SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 35 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Hoe werkt een winterslaap?  (gelezen 46361 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #60 Gepost op: 8 Januari 2010, 10:25:19 »

Het begint inmiddels een leuke discussie te worden mbt de kans op (/ gevolgen van) een Salmonella besmetting als gevolg van de aanwezigheid van een landschildpad in een koelkast met voedingsmiddelen. 

Persoonlijk laat ik de dieren in onze normale koelkast overwinteren (nu ze nog relatief klein zijn).
Ze zullen per dier in een aparte bak in de groentelade worden geplaatst. De andere groentelade zal worden gebruikt voor voedingswaren. Kans op salmonellabesmetting neem ik voor lief.. Heb de Mexicaanse griep ook overleefd zonder paranoide hygiënisch te gaan leven (zo zat ik dus lekker wèl aan mijn neus en ogen en kwam binnen 2 meter van mijn medemensch.... ook durf ik best mijn brood op te eten, nadat het op de grond was gevallen... goed voor de weerstand )  knipoog

Laten we deze discussie stopzetten en kort samenvatten:

Ja, het is mogelijk om uw landschildpad in uw koelkast te laten overwinteren.
Wees er echter op bedacht dat (aangezien landschildpadden chronisch drager kunnen zijn van salmonella, dat de kans op salmonellabesmetting in uw koelkast hoger zal zijn, dan wanneer het dier in een aparte koelkast wordt geplaatst.)

Aan éénieder de keuze of hij het eventuele risico op salmonellabesmetting aan gaat of op safe speelt.

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #61 Gepost op: 8 Januari 2010, 12:28:25 »

Het begint inmiddels een leuke discussie te worden mbt de kans op (/ gevolgen van) een Salmonella besmetting als gevolg van de aanwezigheid van een landschildpad in een koelkast met voedingsmiddelen. 

Persoonlijk laat ik de dieren in onze normale koelkast overwinteren (nu ze nog relatief klein zijn).
Ze zullen per dier in een aparte bak in de groentelade worden geplaatst. De andere groentelade zal worden gebruikt voor voedingswaren. Kans op salmonellabesmetting neem ik voor lief.. Heb de Mexicaanse griep ook overleefd zonder paranoide hygiënisch te gaan leven (zo zat ik dus lekker wèl aan mijn neus en ogen en kwam binnen 2 meter van mijn medemensch.... ook durf ik best mijn brood op te eten, nadat het op de grond was gevallen... goed voor de weerstand )  knipoog

Laten we deze discussie stopzetten en kort samenvatten:

Ja, het is mogelijk om uw landschildpad in uw koelkast te laten overwinteren.
Wees er echter op bedacht dat (aangezien landschildpadden chronisch drager kunnen zijn van salmonella, dat de kans op salmonellabesmetting in uw koelkast hoger zal zijn, dan wanneer het dier in een aparte koelkast wordt geplaatst.)

Aan éénieder de keuze of hij het eventuele risico op salmonellabesmetting aan gaat of op safe speelt.

Met andere woorden neem jij het risico om mensen die bij jou op bezoek komen en ziek worden voor lief.
Besef je wel dat voor bepaalde groepen uit de samenleving dodelijk kan zijn. geschrokken
markooij
crewmember

« Antwoord #62 Gepost op: 8 Januari 2010, 12:34:46 »

Wat wil je er nu mee zeggen met dit alles ?
Moet ik hierop echt antwoord geven?
O.k., voor jou dan  vervelend ; winterslaap van schildpadden in een consumptiekoelkast werkt goed en heeft geen, danwel in vergelijking tot andere manieren, aanvaardbare risico's!
Behalve een mogelijke kans welliswaar klein op een salmonella vergiftiging.
Hoef je zeker ook niet uit te leggen dat de RIVM verplicht is dit soort dingen te melden ondanks dat de risico's erg klein zijn?
Niet voor niks dat er gewaarschuwd wordt voor salmonella als je inderdaad je ei niet goed bereid of je vles of hygiëne toepast na toiletgang of aanraking ben geweest met dieren of mogelijke besmetting bronnen.

Een ei kan prima naast een appel liggen  knipoog

Waar we het over hebben zoals je vraagt?
Een mogelijk extra risico factor op Salmonella(hoe klein deze ook mag zijn) doet hoef ik jouw toch niet uit te leggen?

Sorry vind deze reactie een beetje overtrokken.

90% van de besmettingen komen zelfs niet bij de dokter, hoe moet ze dan bij het RIVM gemeld kunnen worden?

Buikpijn en / of diarree is niet altijd een griep maar vaker een salmonella besmetting.
Er hoeft er maar 1 te zijn of de overige 10% die dusdanig ziek worden dat RIVM er uiteindelijk wel hoogte van krijgt.
Zijn ook nog gradaties in voedselvergiftiging......
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #63 Gepost op: 8 Januari 2010, 12:41:43 »

Nou eten er gelukkig niet zo vaak mensen bij ons mee, maar om direct je vraag te beantwoorden:

Mijn schildpadden gaan in afgesloten bakken (nee, niet luchtdicht) met daarin substraat in een groentelade, die afgezonderd is van alle etenswaar die in mijn koelkast licht.

In mijn beleving is salmonella iets dat via kruisbesmetting (dus na het in contact komen met iets anders) word overgebracht, wat in mijn geval niet gebeurd. De schildpadden kunnen en gaan niet in direct contact komen met etenswaren.

Dus ja, indien er iemand mee-eet, dan zal hij iets eten uit een koelkast waarin salmonelladragers tijdelijk verblijven.

Aanvullend: De produkten in mijn koelkast zitten in afgesloten / afsluitbare verpakkingen ( ik denk aan melk, frisdrank, boter, appelmoes, etc etc ). Vleeswaren zitten in die plastic supermarkt verpakkingen èn nog eens in zo'n stapelbaar tupperware iets... kaas zit in een luchtdichte kaasbak.
Vlees zit in de diepvries... dat ontdooien we en eten we niet rauw...
De groentes bereiden we ook in ons eten, dus ook dat wordt verhit.

Daarom vind ik ( en nogmaals, dit is míjn persoonlijke mening ) het hele salmonella-verhaal mbt schildpadden in de koelkast ietwat overtrokken indien de dieren niet in aanraking komen met voedsel, het voedsel prima verpakt is èn voor consumptie wordt verhit.

Maar goed... ieder het zijne natuurlijk  cool

markooij
crewmember

« Antwoord #64 Gepost op: 8 Januari 2010, 12:49:14 »

Ieder het zijne inderdaad.

Het was in eerste instantie een waarschuwing dat er een mogelijkheid bestaat.
Of iemand dit terecht vind of overtrokken moet deze zelf weten. Maar is wel zo handig voor iemand die twijfelt wat te doen dit meeneemt in de beslissing wel of niet in de koelkast waar eten ook bewaard wordt.
remikiso
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #65 Gepost op: 8 Januari 2010, 13:07:18 »

Ik denk dat het bewaren in de koelkast geen probleem geeft zo lang de hygiene maar in acht wordt genomen.
Dus inderdaad het voedsel en drank bewaren in afgesloten verpakkingen. Mijns inziens kan het dan niet zoveel kwaad.
Maar ik had vorig jaar om die reden wel een aparte koelkast gekocht voor de dieren in de vorm van een wijnkoeler.
An had en heeft hier goede ervaringen mee.
Voordeel van de wijnkoeler is dat deze in de woning staat en je kan hem instellen op een bepaalde temperatuur.
Dus het is een "gecontroleerde" winterslaap. Vandaar dat ik hem toen gekocht heb.
Helaas kan ik niet zeggen of het een goede of slechte keuze is, daar mijn dieren nooit in de wijnkoeler hebben gelegen.
De grieken hebben in de berging een winterrust of slaapje gehad van 2 maanden en de horsfieldii liggen nu nog in de berging.
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #66 Gepost op: 8 Januari 2010, 13:12:13 »

Exact:

Het is een waarschuwing op mogelijk verhoogde kans op salmonellabesmetting.
Het is aan de houders zaak om te beslissen wat ze doen en voorzorgsmaatregelen te nemen om die verhoogde kans op salmonella te neutraliseren.

@ Crash:
Het is hier al eerder geschreven: Je kunt dan zèlf wel hygiënisch bezig zijn.. maar wat doet je omgeving?
Ik was keurig mijn handen na een toiletbezoek op het werk, maar pak daarna de deurklink. Hoeveel bacteriën zullen daar aan zitten?
Kijk zelf erg goed uit met rauw vlees (dát dan weer wel), maar geniet in de zomer diverse BBQ's... geen idee hoe die mensen met het vlees om gaan. Ik cremeer mijn vlees op de BBQ dan ook weer, dus geen enkele bacterie overleeft het bakproces... Verhoogde kans op kanker? Ja mogelijk.
Ik rook daarentegen niet, dus dat zal compensatie zijn...
Ik adem wel weer veel uitlaatgassen in op weg naar mijn werk, als ik heel gezond aan het fietsen ben.
Maar in hoeverre dát weer kanker kan opleveren.. who knows.

Mijn punt is: Je kan zelf nog wel zo hygiënisch / steriel mogelijk proberen om te gaan met het leven (tot op zeker hoogte is dat ook hartstikke goed), maar buitenshuis ben je overgeleverd aan al het engs dat er in de wereld is.
Daarom reageer ik ook niet bijzonder emotioneel als mijn kinderen in de tuin een snoepje op de grond laten vallen en vervolgens weer opeten. Daar bouwen ze weerstand mee op, zoals ook ik dat vroeger heb gedaan.

Alle dieren kunnen ziekteverwekkers zijn... ik begrijp je punt, maar dan zouden we allen beter al onze huisdieren eruit kunnen doen toch?
Nu begrijp ik dat je als tegenreactie kunt geven: Klopt, maar er is een verschil tussen een hond die periodiek wordt ontwormd etc en een mogelijke salmonelladrager als een schildpad in een koelkast met levensmiddelen. Maar dan nog grijp ik terug naar mijn argument:

Als de levensmiddelen níet in contact komen met de schildpadden, (lucht-)dicht en afzonderlijk verpakt zitten, en voor consumptie worden verhit.... Dan durf ik persoonlijk die kans op salmonella wel voor lief te nemen.

Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #67 Gepost op: 8 Januari 2010, 13:21:58 »

Reagerend op Crash:

Charcuterie ? Ik had toch ècht beter op moeten letten vroeger met Franse les op school.
Ik weet dat je salmonella niet moet onderschatten, maar ik weet ook dat ik de produkten in mijn koelkast op een dusdanige manier bewaar ( kaas in een luchtdichte kaasbak, vleeswaren in een stapelbare luchtdichte bakkenconstuctie van het bekende merk Tupperware, overige producten met afgesloten deksels etc. ) dat ik een salmonellabesmetting al tot het minimum beperk.

De extra aanwezigheid van mijn 2 schildpadden in een afgesloten bak in een afgezonderd deel van de koelkast zal in mijn beleving de kans op een salmonellabesmetting mbt het eten in mijn koelkast niet vergroten.

nwz-pardalis
Geochelone elegans
*

« Antwoord #68 Gepost op: 8 Januari 2010, 14:10:01 »

In een poll waar ik langs ben gekomen toen ik de site aan het doorspitten was naar alle informatie die hier te vinden is, zag ik dat een groot deel van de mensen hier relatief 'jong' is. In de leeftijdscategorie dat er misschien wel gedacht wordt aan het krijgen van kinderen....

voor deze mensen (en de mensen die aan gezinsuitbreiding doen): Salmonella kan het vroegtijdig samentrekken van de baarmoeder tot gevolg hebben, wat dus direct kan leiden tot een miskraam. Andere bacteriën, wormen én amoeben die de dieren bij zich dragen kan tot ernstige afwijkingen van de (ongeboren) vrucht leiden....

Kruisbesmetting gebeurt al wanneer je het bakje van de schildpad oppakt (want toen je de schildpad er in zetten en het bakje vastpakte heb je de bacteriën daar naar toe verplaatst) en vervolgens de koelkastdeur dicht doet. Als je deze weer open doet, zit de bacterie dus weer aan je hand, waarmee je het naar je mond kan verplaatsen als je gaat eten.

Er zijn slechts 20 bacteriën nodig voor een besmetting: houd dat in gedachte als je zelf of je partner zwanger bent of als je zwangeren op bezoek krijgt: want ook van het frisdrankglas kan je op deze manier ziek worden als er maar genoeg kruisbesmetting is.....
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #69 Gepost op: 8 Januari 2010, 14:23:59 »

En ondanks het feit dat ik deze waarschuwing mbt de kans op besmetting ècht wel serieus neem:

Kijk dan voortaan ook uit bij het handen schudden van iemand.. of het aanpakken van een artikel in een supermarkt dat iemand anders voor u heeft vastgehad... Raak wisselgeld nooit met blote handen aan... afvragend...

fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #70 Gepost op: 8 Januari 2010, 16:00:04 »

En ondanks het feit dat ik deze waarschuwing mbt de kans op besmetting ècht wel serieus neem:

Kijk dan voortaan ook uit bij het handen schudden van iemand.. of het aanpakken van een artikel in een supermarkt dat iemand anders voor u heeft vastgehad... Raak wisselgeld nooit met blote handen aan... afvragend...

Blij dat je het wel serieus neemt, jammer dat je denkt dat wij overdrijven en deze post plaatst.

In een aantal landen is onze hobby in gevaar omdat er ook mensen net als jij dachten, er wordt daar serieus over een reptielen verbod gedacht alleen om de salmonella besmetting.
Moi
Gast
« Antwoord #71 Gepost op: 8 Januari 2010, 18:21:22 »

In een poll waar ik langs ben gekomen toen ik de site aan het doorspitten was naar alle informatie die hier te vinden is, zag ik dat een groot deel van de mensen hier relatief 'jong' is. In de leeftijdscategorie dat er misschien wel gedacht wordt aan het krijgen van kinderen....

voor deze mensen (en de mensen die aan gezinsuitbreiding doen): Salmonella kan het vroegtijdig samentrekken van de baarmoeder tot gevolg hebben, wat dus direct kan leiden tot een miskraam. Andere bacteriën, wormen én amoeben die de dieren bij zich dragen kan tot ernstige afwijkingen van de (ongeboren) vrucht leiden....

Ben ik even blij dat mijn 3 kinderen, waaronder mijn op 27 december 2009 geboren dochter yeah ! yeah ! yeah !  love , kerngezond ter wereld zijn gekomen ondanks het feit dat mijn vriendin ook de schildpadden heeft aangeraakt en de griek al vanaf afgelopen oktober in de koelkast ligt. Waarschijnlijk alle 3 de keren enorm geluk gehad.
Enne; die samentrekkingen van de baarmoeder hebben in de vorm van weeën goed geholpen bij het uitdrijven van mijn laatste lieverdje.. 

Sorry voor deze wat flauwe laatste opmerking, maar ik vindt het echt spijkers op laag water zoeken. We leven in een land waar hygiëne een groot  (en belangrijk) gemeengoed is maar ondanks dat gelukkig nog niet bijna iedereen smetvrees heeft. Anders zou hoofdluis bijvoorbeeld (die leeft op hoofden van kinderen die hun haren erg schoon hebben en houden) een veel groter probleem zijn. Overal waar 'te' voor staat is niet goed; dat geldt ook voor te hygiënisch, te angstig, te voorzichtig, te...

kefke
Geochelone elegans
*

« Antwoord #72 Gepost op: 8 Januari 2010, 18:44:00 »

Ben ik even blij dat mijn 3 kinderen, waaronder mijn op 27 december 2009 geboren dochter yeah ! yeah ! yeah !  love , kerngezond ter wereld zijn gekomen ondanks het feit dat mijn vriendin ook de schildpadden heeft aangeraakt en de griek al vanaf afgelopen oktober in de koelkast ligt. Waarschijnlijk alle 3 de keren enorm geluk gehad.
Enne; die samentrekkingen van de baarmoeder hebben in de vorm van weeën goed geholpen bij het uitdrijven van mijn laatste lieverdje..  

Sorry voor deze wat flauwe laatste opmerking, maar ik vindt het echt spijkers op laag water zoeken. We leven in een land waar hygiëne een groot  (en belangrijk) gemeengoed is maar ondanks dat gelukkig nog niet bijna iedereen smetvrees heeft. Anders zou hoofdluis bijvoorbeeld (die leeft op hoofden van kinderen die hun haren erg schoon hebben en houden) een veel groter probleem zijn. Overal waar 'te' voor staat is niet goed; dat geldt ook voor te hygiënisch, te angstig, te voorzichtig, te...

Ik heb ondertussen al door dat je niet van mening zal veranderen, ondanks de vele raadgevingen. Zoals aangegeven heeft iedereen zijn mening en zijn sommigen voorzichtiger dan andere. Ik herinner mij een topic op een algemeen reptielenforum, waar een kindje van enkele jaren oud het bijna niet had gehaald. Oorzaak was een salmonella besmetting. Was wel door slangen overgedragen, maar het gevaar blijft hetzelfde. Het feit dat er ook kleine kinderen aanwezig zijn, zou dus een extra motivatie moeten zijn om hygiënisch(er) te werk te gaan. U weze gewaarschuwd. Uiteraard betekent de aanwezigheid nog niet onmiddellijk dat je wordt besmet, maar het risico is aanwezig en kan op eenvoudige (!) manier gelimiteerd worden (zeker als het maar om één dier gaat...). Argumenten die de 'ecologische voetafdruk' erbij sleuren, vind ik wel erg ver gezocht en buiten de kwestie.

Toevallig net een topic over salmonella bij waterschildpadden: http://www.schildpadnet.nl/forum/topic.php?tid=6603

« Laatste verandering: 8 Januari 2010, 18:54:31 door kefke » Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

« Antwoord #73 Gepost op: 8 Januari 2010, 18:57:22 »

@ Fred,

Ik denk dat het houden van een schildpad in je eigen koelkast niet echt het feitelijke gevaar is.
Het punt op zich ligt 'em denk ik meer in:
- Zit de schildpad netjes afgezonderd van alle etenswaar èn
- Is alle etenswaar afzonderlijk netjes verpakt.

Als bovenstaande punten gewaarborgd zijn, dan denk ík persoonlijk dat de kans op salmonellabesmetting niet per sé groter is dan wanneer er géén schildpad in de koelkast zit.
Sterker nog: Mogelijk is de kans op een salmonellabesmetting bij iemand die zijn produkten onverpakt (dus open en bloot) in de koelkast heeft liggen misschien nog groter is dan wanneer er een schildpad in de groentenlade zit.

Moet "moi" hierbij trouwens ook bijval geven.
Ook wij hebben vroeger meerdere jaren schildpadden in de koelkast gehad... En nooit een gevalletje Salmonella gehad.
(Oh.. ik lees het nu pas... proficiat met de jongste !!)
Laatste alinea slaat de spijker op zijn kop.

Voorzichtigheid mbt salmonella is verstandig.
"Overdreven" voorzichtig doen (met alle respect) is in mijn ogen wat overtrokken.

fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #74 Gepost op: 8 Januari 2010, 19:39:53 »

Moi, ik ben heel blij dat je een "gezond" gezin hebt en dat het zo blijft. cool zeg
Maar spijkers op laagwater zoeken is het niet, Salmonella heeft niet direct wat te maken met hygiëne te maken maar met besmetting, schoon houden betekent niet dat je niet besmet wordt bij het oppakken van het dier.
Maar natuurlijk neemt iedereen zijn eigen verantwoording, alleen komt de spijt en
inzicht pas als het te laat is en geloof me dat gebeurd helaas nog regelmatig voor.
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 November 2024, 05:59:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1002
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online