Hygiene is noodzakelijk maar zoals mijn huisarts reeds tegen velen zei.
Teveel hygiene verlaagt de weerstand en maakt kans op ziekten hoger dan normaal.
Mijn huisarts (die zelf pluimvee kweekt en geinteresseerd is in de schildpadden hier) zegt hetzelfde....
Zelf heb ik er niet zo'n schrik van, met alle kippen, duiven, schildpadden hier hebben we een salmonella boerderij, dat staat vast.
Zal wel aan de weerstand liggen dus, gezien we hier opgegroeid zijn met dieren heeft niemand er ook last van.
Zelf had ik het al tientallen keren kunnen hebben, hoe vaak heb ik het slib uit de vijver van de siereenden (erg hoge concentratie aan salmonella bacteriƫn) hier niet in mijn gezicht gehad bij het schoonmaken...net als bij de waterschildpadden bakken/vijver schoonmaken.
Door dierenrechtenactivisten word dit "gevaar" graag aangekaart, een goede reden om de hobby te verbieden....het voeren van een schrikbewind...
Terecht dat men er wat voorzichtig moet mee omspringen maar....
Zelfde met bvb de wasbeer , het niet opnemen van de wasbeer op de positieflijst zoogdieren in Belgie hebben we te danken aan Stichting aap, daar werd zogezegd een wormbesmetting (Toxocara canis) vastgesteld door omgang met deze dieren, hier werd natuurlijk dankbaar op ingespeeld .
Maar...19 procent van de kinderspeelplaatsen is vervuild met Toxocara canis.. 25% van de zandbakken bevat eitjes van deze worm, openbare hondentoiletten allemaal... Toxocara... zit dus ook vaak in je hond... de wasbeer is tenslotte ook een hondachtige, intussen staat de wasbeer als levensbedreigend te boek bij een groot deel van de bevolking, maar hun opzet is geslaagd, deze mogen niet meer gehouden worden.
Erg jonge kinderen laat je beter niet bij reptielen, het flesje van de baby hou je ook beter weg uit die koelkast denk ik.
Nazicht in de boeken hier leert me dat salmonella besmetting kan voorkomen als kinderen het schildpadje in de mond steken of uitwerpselen van deze opnemen.
Enige "bewezen" sterfgeval betrof besmetting van een kind door een leguaan in het Verenigd Koninkrijk (tot 2002, of intussen meer bekend is hierover weet ik niet)
Ik kijk er dus wat genuanceerder tegenaan....
In Belgie zijn er 150 salmonellabesmettingen per jaar op 1000 inwoners :
http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuseaction=art&art_id=5626