Volledig met je eens Kurt, dergelijke experimenten zijn inderdaad niet aan een hobbykweker besteed.
Een tijdje geleden bij iemand langs geweest die Testudo Marginata's en Testudo Graeca ibera's kweekt apart per groep en de 2 groepen leven naast elkaar in buitenterraria.
Hélaas is een mannelijk dier ontsnapt naar de andere groep en had het een vrouwtje van de andere soort bevrucht.
Daaruit kwam het volgende jong :
Zie foto van het bovenschild en het plastron.
FOTO BOVENKANT SCHILD
FOTO PLASTRON
Het diertje is mooi glad van schild, net zoals de biologische soort. Zelf ben ik geen voorstander van hybride dieren.
Persoonlijk zie ik het ras van een echte Testudo Marginata of een echte Testudo Graeca Ibera veel liever en is het ook veel natuurlijker.
In ieder geval is die persoon van wie deze hybride landschildpadje is, héél bewust dat dit eigenlijk niet kan, kruisen met verschillende soorten, en is het bij dit ene accident gebleven. Gelukkig maar !
Of zoals NicWill het zo mooi verwoordde :
Het kan best zijn dat natuurlijke hybrides deel uitmaken van de evolutie binnen een soort maar het is niet aan ons om daarin "leerling tovenaar" te gaan spelen
Net zoals Kurt ben ik het volledig eens over wat hij hier schrijft : Kurt schreef namelijk "Ikzelf vind het kweken van hybride's verwerpelijk en nutteloos".
Daar ben ik het dus volledig mee eens NicWill en Kurt
Groetjes,
GreenyIkzelf vind het kweken van hybride's verwerpelijk en nutteloos, sommige zijn ook nog eens vruchtbaar....
Hier vind je er een aardige discussie over,:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6686.0.html maar mag hier in dit topic best nog eens over verder gediscussieerd worden hoor
Als daarentegen de jongen van de twee schildpadden zouden blijken vruchtbaar te zijn, dan moeten we besluiten dat de twee originele schildpadden verkeerdelijk als twee soorten werden beschoud en dat het om dezelfde biologische soort handelt die dan blijkbaar tamelijk wat individuele verschillen qua kenmerken of kleur kan vertonen.
Wetenschappers en onderzoekers staan hier ver genoeg mee denk ik, dergelijke experimenten zijn niet aan een hobbykweker besteed...