Zelf laat ik de dieren ook in een soort berging overwinteren, hermientje al 28 jaar op rij, samen met 27 andere dieren, tel ik de som op kom ik op zo'n 170 'winterslapen'.
Tot nu toe is het hout vasthouden, geen enkel dier is in de winterslaap gebleven...
Nadeel is dat een deel van de dieren uitgebroed in een incubator zich niet blijkt in te graven buiten, was hier ook het geval...om die reden heb ik toen de dieren alsnog binnengehaald.
Dit bleek ook bij de dieren van Geritt Hofstra, ook deze graafden zich niet in, maar overleefden toch de winterslaap, waarschijnlijk omdat ze afgedekt werden met bladeren.
Nu ken ik toch weer een drietal gemelde gevallen waar dieren winterslaap buiten niet overleefd hebben deze winter, in één geval betrof het zelfs 12 van de 15 dieren. (een forumlid kan dit bevestigen)
Waarschijnlijk wel door gemaakte fouten van de eigenaar....
Nu, zelf heb ik ook een blind dier (
Indotestudo elongata ) :
Het dier trekt zich vrij goed uit de slag, hoewel het zielig blijft het dier bezig te zien aan de voerbak.
Blind geboren hatchling zou ik in elk geval niet met alle mogelijkheden in leven proberen houden, introductie in een bestaande groep verloopt moeilijk (worden verstoten aan het voer, de dieren merken wel wie de zwakkere is) het blijven dus 'zorgenkindjes' voor het leven.