SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Nieuws voor Belgische landschildpaddenhouders  (gelezen 21671 keer)
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #15 Gepost op: 16 December 2009, 23:14:33 »

Ik blijf het toch raar vinden dat de regelgeving nog steeds geen europese regelgeving is.
Tenminste............ Ik heb wel EU citesdocumenten maar binnen de EU is de regelgeving dus erg verschillend.
Gelogd
harald
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 179


« Antwoord #16 Gepost op: 17 December 2009, 09:36:04 »

het was wat mij betreft ook geen oproep of zo hoor om dit te doen.
maar meer om aan te tonen dat deze regelgeving zo niet echt klopt
maar dat doet de regelgeving bij ons ook niet.

nogmaals, dit is geen reden om aan illegale praktijken te gaan doen
Gelogd

http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 17 December 2009, 21:58:55 »

Ik blijf het toch raar vinden dat de regelgeving nog steeds geen europese regelgeving is.
Tenminste............ Ik heb wel EU citesdocumenten maar binnen de EU is de regelgeving dus erg verschillend.
Elk land kan bijkomende regelgeving toevoegen, en Belgie heeft er ook een hele resem hoor:
http://www.terravzw.org/wetgeving/viewtopic.php?f=2&t=2
Emys orbicularis  bvb mag je hier niet eens houden, tenzij je ze reeds had van voor het invoege treden van de Conventie van Bern  afvragend
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Antwoord #18 Gepost op: 19 December 2009, 14:59:08 »

Ik ben - net als héél wat dierenartsen trouwens - tegen het chippen van landschildpadden waarvan de borstschild 10 cm moet zijn.
Deze praktijk valt onder geen enkele goedkeuring  bij houders/kwekers/ liefhebbers van landschildpadden om bij dergelijke grootte, jonge nog veel te kleine landschildpadjes te chippen, wetende dat hun pootjes nogal erg fijn zijn om met een veel te dikke chipnaald een penetratie uit te voeren en de chip te plaatsen die ongeveer één tiende van het schildpadje is.
Met als gevolg : schade en infectie door de dikke chipnaald.

Identificatie door middel van foto-bijlage gekoppeld aan het citesdocument is zoals in Duitsland VEEL DIERVRIENDELIJKER in plaats van de hierbovengenoemde beulenpraktijk.
Ook het chippen van landschildpadden zoals in Nederland wordt toegepast bij dieren die een gewicht van 500 gram hebben bereikt, is een goede optie.

Het is voor velen nu wel duidelijk dat een dergelijke omzendbrief die de meesten onder ons hebben ontvangen, wijst op een strengere aanpak van de wetgeving voor houders, en kwekers van beschermde dieren (lees : landschildpadden).
Mijns inziens zal er vanaf heden ook strenger controle uitgevoerd worden op mensen die in grote aantallen citespapieren aanvragen voor hun nakweekdieren.  Op zich dus een signaal dat er nauwer zal toegezien worden op deze regelgeving die niet gelijklopend en conform is met de regelgeving bij andere Europese landen.  Ook het traject van nakweekdiertjes zal nader onder de loep genomen kunnen worden.
Er staat tenslotte in de omzendbrief een verwijzing hiernaar waarbij beklemtoond wordt, dat de kweker, liefhebber, of houder een lijst moet bijhouden naar waar de diertjes heen gaan.
Houders, liefhebbers, kwekers van Testudo Hermanni, Testudo Graece, Testudo Marginata, ... hebben voor hun dieren een Europese citescertificaat die beschermd staat onder de regelgeving van het land waar deze aangevraagd zijn, maar erg verschillend zijn bij andere Europese lidstaten.
Dus wanneer ik in Duitsland op een beurs een volwassen Testudo Hermanni, Testudo Graece, Testudo Marginata koop, krijg ik een Duits citescertificaat waar GEEN chipnummer op vermeld staat, maar wel gekoppeld is aan een - door de Duitse overheid - goedgekeurde foto-identificatie van het dier.
Hoe zit het dan - bij een dergelijk geval zoals dit aangekocht Duits dier, met de geldigheidsnorm hier in België ?

Wat dat betreft : héél kort    Stof tot nadenken  

Groetjes,
Greeny


  cool zeg Trouwens ... PRETTIGE FEESTDAGEN VOOR IEDEREEN   cool zeg
Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
harald
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 179


« Antwoord #19 Gepost op: 19 December 2009, 20:54:59 »

mijn dierenarts shipt niet als ze nog zo klein zijn , en hij zegt erbij als je controle krijgt en je moet laten chippen dat ik ze naar hem moet doorsturen !

dat kan een dierenarts natuurlijk wel zeggen maar ben je als eigenaar niet zelf aansprakelijk dat jij de wet naleeft?
wat als de controlerende instantie zegt dat ze niets met die dierenarts te maken hebben?
dan ben je als houder de pineut.

ik zou het niet gokken.
Gelogd

http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Moi
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 20 December 2009, 00:49:27 »

Ik ben - net als héél wat dierenartsen trouwens - tegen het chippen van landschildpadden waarvan de borstschild 10 cm moet zijn.

Ook het chippen van landschildpadden zoals in Nederland wordt toegepast bij dieren die een gewicht van 500 gram hebben bereikt, is een goede optie.

Deze snap ik niet echt; mijn Griek heeft nu een buikschild van 9.7 cm en woog een jaar geleden, toen heb ik 'm voor het laatst gewogen, ongeveer 400 gram. 10 cm buikschild en 500 gram lichaamsgewicht zal bij de landschildpadden die gechipt moeten worden redelijk dicht bij elkaar liggen vermoed ik. 500 gram zou voor jou en alle dierenartsen ook te licht moeten zijn...  knipoog

Als ik mijn dier, enige dier op het formulier, als 'weggelopen' aangeef bij het citesbureau kraait geen haan er naar. Zo is er makkelijk een dier van te maken dat nooit gechipt hoeft te moet worden... Dat hele (verplichte) chipverhaal werkt volgens mij alleen maar het illigaal maken en verhandelen in de hand; je moet betalen voor de chip én een dierenarts vinden die het kan (en wil) doen. Dat zal, samen met de papieren rompslomp die toch al bij cites a-dieren komt kijken, voor extra illigale dieren zorgen volgens mij. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.  Onbeslist

Gewoon, net als met de drugscontroles, de douane eens goed aan het werk zetten door 100 % controles (d.m.v. 'scans' van bagage en lichaam bijvoorbeeld) uit te laten voeren op vliegvelden en door schepen goed te controleren. Dat ben je er al voor een belangrijk deel lijkt me omdat de meeste a-dieren vrijwel alleen op die manier ons land in komen; met de auto is doorgaans te ver... Wildvang a-dieren komen dan niet meer binnen en nakweekdieren hoeven niet meer geregistreerd te worden omdat er geen illegale wildvang meer is. Hier zijn de schildpadden uiteindelijk gebaat bij, scheelt reptielenliefhebbers een hoop sores en heeft het citesbureau (dat toch niet werkt) een stuk minder werk en kosten. Ik weet 't, dit zal w.s. een utopie zijn omdat het politiek gezien niet gevoelig genoeg ligt en er niet voldoende geld mee gemoeid is...  
« Laatste verandering: 20 December 2009, 01:00:13 door Moi » Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #21 Gepost op: 20 December 2009, 05:50:29 »


Dus wanneer ik in Duitsland op een beurs een volwassen Testudo Hermanni, Testudo Graece, Testudo Marginata koop, krijg ik een Duits citescertificaat waar GEEN chipnummer op vermeld staat, maar wel gekoppeld is aan een - door de Duitse overheid - goedgekeurde foto-identificatie van het dier.
Hoe zit het dan - bij een dergelijk geval zoals dit aangekocht Duits dier, met de geldigheidsnorm hier in België ?

Wat dat betreft : héél kort    Stof tot nadenken  


Dat je als je nakweek krijgt en deze wil verkopen de dieren toch moet chippen in België waarschijnlijk zo ook het ouder dier.
Gelogd
harald
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 179


« Antwoord #22 Gepost op: 20 December 2009, 08:22:00 »


het gaat niet om te gokken , als mijn dierenarts zegt dat hij ze niet chipt dan ligt het niet aan mij !
want je mag zelf niet chippen you know !

als hij zich wilt verantwoorden daarvoor ligt ht probleem niet bij mij ,

niet echt hoor, als jouw dierenarts niet wil meewerken aan eisen die door het ministerie zijn opgelegd, dan moet je dus op zoek naar een andere dierenarts die het wel wil doen.
de houder zelf is verantwoordelijk voor de legaliteit van zijn of haar dieren.
de dierenarts hoeft zich niet te verantwoorden waarom hij/zij iets niet wil doen. door dit te weigen doet de dierenarts niets illegaals.
door een ongechipt dier in huis te hebben (dat volgens de wet gechipt zou moeten zijn) is de houder wel illegaal bezig.
de houder blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor het kunnen aantonen van de legaliteit van een dier.
Gelogd

http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #23 Gepost op: 20 December 2009, 09:26:31 »

Ik denk dat harald daar een punt heeft.
Je bent zelf verantwoordelijk.
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 20 December 2009, 09:54:45 »

mijn dierenarts shipt niet als ze nog zo klein zijn , en hij zegt erbij als je controle krijgt en je moet laten chippen dat ik ze naar hem moet doorsturen !

dat kan een dierenarts natuurlijk wel zeggen maar ben je als eigenaar niet zelf aansprakelijk dat jij de wet naleeft?
wat als de controlerende instantie zegt dat ze niets met die dierenarts te maken hebben?
dan ben je als houder de pineut.

ik zou het niet gokken.

Yep, helemaal mee eens! Je bent en blijft als volwassene gelukkig nog altijd verantwoordelijk voor wat je doet en/of laat, je kan die niet zomaar afschuiven...
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 20 December 2009, 10:01:46 »

Indien de dierenarts het niet wil doen heeft hij ook een deel verantwoording af te leggen.
Als hij papier schrijft dat hij dier te klein of te jong vind om de microchip te plaatsen dan ben je wettelijk in orde. Wel schriftelijk bevestigen.
En tweede punt niet gechipt in be is geen illegaal dier zolang het niet gebruikt word voor handel...
Mvg
Erwin
Gelogd
harald
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 179


« Antwoord #26 Gepost op: 20 December 2009, 10:12:48 »

Indien de dierenarts het niet wil doen heeft hij ook een deel verantwoording af te leggen.
Als hij papier schrijft dat hij dier te klein of te jong vind om de microchip te plaatsen dan ben je wettelijk in orde. Wel schriftelijk bevestigen.

daar geloof ik niets van, als het ministerie zegt dat een dier vanaf een bepaalde grootte of gewicht gechipt moet worden, dan kan een dierenarts niet bepalen dat dit niet hoeft.
hij kan het weigeren maar dan moet de houder nog steeds op zoek naar een andere dierenarts.

En tweede punt niet gechipt in be is geen illegaal dier zolang het niet gebruikt word voor handel...

daar gaat het niet om, het gaat er om of een je een dier niet hoeft te laten chippen als een dierenarts dit niet wil, terwijl het ministerie bepaald dat dit wel moet.
Gelogd

http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
falkon
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 20 December 2009, 10:17:42 »

Een dierenarts heeft ook iets te zeggen. Als hij zegt dat het het welzijn van het dier schaad dan hoeft hij dit niet uit te voeren.En als hij dit schriftelijk bevestigd dan ben je wettelijk in orde.
Indien je het niet geloofd neem dan contact op met mijn dierenarts deze heeft het mij zo verteld.
En dit gisteren nog toen hij hier was om kippen in te enten.
Mvg
Erwin
Gelogd
harald
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 179


« Antwoord #28 Gepost op: 20 December 2009, 10:22:00 »

dat gaat alleen op als het dier te ziek is o.i.d., dus als de gezondheid van het dier het niet toelaat.
dan kan een dierenarts dit inderdaad zelf bepalen.
als het dier beter is, zal het toch gechipt moeten worden

maar als het ministerie bepaald heeft dat een dier gechipt moet worden als het b.v. 10cm groot is of 3 jaar, dan kan een dierenarts niet bepalen dat dit te klein of te jong is.
een dierenarts staat namelijk niet boven de wet.

laat je dierenarts je dit nog maar eens goed uitleggen.
Gelogd

http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
falkon
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 20 December 2009, 10:23:57 »

Hij hoeft het niet beter uit te leggen.
Ze staan niet boven de wet maar beslissen wel in het welzijn van het dier.
Is niet zo moeilijk te begrijpen.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 09:06:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 818
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 638
Totaal: 638
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.077 seconden met 25 queries.