Het systeem doet dat zelf. Het is een soort pompje, en 1 darmpje steek je in het vat, en op het andere darmpje sluit je de koppen aan. Het pompje staat buiten de bak en maakt niet zo'n lawaai, als je er iets overzet hoor je het amper. Aangezien het pompje buiten de bak staat hebben de dieren van het geluid ook geen last. Je kan het instellen naar eigen wens door een timer die je wel apart moet kopen. Je kan het zo dikwijls als je wil, en zo lang en zo kort laten sproeien als je wil.
Hou er wel rekening mee, het sproeien is geen liter water dat er in gaat he, het is een soort van vernevelaar en niet echt een sproeier zoals je soms ziet bij planten, ze geven niet zo heel veel water af. Wel meer als een echte vernevelaar maar minder als een echte sproeier. De hoeveelheid water dat er gebruikt word per sproeibeurt valt dus redelijk goed mee.
Het systeem dat ik heb heeft me 75 euro gekost en dan nog eens 20 euro voor de timer, dus duur is het zeker en vast niet. Ik kan er tot 6 dubbele koppen op aansluiten. Wil ik meer dan is het pompje niet sterk genoeg om de hoeveelheid water rond te krijgen, dus ik denk dat ik een van de lichtste systemen heb. Het vatje is van een oude plantensproeier, 3 liter inhoud en elke 3de dag vul ik het terug alhoewel het dan zeker nog niet leeg is, ik doe dit gewoon om terug proper water te hebben om mee te kunnen sproeien. M'n diertjes zitten nog niet in de bak en ben net, na een klein ongelukje met m'n terrariums, terug begonnen met proefdraaien. Dit is mss een voordeel voor mij zodat ik niet meer met de timer moet liggen prutsen als de diertjes er al inzitten. Ze raken dus gewend aan de regelmaat waarmee het grootste deel van de bak besproeid word.
Het systeem doet dus eigelijk alles automatisch, het enige dat jij moet doen is de timer instellen (bij eerste gebruik alleen, en nadien eventueel aanpassen om de LV optimaal te houden) en zien dat het vatje of emmertje of wat je ook gebruikt, niet leeg raakt