De 1e winterslaap voor mijn Testudo hermanni boettgeri zit er dan eindelijk aan te komen.
Het ging allemaal wat anders dan gepland.
Planning:1: Mest laten controleren door dierenarts,
2: Dieren behandelen met ontwormingsmiddel,
3: Dieren 8 weken laten aansterken en reserves laten opbouwen voor winterslaap,
4: Afbouwperiode,
5: Winterslaap.
Punt 1:
Niet slim door mij gedaan en pas laat in 2009 de mest laten controleren.
Dit bleek naderhand een goede les voor 2010: Dan doen we dat wat vroeger in het najaar.
Punt 2:
Ik koos voor een nieuw middel: Profender.
Had goed kunnen werken, waardoor ik redelijk op schema cfm planning bleef...
Helaas bleek dit middel in mijn geval niet (afdoende) te werken, waardoor alles weer vooruit werd geschoven.
Punt 3:
Na uiteindelijk Panacur (met het gewenste effect) te hebben gebruikt, zaten we inmiddels in begin januari.
Ik dacht mijn dieren wel te kunnen foppen door daglicht en warmtespot op "zomertijden" te houden.
Niks bleek minder waar: De dieren waren enorm verminderd actief, zaten véél meer ingegraven dan normaal.
Het kleinste dier bleef gelukkig nog wel goed eten, maar het grotere dier had ook vwb voedselopname de knop reeds omgezet.
Van 150 gram vóór de behandeling.. tot 126 gram een kleine week terug.
Reden voor mij om me zorgen te maken... Gelukkig wist Kurt me te vertellen dat bij (met name?) jonge dieren het verschil in gewicht mbt inhoud spijsverteringsstelsel tot 20% kan bedragen.
Dat zou inhouden dat mijn diertje tot 120 gr zou kunnen afvallen... Maar echt wenselijk vind ik dat niet, de 4 weekse afbouwperiode moet nog beginnen....
Ondanks het feit dat ik inmiddels daglichtlente / warmtespot gelijkmatig aan het afbouwen ben, zodat het mooi aansluit op de afbouwperiode, is het dier tot mijn vreugde weer wat beter gaan eten.
Weegmoment leerde onlangs dat het dier op
146 gram zat.
Zoals Kurt voorspelde: Het schommelende gewicht blijkt dus afhankelijk te zijn van de hoeveelheid maag-/darminhoud.
Afbouwperiode:
Vanaf aanstaande maandag
De dieren krijgen vooralsnog dagelijks andijvie / witlof met agrobs en gistocal.
Dit eten ze het meest enthousiast, waardoor de kans op stabiel gewicht het grootst blijft.
Afvallen is in principe geen probleem, maar ik streef natuurlijk naar een zo hoog mogelijk (gezond!) gewicht bij aanvang winterslaap.
Ook word er nog steeds fanatiek aan de sepia geknaagd door beide dieren.
Voedselverstrekking zal uiteraard ook worden afgebouwd, evenredig aan daglichtlengte / periode warmtespot.