lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Gepost op: 16 Februari 2007, 17:56:02 » |
Wij hebben nog niet zolang geleden 2 schildpadden aangekocht, een mannetje en vrouwtje.
Nu valt het me op dat het mannetje nogal agressief is tegenover het vrouwtje, het bijt heel de tijd.
Is dit normaal gedrag of is er iets meer aan de hand en zouden de schildpadden van elkaar gescheiden moeten worden?
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Februari 2007, 18:03:09 » |
Om welke soort gaat het ??
|
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Februari 2007, 18:22:46 » |
Testudo hermanni zijn het.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Februari 2007, 18:27:06 » |
Testudo hermanni zijn het. Dit is gedrag wat nu eenmaal kan voorkomen bij deze soort. Vaak houdt men meerdere vrouwen met 1 man op een groot oppervlak waar de dieren elkaar uit de weg kunnen en de man zijn paarlust wat kan verdelen. het gedrag waar we het over hebben is ; 'paargedrag'. Het bijten is bedoeld om het vrouwtje te onderwerpen. Dit gedrag kan stress opleveren voor beide dieren. Mijn advies is; huisvest ze apart. (doe ik ook; ik introduceer de mannetjes alleen in het voorjaar en het najaar bij de vrouwtjes ; paartijd) Geef eens wat meer info over de huisvessting ??
|
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Februari 2007, 18:30:52 » |
dank je voor je snelle reactie.
Momenteel zitten ze in een terrarium binnen. 80cm X 50cm.
Ze zijn nog maar een jaartje oud.
De bedoeling is om ze vanaf 2008 (misschien wel 2007) ze buiten te houden in een serre waar ze plaats genoeg hebben.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Februari 2007, 18:44:19 » |
dank je voor je snelle reactie.
Momenteel zitten ze in een terrarium binnen. 80cm X 50cm.
Ze zijn nog maar een jaartje oud.
De bedoeling is om ze vanaf 2008 (misschien wel 2007) ze buiten te houden in een serre waar ze plaats genoeg hebben. Je plannen klinken goed. Houdt de diertjes in de gaten. Als het te gek wordt dan deel het terrarium gewoon in tweeen.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Februari 2007, 18:47:29 » |
Bij goed weer kan je ze dit jaar al aan buiten wennen hoor. Welkom trouwens op het forum :tekst_smilie_2_17
|
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Februari 2007, 18:51:40 » |
Bij goed weer kan je ze dit jaar al aan buiten wennen hoor. Welkom trouwens op het forum :tekst_smilie_2_17 Dat was ik al van plan, om ze geleidelijk aan al in de serre te zetten deze zomer. En ze dan eventueel de hele zomer daar te houden. Nuja, dat wordt beetje afwachten. De bedoeling is toch om ze op termijn constant in de serre te houden en ze dan tijdens winterslaap in kelder te houden.
|
|
|
|
testudo
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 16 Februari 2007, 20:57:46 » |
Zorg er ook voor dat ze in de zomermaanden buiten de serre kunnen , in open lucht , dit zal ze goed doen. Hou wel de temperatuur binnen de serre in de gaten als het warm weer is deze zomer , de schildpadden moeten kunnen schuilen in de serre op koelere plaatsen. Vind het eigenaardig dat testudo's van slechts 1 jaar oud nu al paargedrag vertonen ( bijten naar elkaar)
|
zeker eens gaan kijken op : users.telenet.be/testudo
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Februari 2007, 12:42:11 » |
Zorg er ook voor dat ze in de zomermaanden buiten de serre kunnen , in open lucht , dit zal ze goed doen. Hou wel de temperatuur binnen de serre in de gaten als het warm weer is deze zomer , de schildpadden moeten kunnen schuilen in de serre op koelere plaatsen. Vind het eigenaardig dat testudo's van slechts 1 jaar oud nu al paargedrag vertonen ( bijten naar elkaar) Ze zijn iets ouder dan 1 jaar , ongeveer 1.5 jaar. En in de serre is er plaats genoeg om te schuilen, verder staan er dakramen open, dus het is er qua temperatuur nog redelijk ok.
|
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Februari 2007, 14:44:43 » |
Iets dat me ook erg opvalt is dat het vrouwtje vrij stil is, ze kruipt een beetje en zit dan weer een paar uren stil, ze verplaats niet echt vaak , ze zit vooral stil.
het mannetje darentegen zit geen 5 seconden stil.
Is dit gewoon te wijten aan verschillende karakters of heeft het mannetje last van stress ofzo? (hoewel ik dit raar zou vinden aangezien het mannetje van niets schrik lijkt te hebben , al van in het begin was hij zeer ijverig en zeer druk, de eerste keer al toen hij toch nog nieuw was en in een vreemde situatie , liep hij al rond en vertoonde geen angst)
|
|
|
|
testudo
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Februari 2007, 15:15:49 » |
Hoe weet je dat zo zeker dat je een mannetje en een vrouwtje hebt? Moet al redelijke kenner zijn om dit al te zien op een leeftijd van 1,5jaar. Eet het vrouwtje evenveel of je mannetje?
|
zeker eens gaan kijken op : users.telenet.be/testudo
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 17 Februari 2007, 15:43:14 » |
Hoe weet je dat zo zeker dat je een mannetje en een vrouwtje hebt? Moet al redelijke kenner zijn om dit al te zien op een leeftijd van 1,5jaar. Eet het vrouwtje evenveel of je mannetje? Ikzelf heb het geslacht niet bepaald, diegene waar ze van komen heeft dit gedaan. Ik denk dat het mannetje minder eet dan het vrouwtje! (het vrouwtje eet constant als je iets aan haar geeft...)
|
|
|
|
Monibro
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Februari 2007, 19:53:43 » |
Waarom laat je geen mestonderzoekje doen ?
|
0.0.2 Geochelone Carbonaria
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 19 Februari 2007, 12:33:05 » |
Waarom laat je geen mestonderzoekje doen ? een mestonderzoekje laten doen omdat het mannetje naar het vrouwtje bijt? PS. heb ondertussen ook al gemerkt dat het mannetje effectief wil paren met het vrouwtje....
|
|
|
|
|