De eerste symptomen waren er reeds enkele weken, verminderde eetlust en uitwerpselen van kleinere diameter wees erop dat er druk ontstond op het spijsverteringskanaal van het vrouwtje (een gemiddeld legsel is een massa van ruim 1200g).
Spannende tijden altijd met verscherpt toezicht, altijd hopende dat de vermindere eetlust geen andere oorzaak heeft...
Vanmorgen meteen meer zekerheid, in de heuvel midden de kamer was het vrouwtje begonnen met een proefkuil, altijd een fascinerend spektakel voor me. Vooral ook omdat mijn aanwezigheid in de kamer het vrouwtje niks deert. Het 'ritueel' bestaat erin dat het vrouwtje een vijftal minuten gaat graven, vervolgens een paar rondjes rond de heuvel aflegd en opnieuw begint te graven in de keiharde zavel.
De heuvel was zoals verwacht een uitverkoren plaats, waar het maken van een geschikte legkuil echter niet mogelijk zal zijn...
Na ruim een uur had het vrouwtje ook door dat ze enkel maar vooruit kon en niet dieper raakte.
Minpunt is dat haar zus nooit meer zal 'helpen met het graven', iets die toch weer eens in me opkwam.
Nu worden nog enkele proefgravingen verwacht voor het vrouwtje uiteindelijk zal afleggen.
Het legsel zal uitzonderlijk vroeg op het seizoen zijn, doorgaans word het eerste legsel pas in januari, ten vroegste eind december afgelegd.
Maar alvast enkele foto's en een filmpje van de eerste poging tot het maken van een legkuil :