wordt in eerste instantie pissed als ik de foto's en filmpjes zie. Maar wordt er ook gekeken, zoals anderen in eerdere posts al aangaven, naar andere waarheden? Noem me naief, dat mag, maar ik kan op basis van deze informatie met mijn boerenverstand nog steeds juist zitten en aan die positieve gedachte hou ik me vast. Want hoop doet leven!  vrede
« Laatste verandering: 16 Februari 2010, 18:14:04 door Moi » Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #93 Gepost op: 16 Februari 2010, 18:20:22 »

Damn', ik las mijn verhaal terug en bedacht me dat ik wat ben vergeten;

bidden amen

Brede lach
bikerboyz
Geochelone elegans
*

« Antwoord #94 Gepost op: 16 Februari 2010, 20:12:49 »

das waar Kurt. De prijzen van cuora trifaciata is enorm hoog.
Nakweekjes kosten 18000 hk dollar of pakweg 1800 euro voor vrouwtje .Voor een mannetje 25000 hk dollar, 2500 euro, .
Weet dit omdat ik mensen ken die met succes deze soort kweken in hong kong.
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #95 Gepost op: 16 Februari 2010, 20:28:12 »

Rafetus swinhoei

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5524.0.html

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

lid adviesraad st. Herpetofauna

« Antwoord #96 Gepost op: 16 Februari 2010, 20:43:13 »

Dit bericht bevestigd enkel wat ik al eerder stelde.

De stropers doen het enkel en alleen om een grijpstuiver er aan te verdienen en als zo'n visser al blij is met 150Euro en twee nieuwe visnetten is het echt een arme sloeber.
bikerboyz
Geochelone elegans
*

« Antwoord #97 Gepost op: 16 Februari 2010, 20:50:36 »

het is echt soms te gek voor woorden. Gelukkig zijn de nakweekjes trifaciata niet voor de horeca. Toch niet van die kwekers. Ze gaan echt naar liefhebbers.
Het is echt een cultuurverschil die leidt tot cultuurschok bij ons, schildpaddenliefhebbers hé.
Eerlijk gezegd hé. Als ik naar hong kong ga, dan vind ik het telkens heel erg. Maar enerzijds ben ik dan blij dat er toch een groep mensen zijn die voor de dieren opkomen. Soms voel je je toch wel machteloos hoor. De mensen zijn zich daar echt van geen kwaad bewust. Ze zien een softshell of andere schildpad en ze kopen dat zonder te denken over waar die dieren vandaan komen of deze dieren al dan niet bedreigd zijn.
Er zijn verschillende factoren die een rol spelen,denk ik. Educatie (natuur, ...), de overheid (dieren staan echt laag hoor op hun belangenlijstje met uitzondering van de panda omdat dit een soort symbool is van china) en dan nog snobisme( zoals Kurt zei). Onderwijs in china (armere minder ontwikkelde steden dus niet shangai, peking, hong kong, ....) is van een echt laag niveau. Ze leren daar echt niets over natuurbehoud en het belang ervan. Ge moet eens naar hun leerpakket kijken. Verschil is enorm met de 'modernere steden' en het westen.
De rijkeren eten al wat duur is of zeldzaam. Niet zomaar zeldzame dieren hoor. Het is altijd voor één of andere genezende werking (tegen kanker, onvruchtbaarheid, impotentie, ...) ook wordt er gezegd dat schild goed is tegen rheuma, osteoporose.

kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #98 Gepost op: 16 Februari 2010, 20:54:14 »

bikerboyz   Kan je een beeld scheppen hoe het er momenteel aantoe gaat op voedselmarkten ?
Ben je er recent nog geweest ?

bikerboyz
Geochelone elegans
*

« Antwoord #99 Gepost op: 16 Februari 2010, 21:18:17 »

bikerboyz   Kan je een beeld scheppen hoe het er momenteel aantoe gaat op voedselmarkten ?
Ben je er recent nog geweest ?
Ja vorig jaar nog geweest in Hong Kong. Daar in hong kong (china is het nog even slecht hoor, wel zie je dat er meer sliders worden verkocht, er worden wel duurdere soorten verkocht maar dat is niet voor jan en alleman) is het echt al stukken beter. Normaal probeer ik daar jaarlijks te gaan. Meestal in de minder toeristische buurten zoals (ping che, sheung shui, fan ling, ... ling wo hue) Daar zijn er veel dierenmarkten, fresh market. De dieren zijn natuurlijk allemaal levend, maar de aanbod van schildpadden op deze voedselmarkten is drastisch gedaald (spreek wel van hongkong). Pakweg 5 jaar terug zag ge daar bakken vol softshell turtles, maar echt bakken vol en veel verschillende soorten!! Nu zie je er wel maar veel minder. Het zijn ook de oudere generatie die graag schildpadden eten, de meeste jongeren zien schildpadden (althans in hongkong) niet meer als voedsel maar als exotic pets. Zo bestaat er een straat waar ge echt veel schildpadden kunt kopen in Mong Kok, daar heb ik ook de kwekers leren kennen van trifaciata, mijn droomschildpad.
Als kind heb ik ooit schildpad gegeten  Huil omdat ik continue ziek werd. Ik weet nog ook heel goed op de markt dat ik dachtte dat mijn opa hem gekocht had voor mij als huisdier. Maar blijkbaar belandde dat beestje op mijn bord!! Was er eerlijk gezegd zieker van geworden en moest uiteindelijk toch naar ziekenhuis.Hij heeft het natuurlijk wel goed bedoeld hé.God bless his soul  bidden Wat wel nog een groot probleem is, is dat ik vorig jaar veel chelydra en macrochelys in de dierenwinkels heb gezien en snake neck turtles. Ik was dan ook verstomd door het feit dat ik veel jongeren van 13-15jaar met macrochelyssen en chelydra  zien kopen. Dan stel je ook de vraag waar zijn ze mee bezig hé!
Kort samengevat. Echt nog veel werk op alle vlakken maar met een heeeeeeel lichte positieve evolutie.
« Laatste verandering: 16 Februari 2010, 21:33:39 door bikerboyz » Gelogd
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #100 Gepost op: 16 Februari 2010, 21:28:26 »

Mooi zulke toch wel positieve verhalen Bikerboys, ik denk en hoop dat de jonge generatie inderdaad in iedergeval het bijgeloof van de genezende werking laten varen.
En je hebt gelijk er zijn daar ook absoluut mensen die zich onwijs inzetten voor schildpadden en hun behoud, dat mogen we ook niet vergeten

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
bikerboyz
Geochelone elegans
*

« Antwoord #101 Gepost op: 16 Februari 2010, 21:42:20 »

In de dierenwinkels 2 jaar terug nog asian leaf turtles,Heosemys spinosa, cuoras ook hoor. Vorig jaar waren er meer (meest)chelydra, (meest)macrochelys, blijkbaar een hype .1 sulcata had ik gezien voor 6000 hk dollar (grootte was 40cm schildlengte), pardalissen en elegans. Matamatas ook en een aantal indotestudo elongata. Wel zag ik geen enkel carbonaria. Raar want deze soort heeft rode poten. Rood en geel (goud) zijn de meest gewilde kleuren voor de chinezen.Gelukskleuren. Vandaar dat chinezen in het rood trouwen en kleur geel/goud is de kleur van welvaart goud dus ... Wat hebben die mannen met geld hé. De kwekers van trifaciata verkopen enkel deze dieren als ze bij jou thuis zijn geweest en zien dat je met goede bedoelingen deze dieren koopt. Denk eerlijk gezegd dat deze mensen ook eerder uitzondering dan regel zijn.
« Laatste verandering: 16 Februari 2010, 21:48:53 door bikerboyz » Gelogd
markooij
crewmember

« Antwoord #102 Gepost op: 16 Februari 2010, 21:43:15 »

Ben je er ook toevallig achter komen waarom het iets "beter" is geworden op de markten?
NicWill
Algemene moderator

Belgium Belgium

« Antwoord #103 Gepost op: 16 Februari 2010, 21:49:18 »

ook absoluut mensen die zich onwijs inzetten voor schildpadden en hun behoud, dat mogen we ook niet vergeten

..àlle respect daarvoor trouwens !  cool zeg
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #104 Gepost op: 16 Februari 2010, 22:02:55 »

@ Bikerboyz : Goed zo'n reporter "ter plaatse", schept meteen een wat realistischer beeld, bedankt hiervoor  cool zeg

Citaat
De kwekers van trifaciata verkopen enkel deze dieren als ze bij jou thuis zijn geweest en zien dat je met goede bedoelingen deze dieren koopt.
Er is dus wel degelijk een kleine groep bezig met soortbehoud ?
Men is zich bewust van het belang deze soort van uitsterven te behoeden ?
Het doel is dus niet een populatie opte kweken die later productief genoeg is om aan de vraag van exclusieve voeding te voldoen ?
Enorm pluspunt dat de jeugd ginds er anders tegenaan kijkt in elk geval  knipoog

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2024, 10:29:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1480
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online