Ben ik niet met je eens, mijn cv heb ik nog nooit ontkalkt en is intussen toch ook een jaartje of dertig oud.
Best een interessant topic met leuke ideeën!
Een cv-systeem is om drie redenen toch wel wat anders lijkt me;
- cv-water ververs je niet vaak en je hoeft het systeem ook niet heel vaak bij te vullen. Dat betekent 'éénmaal' mogelijk kalkrijk water in het cv systeem wat jaren blijft zitten en vanzelf door de kalkafzetting kalkarm wordt . Het aquariumwater wordt w.s. regelmatig ververst danwel bijgevuld wat steeds een nieuwe hoeveelheid kalk in het 'systeem' betekent.
- de doorvoerbuisjes in een radiateur zijn veel kleiner dan de cv-buizen en radiator. De radiator zal daardoor veel sneller verstopt raken.
- hoeveel water gaat er in een cv-systeem? Afhankelijk van het aantal radiatoren gemiddeld een liter of 200? In het aquarium van Bert iig wel wat meer. Daar zal dus ook wat meer kalk in zitten...
Het leidingwater is daarnaast in het ene gebied veel kalkrijker dan het andere, ook een belangrijke in dit verhaal.
Een ander punt is dat je er volgens mij een erg goed filter direct voor zal moeten zetten om geen troep, hoe klein ook, door de radiateur te laten gaan. Dat filter mag niet te vies worden, anders loopt het water niet goed door je verwarmer en verandert de temperatuur in de bak. Ten slotte zal de radiateur m.i. niet alleen verstopt raken door kalkafzetting, maar ook doordat er vele andere stoffen (o.a. mineralen uit uitwerpselen) in de dunne radiateurbuisjes afgezet zullen worden. De agressieve afvalstoffen zullen het geheel tenslotte niet alleen verstoppen, maar ook relatief snel aantasten en lekmaken vermoed ik.
Ik snap niet echt waarom je zo bang bent voor kopervergiftiging. Volgens mij valt de koperafgifte door oxidatie best mee. Is het verhaal voor waterschildpadden, doordat ze niet via kieuwen ademen en geen waterdoorlatende schubben hebben daarnaast ook niet wat anders dan voor vissen?