@ Sjakie,
Hansm bedoelt het niet onaardig hoor.
De reacties erboven gaven al aan dat het "af en toe / bij wijze van uitzondering" geen kwaad kan.
Aangezien je daarná vraagt: "maar mogen ze dan wel af en toe......", tja, da's dan ook vragen naar de bekende weg hè
Meelwormen zou ik persoonlijk niet meer geven.
Insecten hebben ze in hun dieet ook niet nodig; onkruiden (de bladeren en zeker ook diverse bloemen) zijn als hoofdvoer meer dan uitstekend.
Mogelijk zullen ze in de tuin eens een enkele slak / regenworm / pissebed wegwerken, maar dit zal eerder uitzondering dan regel betreffen.
Kort samenvattend:
Het bewust verstrekken van insecten is niet nodig en vanwege de moeilijk verteerbare delen / hoge eiwit- en vetgehalte eerder slecht dan bevorderlijk voor de gezondheid. Uiteraard geld dit indien het
met regelmaat wordt verstrekt.
Het incidentele ongewervelde diertje dat ze zelf in de tuin vangen, zal een dusdanig klein percentage van het voer zijn, dat dit geen noemenswaardig nadelige gevolgen voor de dieren zullen hebben. Geen zorgen maken dus
Dat ze eten van het hooi is prima. Dit zijn droge vezels; goed voor je dieren.
Reptivit ken ik niet, maar zal een vitamine- / mineralenpreparaat zijn? Dat je dat 3x weeks verstrekt bij het voer is prima.
Als ze geen sepia eten, zou ik eens proberen wat calciumlactaat (verkrijgbaar bij drogist / apotheek) over het voedsel te strooien.
Ze hebben wel degelijk calcium nodig.
Al met al zou ik me niet druk maken hoor.
Iedereen geeft tip: vergelijk die onderling en filter de voor jou belangrijke zaken eruit.
Je dieren zien er prachtig uit, je gaat ze een buitenverblijf geven: Je bent al meer dan goed bezig