Een week voor kerst kwam ik erachter dat de winterslaap voor de grieken niet was voorbereid zoals het moest verre van dat helaas.
Het hoe en waarom dit gebeurt is laat ik liever buiten wegen de gevolgen zijn duidelijk.
Dit was het afschrikwekkende resultaat:
7 bevroren grieken.
De glans is geen vocht maar pure ijs.
Ik heb de dieren mee naar huis genomen en om advies gevraagd aan meerdere houders van dezelfde of soort gelijke dieren.
Wat me het meest verontruste was dat geen van de dieren de koppen en poten had ingetrokken.
Alsof ze overrompeld waren.
Plus het bijkomende dat de koppen gekristalliseerd waren.
Deze twee kleintjes hadden de minste kans gezien hun grote en zijn ook overleden aan de gevolgen
Na twee dagen laten "ontdooien" door de dieren in te graven in 30 cm aarde was dit gelukkig een goed teken.
Weer een dag later:
De dieren verdeeld in verblijven onder gebracht:
Tot zo ver is het gelukkig gebleven bij twee dieren die het niet gered hebben ik verwachtte veel erger.
Deze twee waren drie jaar oud en rond de 100-150 grm.
De andere vijf zijn volwassen.
Het blijft twee teveel.
De volwassen dieren laten op dit moment geen tekenen zien van beschadiging zoals oogbeschadiging of aangetaste ledematen waarvoor gewaarschuwd werd.
Ze maken nu de indruk weer te willen slapen wat nu op moment wordt voorbereid.
Het heeft wat tijd gekost om tot deze post te komen gezien de aard en de gevolgen ervan.
Van fouten leer je het meest vooral als ze pijn doen en geloof me dat deed het en doet nog steeds.
Kurt en Nico bedankt voor de tips en adviezen