Nana
Geochelone elegans
|
|
« Gepost op: 1 Januari 2010, 21:17:27 » |
Hoi, Mijn moeder en ik hebben nu sinds enkele maanden 2 baby landschildpadden. Wij hebben op het internet (google en dit forum) gekeken, maar wij komen er niet uit of het nou een Hermanni hermanni's zijn of Hermanni boettgeri's. Ook is het geslacht erg onduidelijk (dat kan je toch heel moeilijk zien bij baby's?), de fokkers (waar we de schildpadden kochten) zeiden dat het een man en vrouw waren, maar nu we op internet hebben gekeken hebben we daar ook twijvels over. De vraag is nu; Zijn dit Hermanni hermanni's of Hermanni boettgeri's en kan je met deze leeftijd (ze zijn van deze zomer, ongeveer een half jaar oud) het geslacht al zien? Links Anni, rechts Hermann. ^^
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Januari 2010, 21:27:30 » |
Foto's van de bovenkant, zijkant vd de kop en ondekant en staart wil helpen je vragen te kunnen beantwoorden.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 1 Januari 2010, 21:37:31 » |
Hoi Nana, Om het geslacht te bepalen (wat nog twijfelachtig zal zijn met zulke jonge dieren) hebben we idd foto's nodig van de staart zoals hier: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,6110.0.htmlDoorgaans kan de kweker wel vertellen om welke ondersoort het gaat, maar als je een foto maakt van de buikschilden (en eventueel zijkant kop) komen we er hier ook wel uit
|
|
|
|
Nana
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 1 Januari 2010, 21:44:21 » |
Hoi,
Nouw, ik ben hamsterfan en voelde me aangetrokken tot schildpadden en mijn moeder ook. Dus toen gingen we naar exo knaag (voor exotische dieren), maar daar was dus ook een afdeling met schildpadden, slangen enz. Daar hebben we ook gekeken en tja, toen waren we verkocht. Helaas wonen de fokkers in duitsland en zal het dus erg moeilijk zijn contact op te nemen. Op de citus staat geen geslacht en ras.. Maar ik zal nog even wat foto's maken van de schildpadden, het kan wel even duren..
M.v.g. Nana.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 1 Januari 2010, 21:50:30 » |
Maar ik zal nog even wat foto's maken van de schildpadden, het kan wel even duren..
OK, de ondersoort kan zo dan in elk geval bepaald worden, over het geslacht zal nog geen absolute zekerheid zijn
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 1 Januari 2010, 21:50:54 » |
Zijn prachtige schildpadden. Is ook niet moeilijk om verliefd op ze te worden..... Hoe oud zijn de dieren? Hoe worden ze gehuisvest? Ben je op de hoogte van de winterslaap die ze nodig hebben elk jaar?
|
|
|
|
Nana
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 1 Januari 2010, 22:49:43 » |
De ene is van 12.07.2009 en de ander van 16.08.2009. Van winterslaap zijn we al op de hoogte (ze zijn nu nog te jong). Hier zijn de foto's: Anni.^^ Hermann.^^ Hermann & Anni. ^^ Anni. ^^ Hermann. ^^ Hermann/Anni. ^^ Hermann/Anni. ^^ Ik heb Hermann/Anni neergezet omdat ik ze niet herken aan hun geslacht.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 2 Januari 2010, 10:54:21 » |
Het zijn 2 Testudo hermanni boettgeri Voor een geslachtsbepaling zijn de dieren nog te klein, bij deze grootte lijken het allemaal vrouwtjes...
|
|
|
|
Nana
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 2 Januari 2010, 14:41:35 » |
Bedankt, heb je ook een tip waaraan wij kunnen zien dat het Testudo Hermanni boettgeri's zijn? Tegen de tijd dat ze groter zijn zal ik nog eens een foto van hun geslachtsdeel maken.
|
|
|
|
samb
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 2 Januari 2010, 17:04:02 » |
hermanni hermanni:
* Op het buikschild zijn 2 zwarte banden. * Hebben een boller schildje * Blijven iets kleiner * Als ze klein zijn, zijn ze veel donkerder.
harmanni boettgeri:
* Op het buikschild zijn vlekken (zoals op je foto's) * Zijn meer plat. * Worden iets groter. * Zijn veel geler als ze klein zijn.
Heb de hermanni hermanni (nog) niet maar ik weet dit omdat ik vorige week bij een kweker ben geweest die ze had. Deze kwamen van Sicilië en Italië. Als het met mijn boettgeri's goed lukt ga ik er waarschijnlijk eens over denken om in de zomer hermanni's aan te schaffen.
|
0.0.2 Testudo hermanni boettgeri
|
|
|
Nana
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 2 Januari 2010, 17:28:41 » |
Oke, heel erg bedankt! Bedoel je met banden strepen?? En euh.... Hoe herkennen jullie het geslacht van een Testudo Hermanni Boettgeri?? (bij een volwassene boettgeri/baby boettgeri) Trouwens, dit is wel een leuk forum, echt handig!
|
|
|
|
samb
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 2 Januari 2010, 22:24:33 » |
Yep, twee dikke, zwarte strepen die verticaal lopen. En hoe je het geslacht kunt herkennen.
Als ze ouder zijn: * Mannetjes blijven iets kleiner dan de vrouwtjes * Mannetjes hebben een "groef" in het midden van hun buikschild dat verticaal loopt, dit helpt bij de paring zodat het mannetje beter kan blijven zitten op de rug van het vrouwtje. * Mannetjes hebben een hele dikke, grote staart terwijl de vrouwtjes een veel kleinere hebben.
|
0.0.2 Testudo hermanni boettgeri
|
|
|
Nana
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 2 Januari 2010, 23:14:30 » |
Heb je misschien een foto van het staartje en van de groef (evt. ook een foto van een vrouwtje en mannetje)??
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 2 Januari 2010, 23:38:31 » |
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 2 Januari 2010, 23:46:54 » |
hermanni vs boettgeri : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,2272.msg29157.html#msg29157Kenmerken voor dieren > 6 maanden : Bij Testudo hermanni boettgeri is de naad tussen de femoralia (dijbeenschilden) korter dan de naad tussen de pectoralia (borstschilden) . Bij Testudo hermanni hermanni is de naad tussen de femoralia altijd langer dan de naad tussen de pectoralia, verhouding circa 3/2 Groene lijn korter dan rode = boettgeri Als er bij de (vermoedelijke) Testudo hermanni boettgeri geen Inguinalia aanwezig zijn (zie onderstaande foto) kan het ook Testudo hercegovinensis zijn
|
|
« Laatste verandering: 2 Januari 2010, 23:56:47 door kurtlippens »
|
|
|
|
|
|