SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: 14 jaar is te jong om met de hobby te beginnen...
Mee eens....
Niet mee eens....
Anders...(verklaar nader)

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omlaag Print
Auteur Topic: [POLL] 14 jaar is te jong om met de hobby te beginnen  (gelezen 39384 keer)
halk
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 354



« Antwoord #45 Gepost op: 25 Oktober 2011, 18:02:45 »

het staat en valt bij de ouders vind ik. daarom heb ik voor anders gekozen.

ik ben van mening dat elk kind de kans moet krijgen om ergens voor te zorgen dit hoeft niet persee een dier te zijn, een plant kan ook heel goed. maar door de zorg bij een kind neer te leggen leer je het kind verantwoordelijkheid.
als ouder ben je echter eindverantwoordelijk. je houd toezicht op de ontwikkelingen van je kind bij het proces, je steurt de kinderen en brengt ze bij wat kan en wat niet kan.
ik persoonlijk heb vorig jaar een hamster voor mijn jongste zusje (destijds 12) gekocht. mijn ouders waren tegen omdat bij oudere zusje en ik beide een periode hamsters gehad hadden. doordat mijn hamster zich telkens uit zijn plastic bak vrat en vervolgens van de metershoge kleding kast sprong heeft dit niet bijster lang geduurd bij ons en bij mijn jongste zusje hadden mijn ouders geen zin in nogmeer dieren in huis. (we hadden al 1 hond en 2 katten)
ik ben mijn zusje gaan begeleiden in het verzorgen van het diertje. nu een jaar verder is mijn begeleiding minimaal omdat ze het allemaal zelf doet.

bij de begeleiding breng ik bewust en onbewust mijn eigen normen en waarden over het verzorgen van dieren over op mijn zusje. bij mij erg belangrijk dat je elke dag even aandacht geeft aan de dieren, om maar even wat te benoemen.
als volwassenen heb je een, als het goed is, een beeld van je eigen kunnen in het verzorgen van dieren. als de volwassenen zichzelf niet geschikt voelt om dieren te verzorgen moet die zijn kind niet aansporen op het verzorgen van dieren, beter afremmen. kan en WIL jij als volwassen goed voor dieren in jou huis zorgen zou je kunnen overwegen om de verzorging aan je kind te geven en zelf het proces te bewaken. vandaar het valt of staat bij de ouder(s)/verzorger(s)
Gelogd

SiMoN
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 49



« Antwoord #46 Gepost op: 25 Oktober 2011, 18:43:48 »

Ik ben juist 14 geworden en ik heb al sinds twee maanden een kleine Griekse landschildpad THH.
Ik wou al zeker 3 jaar geleden een landschildpad maar dat mocht niet dus ik heb mij naar luipaard gekko's gericht.
(heel goed mee gekweekt trouwens) Maar al die gekko's kwamen een beetje mijn oren uit dus ik heb een deal met mijn ouders gesloten dat als ik een groot deel van mijn gekko's verkocht mocht ik een schildpadje kopen.
 Dus van de 7 dieren heb ik 5 verkocht.
Toen heb ik een bezoek aan Nico gebracht.
Daarna schildpadje bestellen bij het Kweekcentrum voor  europese landschildpadden(maar ja de eieren waren nog maar juist gelegd) dus nog eens drie maanden gewacht.
Toen het diertje juist geboren was hebben den mensen van het centrum mij opgebelt dat ik het beestje over twee weken mocht gaan halen (nog tijd genoeg om een verblijf te maken).
En nu verloopt alles goed met het diertje... eet goed ,drinkt goed,...
Mvg Simon  glimlach

Gelogd

0.0.1 Testudo hermanni hermanni varoise
guillaume93
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 147



« Antwoord #47 Gepost op: 25 Oktober 2011, 18:55:35 »

Mijn eerste schildpad heb ik gekregen wanneer ik 9 jaar was.
Het is een schildpad die mijn buurvrouw gekregen heeft, maar ze heeft gezegd dat die van mij was in die tijd.
Ze is er wel gebleven omdat ze nog zo klein was en wij honden hadden thuis.
Wij hebben een systeem in de tuin dat ik over de draad kan naar mijn gebuurvrouw.
De schildpad was en is dus wel nog bij mijn gebuurvrouw maar ik zorg ervoor.

Aan mijn negen jaar heb ik dus allerlei info verzameld via internet en boeken.
Ik heb alles min of meer aangeleerd aan mijn geburen. ze waren toen al 60 jaar en hadden dus geen internet enzo. (wat niet grof bedoeld is, oudere personen die nu 60 jaar zijn of meer, kunnen perfect met een computer werken als ze dat graag doen.)

Ik vind dus dat het perfect kan om als jongere een schildpad te hebben.
Maar je moet wel alle informatie hebben.

Ondertussen ben ik al 17 en ik vind dit nog altijd dat kan.
Alleen moet je voor een park en een eventueel terrarium een ouder persoon hebben om die te maken of te kopen.

Groeten,
Guillaume
Gelogd

Groeten,
Guillaume

2 ETB
1 ETH
1 TGG
kr-reptiles
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #48 Gepost op: 26 Oktober 2011, 08:06:01 »

Ik heb ze nu al bijna 3 jaar zelfs, Ik ga zelfs er hopelijk mijn beroep van maken, nu doe ik een opleiding dierverzorging. Me ouders helpen me er nogsteeds mee ( als ik bijvoorbeeld tijden weg ben voor studie ), ook halen ze voer mee, aangezien ik niet zelf auto kan rijden.
Gelogd
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #49 Gepost op: 26 Oktober 2011, 08:49:27 »

Ik wou al zeker 3 jaar geleden een landschildpad maar dat mocht niet dus ik heb mij naar luipaard gekko's gericht.
(heel goed mee gekweekt trouwens) Maar al die gekko's kwamen een beetje mijn oren uit dus ik heb een deal met mijn ouders gesloten dat als ik een groot deel van mijn gekko's verkocht mocht ik een schildpadje kopen.
 Dus van de 7 dieren heb ik 5 verkocht.

Ik denk dat dit net het gedrag is waar voorgaande mensen op wijzen.
Je kocht gekko's en je hebt ze dan maar weer verkocht..
Zo overkomt het helaas de meeste reptielen die gekocht worden door jongeren (maar ook zeker niet alléén jongeren hoor)...

Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
kr-reptiles
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 15


« Antwoord #50 Gepost op: 26 Oktober 2011, 08:57:15 »

Ik wou al zeker 3 jaar geleden een landschildpad maar dat mocht niet dus ik heb mij naar luipaard gekko's gericht.
(heel goed mee gekweekt trouwens) Maar al die gekko's kwamen een beetje mijn oren uit dus ik heb een deal met mijn ouders gesloten dat als ik een groot deel van mijn gekko's verkocht mocht ik een schildpadje kopen.
 Dus van de 7 dieren heb ik 5 verkocht.

Ik denk dat dit net het gedrag is waar voorgaande mensen op wijzen.
Je kocht gekko's en je hebt ze dan maar weer verkocht..
Zo overkomt het helaas de meeste reptielen die gekocht worden door jongeren (maar ook zeker niet alléén jongeren hoor)...



inderdaad, ik heb alle dieren sinds het begin van me hobby nog.
Gelogd
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #51 Gepost op: 26 Oktober 2011, 14:06:28 »

Ik was 9 jaar toen ik ermee begon. En ik heb, op 1 sterfgeval na, alle dieren nog sinds het begin. 25 in totaal
Gelogd
Felien
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 257



« Antwoord #52 Gepost op: 27 Oktober 2011, 21:16:34 »

Ik ben het volledig eens met Kenneth.

Ikzelf heb mijn geelbuiken sinds mijn 13de.
En naar mijn inziens was dit idd te vroeg. Ik had niet echt de steun/controlering van mijn ouders, aangezien zij er net zo min over wisten als ik destijds.
Mij is ook nooit ingebakken geweest dat je je moet inlezen voor aanschaf van een dier. Of desnoods erna...
Het heeft welgeteld 2 jaar geduurd voor ik op het internet begon rond te snuffelen, en ontdekte wat ik fout deed.

Momenteel zijn er verschillende andere soorten die ik graag zou houden.
Maar het feit dat ik volgend jaar hogeschool ga doen (en dus wel op kot zal gaan...) Houd me tegen.
Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zeker of ik mijn geelbuiken hun hele leven zal kunnen houden... Al zou ik dat heel graag willen en dus valt die gedachte me zwaar...'t is goed mogelijk.
Het feit dat mijn ouders helemaal niet achter me staan op dit gebied, maakt die kans alleen maar groter.

Dat is helaas wel de bittere waarheid...


Gelogd

1.1.0 Trachemys scripta scripta
babaar
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 10


« Antwoord #53 Gepost op: 8 November 2011, 17:38:46 »

ik vind het niet te jong, ik heb waterschildpad al van mijn 9 jaar (ben nu 15), en ik heb die nog altijd, als je ouders je goed genoeg waarschuwen dat je alles zelf zult moeten doen, dan denk ik dat je ze ook zo goed mogelijk verzorgt
Gelogd
ollie_ke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 11


It's for life!


« Antwoord #54 Gepost op: 26 Februari 2012, 11:44:45 »

Denk dat er ook een aanzienelijk verschil is tussen jongens en meisjes, vaak hebben meisjes op die leeftijd wat meer verantwoordelijks gevoel en jongens vaak een stuk minder.

Ik durf er om te wedden dat je daar zelf heel anders over dacht toen je 17 was .... bulderlach

Klopt inderdaad, maar over het algemeen is het dan ook bekend dat meisjes over het algemeen beter dieren/mensen kunnen verzorgen dan jongens, dat is op die leeftijd ook al bekend  knipoog


Bij deze stelling wil ik toch even verduidelijken dat de uitzonderingen de regel bevestigen.
Mijn zoontje is pas 10 geworden en al ik zie hoe hij zich verdiept in de schildpaddenmaterie... hij zoekt constant dingen op, gaat naar de bib, observeert de beestjes en houdt deze gegevens bij in een schriftje,...

Ik moet er wel voor de volledigheid bij vermelden dat mijn zoon ASS heeft en zich daardoor ook vooral beter voelt bij dieren dan bij mensen.

In het algemeen wil ik op deze poll nog het volgende reageren:
Zo lang de kinderen goed begeleid worden en de verantwoordelijkheden voor het dier kunnen delen met een (ervaren) volwassene, zie ik niet in waarom dit problemen zou moeten geven.

Groetjes
Gelogd

Ollie_ke
jba
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 27


« Antwoord #55 Gepost op: 26 Februari 2012, 14:24:43 »

zelf zie ik het probleem niet om op jonge leeftijd met schildpadden te beginnen,
ligt geheel aan de begeleding van ouders,
een hond en kat die hou je tot de dood,en word eigenlijk zeer weinig verkocht...
omdat het een gewoonte is...??
in tegenstelling tot paarden en pony's,
ook kinderen krijgen vaak een pony,onder goede begeleiding van de ouders,
is geen enkel probleem vind ik,
maar na enkele jaren word deze verkocht/veruild,tegen een grotere,
of eentje die meer mogelijkheden bied,
is dit dan goed of fout??
men hecht zich emotioneel wel aan een paard,maar als hij goed terecht komt,mag hij wel verkocht worden ivm eigen belang...

zelf zou ik mijn schildpadden nooi verkopen,voor iets anders,

maar in welk opzicht is het ene dier anders,dan het andere...
wat mag,wat mag niet...?
en wie bepaald het...
in mijn ogen,kom je dan als eerste weer bij de ouders terecht...
Gelogd
Tekje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 362



« Antwoord #56 Gepost op: 26 Februari 2012, 15:32:53 »

Niet mee eens, je moet natuurlijk geen soort kiezen die moeilijk te verzorgen is
Maar als je begint met een geelwang ofzo dan leer je het kind een soort van verantwoordelijkheid..als hij/zij dan verder wil met de hobby dan kan je eens verder zoeken naar een Griekje ofzo

(is bij mij zo gebeurd trouwens) Brede lach ik zie graag dieren en zou ze ook allemaal willen houden, maar ik kijk dan of ik er wel tijd voor heb (met school) of het me wel interesseert etc..
Gelogd

Low 'nd Slow
wouter-
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 98


« Antwoord #57 Gepost op: 26 Februari 2012, 16:32:56 »

Valt of staat het niet met hoe het kind zelfs is?

Het ene kind van 14 heeft veel meer verantwoordelijkheidsgevoel dan het andere of is veel sneller ergens op uitgekeken waarna het het dier zal verwaarlozen.
Hiernaast is inderdaad zoals halk al aangaf de begeleiding die het kind krijgt erg belangrijk! je kan er niet vanuit gaan dat een kind (zonder dat het een dier gewend is) in een keer zonder begeleiding perfect voor zijn of haar huisdier kan zorgen. volgens mij vergeten veel ouders vaak dit laatste

Gelogd
JeroenR
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 13



« Antwoord #58 Gepost op: 26 Februari 2012, 16:55:52 »

Ik ben het volledig eens met Kenneth.
Ikzelf heb mijn geelbuiken sinds mijn 13de.
En naar mijn inziens was dit idd te vroeg. Ik had niet echt de steun/controlering van mijn ouders, aangezien zij er net zo min over wisten als ik destijds.
Mij is ook nooit ingebakken geweest dat je je moet inlezen voor aanschaf van een dier. Of desnoods erna...
Het heeft welgeteld 2 jaar geduurd voor ik op het internet begon rond te snuffelen, en ontdekte wat ik fout deed.
Momenteel zijn er verschillende andere soorten die ik graag zou houden.
Maar het feit dat ik volgend jaar hogeschool ga doen (en dus wel op kot zal gaan...) Houd me tegen.
Eerlijk gezegd ben ik zelf niet zeker of ik mijn geelbuiken hun hele leven zal kunnen houden... Al zou ik dat heel graag willen en dus valt die gedachte me zwaar...'t is goed mogelijk.
Het feit dat mijn ouders helemaal niet achter me staan op dit gebied, maakt die kans alleen maar groter.
Dat is helaas wel de bittere waarheid...


Ik ben begonnen met de hobby toen ik een jaar of 13 was. Erg veel dieren gehad (schildpadden, hagedissen, kikkers) en ook veel fouten gemaakt. En toen ik "op kot ging" (geweldig, mooie taal, dat Vlaams), heb ik de hobby moeten beeindigen, was echt niet te combineren. Dat is een factor die een rol kan spelen bij tieners die met de terrarium-hobby  beginnen...
Gelogd

Niet te veel willen, en niet te veel niet-willen...
Labradorreke
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 35


« Antwoord #59 Gepost op: 26 Februari 2012, 17:38:35 »

Ik heb gestemd op "anders"
Het hangt vooral af van het karakter en de verantwoordelijkheidszin van de kinderen / mensen die aan
de hobby beginnen.
Ouders kunnen ook wel min of meer inschatten of het wel of niet kan slagen.

Zelf was ik 4 jaar toen ik mijn eerste schildpadden kreeg.
Ik heb er enkele weten sterven, waar ik erg veel verdriet om had als kleuter.
Ik ben nu 44... 2 van de toen gekregen schildpadden leven nog steeds en zijn in goede gezondheid.
Vorig jaar is er eentje overleden, en in 1996 is er eentje overleden van "mijn oude garde".
De 2 die ik dus reeds 40 jaar in mijn bezit heb zijn mijn grootste trots!
Hun geschatte ouderdom is ongeveer 70 jaar.

Als 4 jarige kreeg ik natuurlijk hulp van m'n ouders.
Maar eens ik kon lezen, zocht ik veel op in boeken, ging naar bibliotheek zocht daar boeken over schildpadden
en ik hield me veel bezig met mijn dieren, uren kon ik ze observeren.

Ik denk dus dat veel afhangt met de interesse en vooral de hulp die je krijgt van je ouders/familie.





Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 18:35:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 753
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 630
Totaal: 630
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.067 seconden met 27 queries.