SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 7 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Hoe werkt een winterslaap?  (gelezen 46314 keer)
Nana
Geochelone elegans
*

« Antwoord #45 Gepost op: 7 Januari 2010, 18:21:23 »

Ik eet ook geen vlees (ben al een paar jaar vegatariér, mijn moeder eet het heel soms).
Maar kan je ze niet gewoon in een aparte laden in de koelkast doen, zonder kans op Salmonella (wij hebben namelijk zo'n lade)??

Ik weet trouwens niet meer wat ik moet geloven, als dat zo blijft denk ik wel dat er een andere koelkast bij komt voor de zekerheid....
Het zijn trouwens geen wilde schildpadden maar van een fokker (ik weet niet of dat de kans op salmonella verkleint).

samb
Geochelone elegans
*

« Antwoord #46 Gepost op: 7 Januari 2010, 18:28:58 »

afvragend!UIT ERVARING KAN JE LEREN! afvragend

Wij kunnen toch niet weten hoe je koelkast eruit ziet hé...

Ik heb eens in een boek gelezen dat de kans op ziekten evengroot is bij in gevangenschap gehouden dieren (groter zelfs) aangezien ze in de natuur een virus nooit meer tegenkomen en in gevangenschap zitten ze op 1m² en komen ze dat virus natuurlijk altijd terug tegen.

0.0.2 Testudo hermanni boettgeri
Nana
Geochelone elegans
*

« Antwoord #47 Gepost op: 7 Januari 2010, 18:36:04 »

Heb je een foto van de koelkast nodig, om dat te bepalen?? (anders zoek ik straks wel even op internet naar een foto van de koelkast en anders maak ik er wel één, oke??).
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #48 Gepost op: 7 Januari 2010, 18:55:00 »

Een dier hoort zo wie zo NIET in een koelkast voor dagelijks gebruik.
Zoals besproken heb je kans op salmonella , wildvang of nakweek maakt niet uit.
Er zijn ook meersere manieren waarop het zich door de koelkast kan verspreiden.
verder is het voor het dier niet prettig wanneer meermaals op een dag de koelkast open gaat waardoor het opwarmt, door deze opwarming gaat de koelwand weer extra aanvriezen en krijg je meerdere temperatuur wisselingen op een dag, lijkt me niet gewenst.
Ook is de kans groter dat  per ongeluk de temperatuurknop verschoven wordt bij het er in zetten of uithalen, hier is hij wel eens per ongeluk op de koudste stand gekomen en is alles in een straal van 10 cm van de achterwand bevroren.

Verder is het belangrijk om te realiseren dat een schildpad regelmatig door zijn eigen stront loopt en er ook van kan en waarschijnlijk gaat eten wat de nodige risico's met zich
mee brengt.
Hier is het de regel dat een ieder die in de kamer komt na het verlaten verplicht z'n handen moet wassen.
Helaas is onze hobby al in diskrediet gekomen omdat er te gemakkelijk over gedacht wordt
en er iemand ziek wordt van Salmonella.
samb
Geochelone elegans
*

« Antwoord #49 Gepost op: 7 Januari 2010, 19:40:54 »

Idd, ik denk ook dat het beter is om een kleine koelkast ofzo te kopen die je enkel gebruikt voor de schildpadden. Er zijn natuurlijk nog andere manieren hé.
Als je kelder koud blijft en niet te vaak van temperatuur veranderd is dat ook goed.
Of ik heb al bij twee mensen gezien dat ze een piepschuime doos met stro in een serre gebruikten. Of een berg stro met dekens over en rotswol en dat in een serre.
Allebij mensen die erg goede resultaten hebben! Als je weet dat die laatste ELK JAAR tussen de 100 en de 200 jongen heeft...

0.0.2 Testudo hermanni boettgeri
Nana
Geochelone elegans
*

« Antwoord #50 Gepost op: 7 Januari 2010, 20:35:49 »

Ik lees wel eens over mensen die een schildpad in de koelkast doen bij hun eten, maar omdat ik het zelf een raar idee vond vroeg ik het na, ik zelf vind dit niet zo'n rare vraag als je informatie over een winterslaap zoekt. Ik moet wel zeggen dat er veel verschillende meningen zijn, de één doet z'n schildpad bij zijn eten in de koelkast de ander raad dat absoluur af.... Ik snap wel dat een schildpad bij je eten ook niet zo handig is nu, maar ik vind het niet een rare vraag, aangezien ik hier meerdere meningen over hoor..

Zo zegt de één:
"Salmonella??" ik ben niet ziek geworden, dus waar hebben ze het over?!

En weer een ander zegt dit:
"Salmonella" is een hele nare ziekte, je zou gek zijn als je je schildpad bij je eten doet!!

Het zijn maar voorbeelden, maar hieruit kan ik niet echt een conclusie halen....... (weet niet wie er allemaal voor/tegen de vooraad koelkast waren en ik ga ook geen namen noemen)
fred gaal
Algemene moderator

« Antwoord #51 Gepost op: 7 Januari 2010, 21:17:30 »

Ik lees wel eens over mensen die een schildpad in de koelkast doen bij hun eten, maar omdat ik het zelf een raar idee vond vroeg ik het na, ik zelf vind dit niet zo'n rare vraag als je informatie over een winterslaap zoekt. Ik moet wel zeggen dat er veel verschillende meningen zijn, de één doet z'n schildpad bij zijn eten in de koelkast de ander raad dat absoluur af.... Ik snap wel dat een schildpad bij je eten ook niet zo handig is nu, maar ik vind het niet een rare vraag, aangezien ik hier meerdere meningen over hoor..

Zo zegt de één:

"Salmonella" is een hele nare ziekte, je zou gek zijn als je je schildpad bij je eten doet!!

Het zijn maar voorbeelden, maar hieruit kan ik niet echt een conclusie halen....... (weet niet wie er allemaal voor/tegen de vooraad koelkast waren en ik ga ook geen namen noemen)

Tuurlijk hoor je meerder meningen en moet je zelf proberen te folteren, maar om te zeggen

Dan kun je ook stellen "ik rij altijd door rood en heb nooit een ongeluk gehad"
Maar in mijn ogen blijft het toch gevaarlijk. Onbeslist
nwz-pardalis
Geochelone elegans
*

« Antwoord #52 Gepost op: 7 Januari 2010, 21:45:12 »

Stukje van het RIVM:
"4. Besmetting
4.1 Reservoir
Een groot aantal huisdieren en wilde dieren waaronder kippen, varkens, runderen, knaagdieren en reptielen (met name schildpadden) kunnen chronisch drager zijn van Salmonella. ..

4.2 Besmettingsweg
Ongeveer 85% van de Salmonella-infecties treedt op door het nuttigen van besmet voedsel zoals onvoldoende verhitte eieren, kip of vlees en (voorgesneden) rauwe groenten en fruit.
(Pel 04) Het percentage Nederlandse eieren dat Salmonella bevat is ongeveer 0,03%, voor kip(-producten) bedroeg dat in 2002 13%. Door inadequate hygiënische maatregelen bij de voedselbereiding kunnen nagenoeg alle voedingsmiddelen worden gekruiscontamineerd met Salmonella. Daarnaast vindt soms transmissie plaats via huisdieren (onder andere reptielen, vogels) en water. Directe overdracht van mens op mens speelt slechts een zeer kleine rol. Geschat wordt dat, afhankelijk van het sero- of faagtype minstens 10% van alle Salmonella-infecties in het buitenland wordt opgelopen. (Pel04)"

zo gaat het nog even door. Vanuit mijn medisch-biologische opleiding wil ik adviseren: geloof dan in ieder geval de experts.
Meer info: http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/salmonellosen/index.jsp
markooij
crewmember

« Antwoord #53 Gepost op: 7 Januari 2010, 21:52:50 »

Zo zegt de één:

Mijn grieken gaan het balkon op.
heb twee grote curver boxen van 70 liter gekocht.
Volledig met tuinaarde onbemest vol gedaan en daar gaan de dieren in.
Goedkoper, hygiënischer, minder risico op temperatuur verschillen en geen kans op opwarming door kapot gaan van koelkast of stroomuitval.
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #54 Gepost op: 7 Januari 2010, 22:12:35 »

Hoe zorg je dan dat deze curverboxen met aarde niet bevriezen en minimaal 4 C blijft ?
Persoonlijk zou ik ze na wat ze meegemaakt hebben dit jaar, en er denk ik nog niet voldoende tijd is geweest om de schade die ze mogelijk hebben opgelopen
dvoledig te overzien niet meer in winterslaap doen maar ze voor de rest wakker houden.
« Laatste verandering: 7 Januari 2010, 22:18:05 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Moi
Gast
« Antwoord #55 Gepost op: 8 Januari 2010, 00:49:37 »

Stukje van het RIVM:
"4. Besmetting
4.1 Reservoir
Een groot aantal huisdieren en wilde dieren waaronder kippen, varkens, runderen, knaagdieren en reptielen (met name schildpadden) kunnen chronisch drager zijn van Salmonella. ..

4.2 Besmettingsweg
Ongeveer 85% van de Salmonella-infecties treedt op door het nuttigen van besmet voedsel zoals onvoldoende verhitte eieren, kip of vlees en (voorgesneden) rauwe groenten en fruit.
(Pel 0(4) Het percentage Nederlandse eieren dat Salmonella bevat is ongeveer 0,03%, voor kip(-producten) bedroeg dat in 2002 13%. Door inadequate hygiënische maatregelen bij de voedselbereiding kunnen nagenoeg alle voedingsmiddelen worden gekruiscontamineerd met Salmonella. Daarnaast vindt soms transmissie plaats via huisdieren (onder andere reptielen, vogels) en water. Directe overdracht van mens op mens speelt slechts een zeer kleine rol. Geschat wordt dat, afhankelijk van het sero- of faagtype minstens 10% van alle Salmonella-infecties in het buitenland wordt opgelopen. (Pel04)"

zo gaat het nog even door. Vanuit mijn medisch-biologische opleiding wil ik adviseren: geloof dan in ieder geval de experts.
Meer info: http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/salmonellosen/index.jsp

Sorry dat ik er over door blijf 'emmeren' hoor...  bloemlief

Als ik dit stuk lees, lees ik dus dat een bepaald percentage van ons voedsel (kip-, varken-, rundvlees) met de Salmonellabacterie besmet is en dat je het binnen kan krijgen d.m.v. het eten van (deels) rauwe dierlijke producten of besmet groenten en fruit. Daarnaast kan SOMS overdracht via huisdieren, o.a. schildpadden plaatsvinden.

Ik geloof de experts en heb ook best wel wat medisch-biologische kennis, maar dit zegt weinig over het in de consumptiekoelkast laten overwinteren van schildpadden. Ik eet de schildpadden niet op en ze liggen ook niet tegen ander voedel aan (dan heb voor zover ik weet vooral kans op besmetting). Daarnaast kan je Samonella ook van ander eten krijgen wat in de koelkast lig, dus waar hebben we het over? Schildpadden vormen, net als andere huisdieren andere risico's vormen, zowieso een risico. Als je risico's wil voorkomen, moet je dus altijd je handen wassen als je schildpadden (en andere dieren) beetgepakt/aangeraakt hebt, moet je een mondkapje dragen als je de schildpadden bijvoorbeeld verschoont, moet je ze vooral niet met kinderen, bejaarden en zieken (hebben i.v.m. de lage weerstand de grootste kans dat de Salmonellabesmetting heftig aankomt) in aanraking laten komen en kan je je afvragen of je ze überhaupt in huis moet houden... Ditzelfde geldt, deze beredernering volgend, dus voor ieder ander huisdier.

Het feit dat de consumptiekoelkast vaak open en dichtgaat is geen goede reden om er geen schildpad in te laten overwinteren in mijn optiek. De koelkast is snel weer bijgekoeld en de schildpad zal, zeker als je hem in wat doeken inpakt, echt niet ineens 'warm' zijn (vergelijk het met een stuk bevroren vlees, dat wordt ook niet een paar graden warmer als de diepvries geopend is) en die redernering volgend zal de schildpad ook niet sterk afkoelen als 'ie wat dichter bij de achterwand ligt. Bovenstaande zal zeker niet plaatsvinden in de groentela, die toch weer een aparte, stabiele, ruimte in de koelkast is. Het aanraken van de thermostaatknop is een erg klein risico in mijn, maar als het goed is in iedere  knipoog, koelkast; dat is bij mij een grote draaiknop die ik niet zo makkelijk aan kan raken. Poep aan poten e.d. is geen sprake van; dat is er al af als het dier een bad heeft gehad, wat bij het winterslaapprotocol hoort. En wat bacteriën binnenkrijgen is echt niet erg hoor; je moest eens weten hoeveel ons lichaam al in de jaren die we leven te verwerken heeft gehad en in de komende jaren nog moet verwerken. Ook feacesbacteriën op (openbare) toiletdeurklinken, wastafels etc.  gemengde gevoelens . Daarnaast kan je overal wel risico's voor de dieren zien, overwinteren buiten de koelkast gaat ook niet altijd goed  fluiten en als er met de aparte koelkast waar de schildpadden in overwinteren iets gebeurt (hij valt uit, de termostaatknop wordt verdraaid, je maakt 'm te laat open bijvoorbeeld) kom je er een stuk later, te laat?, achter...

Ergo; als je risico's wilt voorkomen, moet je geen vlees en eieren meer in dezelfde koelkast leggen als waar je fruit en groente bewaart, moet je geen schildpadden en vogels in huis nemen en hopen dat vlees/eieren/groenten goed doorbakken zijn als je ze (ook buitenshuis) eet.

O ja.... en je moet geen schildpadden in een koelkast (of; überhaupt nergens?) laten overwinteren.

Naast het feit dat ik hart heb voor mijn ENE (!) griekse landschildpad, heb ik ook hart voor het milieu en mijn portemonaie; daarom laat ik niet een aparte winterslaapkoelkast draaien. Let wel; dat zou anders zijn als ik meerdere dieren in winterslaap moest brengen!!!!!!!
« Laatste verandering: 8 Januari 2010, 01:04:50 door Moi » Gelogd
markooij
crewmember

« Antwoord #56 Gepost op: 8 Januari 2010, 01:12:12 »

Wat wil je er nu mee zeggen met dit alles ?
Moi
Gast
« Antwoord #57 Gepost op: 8 Januari 2010, 01:19:12 »

Moet ik hierop echt antwoord geven?
O.k., voor jou dan  vervelend ; winterslaap van schildpadden in een consumptiekoelkast werkt goed en heeft geen, danwel in vergelijking tot andere manieren, aanvaardbare risico's!
markooij
crewmember

« Antwoord #58 Gepost op: 8 Januari 2010, 01:26:29 »

O.k., voor jou dan  vervelend ; winterslaap van schildpadden in een consumptiekoelkast werkt goed en heeft geen, danwel in vergelijking tot andere manieren, aanvaardbare risico's!
Behalve een mogelijke kans welliswaar klein op een salmonella vergiftiging.
Hoef je zeker ook niet uit te leggen dat de RIVM verplicht is dit soort dingen te melden ondanks dat de risico's erg klein zijn?
Niet voor niks dat er gewaarschuwd wordt voor salmonella als je inderdaad je ei niet goed bereid of je vles of hygiëne toepast na toiletgang of aanraking ben geweest met dieren of mogelijke besmetting bronnen.

Een ei kan prima naast een appel liggen  knipoog

Waar we het over hebben zoals je vraagt?
Een mogelijk extra risico factor op Salmonella(hoe klein deze ook mag zijn) doet hoef ik jouw toch niet uit te leggen?
theo
Dipsochelys dussumieri

Netherlands Netherlands

lid adviesraad st. Herpetofauna

« Antwoord #59 Gepost op: 8 Januari 2010, 07:07:39 »

Behalve een mogelijke kans welliswaar klein op een salmonella vergiftiging.
Hoef je zeker ook niet uit te leggen dat de RIVM verplicht is dit soort dingen te melden ondanks dat de risico's erg klein zijn?
Niet voor niks dat er gewaarschuwd wordt voor salmonella als je inderdaad je ei niet goed bereid of je vles of hygiëne toepast na toiletgang of aanraking ben geweest met dieren of mogelijke besmetting bronnen.

Een ei kan prima naast een appel liggen  knipoog

Waar we het over hebben zoals je vraagt?
Een mogelijk extra risico factor op Salmonella(hoe klein deze ook mag zijn) doet hoef ik jouw toch niet uit te leggen?

Sorry vind deze reactie een beetje overtrokken.

90% van de besmettingen komen zelfs niet bij de dokter, hoe moet ze dan bij het RIVM gemeld kunnen worden?

Buikpijn en / of diarree is niet altijd een griep maar vaker een salmonella besmetting.
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15 November 2024, 03:30:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1002
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online