Ikzelf was ook maar 16 jaar toen ik met schildpadden begon (had wel begeleiding van mij vader die toen al 14 jaar ervaring had)
Grappig om te lezen dat een hoop jeugdige leden na bovenstaande berichten gelijk willen laten zien dat zij uitzondering op de regel zijn. Natuurlijk zijn die er; dat weten wij heus wel.
Het is echter een onomstotelijk feit dat het gros van de jeugdige liefhebbers uiteindelijk de hobby laten verwateren / varen vanwege allerlei sociale veranderingen (opleiding / studeren / op kamers / werken / relatie). Dat is geen beschuldigende vinger in jullie richting, maar puur een constatering op basis van ervaringen
Daarom zeggen wij (de oudere leden) ook altijd... we zien vanzelf wel hoeveel van die jeugdige leden overblijven en halverwege - / eind twintiger jaren
nog steeds dezelfde schildpadden hebben.
Ben niet te beroerd om even hand in eigen boezem te steken hoor:
Toen ik een tiener was, kreeg ik van een kennis een meegenomen Testudo hermanni ssp uit het toenmalig Joegoslavie. Heb deze een hoop jaren naar eer en geweten zo goed mogelijk verzorgd, maar uiteindelijk kwam het moment dat ik uit huis ging.. werken bij Defensie / samenwonen met mijn vriendin in haar studio, waar ze van haar huisbaas geen huisdieren mocht. En toen ontstond er dus een probleem, aangezien mijn moeder ook niet met het beestje opgezadeld wilde worden. Uiteindelijk hebben we het diertje mogen onderbrengen in de groep dieren in de Oliemeulen (ik praat nu over eind jaren '90).
Inmiddels ben ik 33, heb al geruime tijd een eigen huis; stabiel inkomen; gezin. En daarmee een stabiele basis voor een langdurige hobby als schildpadden. Ik hoop de dieren tot mijn dood te mogen / kunnen verzorgen. Natuurlijk valt er niets uit te sluiten, maar de kans dat de dieren weg zullen moeten is exponentieel kleiner nu..
Snap je?
Dus ook uit eigen ervaring weet ik waarover ik praat.
Natuurlijk kun je proberen goede en heldere afspraken te maken.. dat bijvoorbeeld iemand tijdelijk de verzorging op zich neemt... maar diegene zadel je dan ook op met evt medische kwesties / winterslaap en alle rompslomp daar omheen.
En juist dat alles maakt het moeilijker dan je verwacht / wilt / hoopt...