SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 Omlaag Print
Auteur Topic: Grote inbeslagname hulp bij Plaatsing  (gelezen 94472 keer)
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #195 Gepost op: 26 December 2010, 18:25:31 »

Je kunt je aanmelden bij het forum van het esf, daar worden de oproepen gedaan om nieuwe verzorgers te vinden voor in beslag genomen dieren.
Dit forum is voor stamboekhouders en stamboekdeelnemers.
Gelogd
BARYONYX
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 13


« Antwoord #196 Gepost op: 27 December 2010, 11:45:08 »

je bedoelt 'je kunt proberen je aan te melden bij het esf forum', want ik heb enkele weken geleden mij willen registreren maar ik heb nog geen antwoord gehad. het is goed dat ze het serieus nemen om niet zomaar iedereen toe te laten, maar ze mogen ook gewoon seintje geven dat je niet voldoet
Gelogd

0.0.7 Marginata 0.0.1 Sulcata 0.0.3 Trionyx Spiniferus
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #197 Gepost op: 27 December 2010, 11:48:19 »

Je moet je aanmelden met je echte naam (weet niet of dit gebeurt is ?)
Ben je geen deelnemer van een of ander stamboek krijg je sowieso geen toegang, en bestaat de kans dat je samen met spam accounts terug verwijderd word.
Is bovenstaande niet van toepassing, neem dan contact op met de secretaris van ESF.  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #198 Gepost op: 27 December 2010, 17:33:14 »

En heeft er niemand er ooit al afgevraagd waarom ze niet meer in het wild uitgezet worden...
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #199 Gepost op: 27 December 2010, 17:45:00 »

En heeft er niemand er ooit al afgevraagd waarom ze niet meer in het wild uitgezet worden...

Omdat ze in grote getalen samen gezeten hebben in slechte omstandigheden waarbij  veel infecties overgedragen worden èn omdat de juiste herkomst niet bekend is .Door ze terug in het wild los te laten gaan die infecties mee en is er risico op faunavervalsing of overdreven druk op bestaande populaties.
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #200 Gepost op: 27 December 2010, 19:33:21 »

En dan nemen ze jullie in jullie eigen collecties, heb je dan geen schrik , omdat sommige ziekten vele maanden achteraf uitbreken?
Ook zet je ze in quarantaine....
Wij weten bv bij slangen dat zelfs ziekten meer dan een jaar in het dier zit vooraleer ze echt uitbreekt en overdraagzaam zijn naar andere dieren, ook mogen ze gecontroleerd zijn door DA.
Zo een ziektes kunnen bij schildpadden ook.
Ik persoonlijk zou zo een dieren konstant in apparte terraria/vijver/palludarium zetten , en nooit bij mijn andere dieren zetten.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #201 Gepost op: 27 December 2010, 20:58:46 »

Uiteraard is quarantaine noodzakelijk na aankomst.
Maar er is reeds de gezondheidsverklaring die nodig is voor de import (word op de kisten bevestigd) , net met IBG dieren word hier zorgvuldig mee omgesprongen.
Door de stress situatie kunnen protozoa als flagellaten en ciliaten toch een probleem gaan vormen voor de dieren, maar behandeling hiertegen is relatief eenvoudig. Dit kan trouwens net zo goed gelden voor dieren langs hier gekocht, en zelfs nakweekdieren.
Echt gevaarlijke virussen (zoals IBD bij slangen) zijn me niet bekend bij schildpadden.
Het Rana virus bvb blijkt niet door te zetten, herpesvirus is voor water of semi aquatische schildpadden uit Azie niet van toepassing, ken dus geen virussen die overgedragen worden via de lucht, quarantaine en voorzorgsmaatregelen om besmetting naar andere dieren toe via de handen, mest, voederschalen enz volstaan wel .
Sowieso staan de IBG dieren hier onder controle van een RA zolang de quarantaine periode duurt, en worden momenteel ook behandeld tegen flagellaten .
« Laatste verandering: 27 December 2010, 21:05:55 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #202 Gepost op: 27 December 2010, 21:27:36 »

Dan is er toch een mogelijkheid om een deel van de dieren weer in de natuur te zetten , als ze bv behandeld zijn.
Faunavervalsing, mischien kan je het ook bekijken van nieuwe populaties, ze doen dat met meerdere dieren dat ze dieren weer uitzetten om nieuwe populaties te hebben.
Niet weten van waar ze komen , inderdaad de juiste lokatie niet, maar ze weten  wel van in welke streken ze voorkomen, de meeste tot bijna allemaal komen uit het wild.
Dus zou ik eerder opteren van velen terug te zetten.
Want resultaat van zo een massa , er zal weer nakweek komen, en zal binnen enige tijd de markt zeker verzadigd zijn , en het is nu al te ...

Pas op ik vind het knap dat jullie het doen en de dieren krijgen een tweede kans , maar er zijn er altijd met goede bedoelingen en anderen die er enkel willen mee kweken om geld te verdienen.

En controle kan men toch niet houden op verloop van tijd (bv door verbod om te leggen van kweken).

Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #203 Gepost op: 27 December 2010, 21:56:30 »

Dan is er toch een mogelijkheid om een deel van de dieren weer in de natuur te zetten , als ze bv behandeld zijn.
Zodra ze behandeld zijn met medicatie is herintroductie niet meer mogelijk, dit is echt wel onderzocht hoor.
Er zijn nog meer redenen waarom herintroductie niet mogelijk is, de Cyclemys dentata  uit de zending bvb blijken meerdere ondersoorten van te zijn, daarvan is nog onvoldoende bekend, gevaar dus op vermenging van ondersoorten. De Indotestudo elongata  die hier zitten uit de inbeslagname 3 jaar terug kunnen ook (nog) niet getraceerd worden, vermoedelijk ook een andere vorm/type waarvan het verspreidingsgebied niet bekend is.
Citaat
Pas op ik vind het knap dat jullie het doen en de dieren krijgen een tweede kans , maar er zijn er altijd met goede bedoelingen en anderen die er enkel willen mee kweken om geld te verdienen.
Wie denkt met de Aziatische soorten uit de zending geld te verdienen wens ik in elk geval veel succes, ondanks ze bedreigd zijn bedraagt de verkoopprijs van nakweek nauwelijks enkele tientallen euro, wat mij betreft mag eventuele nakweek ook kosteloos terugvloeien naar het ESF stamboek, nee...je hebt er alleen maar kosten aan denk ik.
Neemt niet weg dat ze voldoen aan mijn doel, het zijn schitterende dieren, erg dankbaar om te houden...een uitdaging, meer hoeft voor mij ook niet.
Citaat
Niet weten van waar ze komen , inderdaad de juiste lokatie niet, maar ze weten  wel van in welke streken ze voorkomen
De dieren waren verstopt in speedboten, onderschept op weg naar China, herkomstgebied is dus niet bekend, voor de Heosemys grandis  kan dit zijn:
zuid-Myanmar, Vietnam, Cambodja, Laos, midden- & west-Thailand en west-Maleisië.
« Laatste verandering: 27 December 2010, 22:40:13 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #204 Gepost op: 28 December 2010, 09:06:33 »

1ste citaat

Dus de opvangcentra's waar wij geweest zijn doen het dus verkeerd, de zieke dieren behandelen ze en zetten die weer uit  als ze in orde zijn, gaat niet enkel over schildpadden ook krokodillen , zelfs slangen hebben ze al uitgezet.
Ook zeeschildpadden worden veelal weer uitgezet en belange niet op de plaats waar ze hem/haar gevonden hebben.

Dus als de chinesen of andere bevolking volledige plaatsen leegroven van schildpadden of andere dieren voor consumptie,en achteraf aangeslagen zijn, opteren sommige instanties dat het beter is dat deze in privécollecties komen in plaats van weer de natuur uit te zetten?

Dus is er kans dat er na een tijdje vele soorten niet meer te vinden zijn  in de natuur.

2 de citaat

Er zijn altijd mensen die "geld willen verdienen".
Ze broeden nog altijd boetgerie eieren uit, als je weet dat de citespapieren bijna meer kosten dan de schildpadden zelf , laat staan wat de kosten zijn aan apparatuur alsook electriciteit.
Ook het overaanbod , kijk op kapaza en andere verkoopsites.

Ik vind het al raar dat ze geen kleurvarieteiten hebben gevonden voor de dieren.

3 de citaat

Verspreidingsgebied, dus in privécollecties is dan beter, dan toch ergens uit te zetten in de natuur.....
Ik snap niet goed , vele jaren is hier geopteerd van geen wildvang, reden ziektes enz enz enz , ik ga het allemaal niet plaatsen omdat het te veel is , en nu wordt er geopteerd om wildvangdieren toch binnen te nemen.
Sorry snap ik niet.
Alsook Kurt was U het niet dat ooit gezocht heeft om nakweekdieren van U (sulcata's)in het wild uit te zetten?(wat in die tijd heel positief opgenomen werd.

In de vele jaren zijn veel gedachtengangen veranderd.

Niet verkeerd begrijpen, ik ben niet tegen de opvangdieren zeker niet, maar ik vind het een rare instelling.
Zeker wat aangaat van het terug uitzetten , dan zijn heel veel opvangcentra verkeerd, eigelijk allemaal waar wij geweest zijn in de landen waar wij deze bezocht hebben.




Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #205 Gepost op: 28 December 2010, 11:36:13 »

Het is simpeler dan gedacht wordt.

Bij inbeslagname is overheid Hongkong de eigenaar van de dieren, deze biedt twee opties herplaatsen of afmaken , hoe graag we dus iets anders willen doet erniet toe
die keuze is er NIET, zonder de opvangadressen Partikulier/instanties in Amerika en Europa worden alle dieren vernietigd.
Ik zie ze ook liever terug in natuur, de keuze is er echter NIET.
Hongkong wil geen kosten, zonder istanties zoals kadooriefarm die in hun eigen land de noodopvang verzorgt en kosten draagt zou het ook direkt afmaken betekenen.

Alles wat niet of in eerste instantie in noodopvang in hun eigen land of later een nieuwe plek vindt wordt zonder pardon vernietigd, kortom het is opvangen of de dood voor deze dieren uit Hongkong.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #206 Gepost op: 28 December 2010, 13:18:37 »

Het is simpeler dan gedacht wordt.

Bij inbeslagname is overheid Hongkong de eigenaar van de dieren, deze biedt twee opties herplaatsen of afmaken , hoe graag we dus iets anders willen doet erniet toe
die keuze is er NIET, zonder de opvangadressen Partikulier/instanties in Amerika en Europa worden alle dieren vernietigd.
Ik zie ze ook liever terug in natuur, de keuze is er echter NIET.
Hongkong wil geen kosten, zonder istanties zoals kadooriefarm die in hun eigen land de noodopvang verzorgt en kosten draagt zou het ook direkt afmaken betekenen.

Alles wat niet of in eerste instantie in noodopvang in hun eigen land of later een nieuwe plek vindt wordt zonder pardon vernietigd, kortom het is opvangen of de dood voor deze dieren uit Hongkong.

Thx Hansm, toch iemand die een degelijk antwoord geeft.
Spijtig dat zo een gans deel van de populaties vernietigd worden.
Want veelal gaat het zo , waar men een paar dieren vind, zullen ze bijna op die plaats vele dieren zoeken tot de plaats uitgeput is.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #207 Gepost op: 28 December 2010, 14:50:44 »

Even een aanvulling, weinig zinvol enkel met de betuttelende vinger naar Hong Kong te wijzen, dit is in vrijwel elk land van toepassing.
De dieren zijn immers niet van ginds maar vanuit omringende landen China binnengesmokkeld, de uitkomst is in elk land dan hetzelfde...
Herintroductie is dan lang niet simpel, kan me goed herinneren dat voor de  132 picta belii welgeteld 48 uur de tijd gegeven werd om tijdelijke opvangadressen te vinden, andere uitkomst was onherroepelijk euthanasie. Hoewel minder erg omdat het om nakweek ging (vanuit oogpunt soortbehoud) toch hetzelfde protocol, en dit was niet China maar Nederland.
Goed denk ik voor onze eigen gemoedsrust dat men niet weet wat met inbeslagnames doorgaans gebeurd.
De Belgische overheid werkt nu ook samen met ESF wbt IBG Testudo graeca  ook die worden dus bij particulieren of dierentuinen herplaatst ipv teruggestuurd naar het land van herkomst met als doel herintroductie.
Toch vind ik de zogenaamde "Genetically healthy captive assurance colonies" opgezet door ESF zinvol voor de toekomst, wie weet komt er dan ruimte voor meer mogelijkheden.
« Laatste verandering: 28 December 2010, 14:56:28 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #208 Gepost op: 28 December 2010, 15:06:14 »

Maar men kan niet allemaal de dieren gaan plaatsen bij particulieren , als je ziet hoeveel inbeslagnames er zijn, wat gaan ze dan met de overige dieren doen? het antwoord weten we allemaal.
Dan komen we wel met het probleem, spijtig genoeg moet ik dan zeggen zijn er enkele keuzes , ofwel toch nog mensen zoeken, ofwel weer in het wild, ofwel euthanaseren, ofwel consumptie.
Want het euthanaseren vind ik dan veel erger dan voor consumptie, je zou zeggen wat een zever, maar neen , want als er euthanasie is dan gaan ze gewoon op het stort en heeft de schildpad voor niets geleefd.
Als ze het dan voor consumptie gebruiken spijtig genoeg is het dier dan wel nog nuttig ergens geweest.
Wel goed begrijpen dat ik tegen de consumptie van deze dieren ben.

Nu conclusie is, er gaat een dag komen dat hier in de westerse wereld , door hulp van ESF ed. hier alles verzadigd is, maar de handel in die landen blijft voortduren.

Trouwens in die landen kijk ook naar japan enz stopt het toch niet , kijk welk bloedbad ze verricht hebben met de dolfijnen, ook kijk naar de Seachepperd (of hoe schrijft men het ook weer) en de Steve Erwin die mogen niet meer binnen in die wateren....
En dit gaat over zaken die al heel wat jaren bezig zijn.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #209 Gepost op: 28 December 2010, 16:11:14 »

Citaat
Want het euthanaseren vind ik dan veel erger dan voor consumptie, je zou zeggen wat een zever, maar neen , want als er euthanasie is dan gaan ze gewoon op het stort en heeft de schildpad voor niets geleefd.
Als ze het dan voor consumptie gebruiken spijtig genoeg is het dier dan wel nog nuttig ergens geweest.
Wel goed begrijpen dat ik tegen de consumptie van deze dieren ben.
Dan geeft men een verkeerd signaal, inbeslagnemen en vervolgens toch consumeren...door vernietiging toont men juist aan dat dit niet langer kan, ik denk dat iedereen de beelden wel kent van de miljoenen euro's aan ivoor die in rook zijn opgegaan na inbeslagname, beelden die de wereld rond zijn gegaan.

Offtopic:

Citaat
Alsook Kurt was U het niet dat ooit gezocht heeft om nakweekdieren van U (sulcata's)in het wild uit te zetten?(wat in die tijd heel positief opgenomen werd.
In de vele jaren zijn veel gedachtengangen veranderd.
Hier ben ik wel degelijk achteraan gegaan en reeds laten weten dat dit geen doorgang (kan) vind(en).
Voornaamste reden is dat het sulcatadorp in Noflaye (Senegal) inmiddels genoeg dieren telt (er word dus geen Europese nakweek meer toegestaan)
Volgende dieren zijn naar ginds gegaan:

Sinds de oprichting van het project groeit het aantal sporenschildpadden in Sangalkam Noflaye, mede dankzij Europese nakweek.
Het reptielenpark Iguana in Vlissingen stuurde al in oktober 1995 8 van zijn nakweekdieren naar Senegal.
Ook het Spaanse ''Centre de Reproduccio de la tortuga de L Albera'' kweekt deze soort om de jongen ter beschikking te stellen voor het project. In maart 1995 zonden de Franse dierenparken Jardin des Plantes (Parijs) en Touroparc (RomanÃche-Thorins) in totaal 8 volwassen en halfwasschildpadden naar het centrum. Op 04-09-1997 werden er nog 130 sporenschildpadden via Nizza naar Senegal gebracht. 98 van de dieren waren in 1995 en 1996 in de dierentuin in Rotterdam uit het ei gekomen, 25 exemplaren kwamen wederom van het reptielenpark Iguana. De andere kwamen of bij Soptom vandaan of waren illegaal naar Nederland geimporteerd en in beslaggenomen door de Nederlandse douane. In een feestelijke ceremonie werden de dieren, onder begeleiding van regeringsvertegenwoordigers, leden van de Franse dierenbescherming en vertegenwoordigers van Soptom , naar het centrum in Senegal gebracht. In het voorjaar van 2000 kwamen er nog eens 850 nakweekdieren uit de Europese dierenparken naar Afrika. Tot 2003 werden er alleen al meer dan 300 jongen uit het dierenpark van Rotterdam ter beschikking gesteld aan het project.


Van al deze dieren is het herkomstgebied exact bekend, wat bij de meeste dieren in particulier bezit niet zo is.
Ook Centrochelys sulcata  kent verschillende vormen of types, op zijn minst een oostelijk en westelijk type, sommige onderzoekers vermoeden 4 of 5 types.... :

De dieren zullen in het noordoosten van Senegal, in Ferlo, worden uitgezet. Aanvankelijk als proef.
Het soortenbeschermingsprogramma is gekoppeld aan de onderzoeksplannen in Mali, Mauretanie, Niger, Tjaad en Sudan. Uiteindelijk doel is de oprichting van een klein onderzoekscentrum in, indien mogelijk, ieder land van het verspreidingsgebied .
Hier kunnen de studies en activiteiten van de verantwoordelijken in de diverse landen worden gebundeld. Vervolgens moeten de plannen ten aanzien van de bescherming voor ieder land en ieder gebied worden verwerkt.Voordat de dieren worden uitgezet zijn overigens genetische en uitvoerbaarheidsstudies nodig. De genetische studies zijn vooral om er zeker van te zijn dat de dieren die worden uitgezet genetische over-eenkomsten hebben met de soort die al voorkomt in het land of gebied. Als er inderdaad ondersoorten bestaan dan mogen deze door herintroductie natuurlijk niet met elkaar vermengd worden.


Momenteel staat men niet verder dan enkele proefprojecten in semi-vrijheid (afgebakend gebied).
De uitvoerbaarheidsstudies tonen aan hoe complex herintroductie kan zijn, zo word het gebruik van mineralen preparaten waar beendermeel uit de bioindustrie in verwerkt is wegens het bevatten van residuen van groeihormonen en antibiotica niet toegestaan, één van de redenen waarom men afziet van particuliere nakweek (kan men immers onmogelijk opvolgen) , naast het ontbreken van gegevens wbt het gebied van herkomst.
De meeste hoop op succesvolle herintroductie ligt bij nakweek uit de ca 30 sporenschildpadden die voor kweekdoeleinden uit de natuur gehaald zijn, deze leven in het  Guembeul-reservaat in de buurt van Saint-Louis , plaatselijke nakweek dus in het gebied zelf.

Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 April 2024, 22:01:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 623
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 591
Totaal: 591
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.099 seconden met 25 queries.