Schildpad overleden in winterslaap?

(1/4) > >>

duckfan:
Hallo,

Ik heb me hier aangemeld omdat ik met een probleem zit. Ik heb begin dit jaar 5 roodwang schildpadden gekregen van iemand die ze in een gracht wilde gooien. Een mooie vijver gegraven, 90 centimeter diep en de hele zomer hebben ze zich opperbest vermaakt. Half oktober zijn ze zo'n beetje ondergedoken voor de verwachte winterslaap maar tot mijn grote schrik zag ik gisteren 1 van de schildpadden bovenin drijven. Ik heb al op internet nagezocht hoe je kunt bepalen of ie dood is of niet maar ik heb niets overduidelijks kunnen vinden en daarom wil ik hier de vraag stellen.

Hoe kan ik bepalen of mijn schildpad nog leeft of dat ie overleden is in zijn winterslaap?

Bvd

Hansm:
Een dooddier heeft meestal kop en poten ver uit het schildhangen en bij aanraking blijven dat zo.
Blijf je twijfelen zou ik een foto maken, mij lijkt het dood als het bovenin drijft en al voor wat langere tijd.

Je vijver is niet echt heel diep voor een winterslaap heb je nog verdere aanpassingen aan de viijver gemaakt voor de winterslaap en hoe breed is je vijver.
Ook zou ik graag weten sinds waneer ze in deze vijver zitten of dat de vijver klaar was voor gebruik ?

Eventueel een foto zou behulpzaam zijn van "'dode dier"' maar zeker ook van je vijver.

duckfan:
Gegraven in maart dit jaar. Ongeveer 1,5 bij 2 meter. Schildpaddenvijver wordt gevoed vanuit mijn visvijver van 35 m3. Geheel wordt over een eigenbouwfilter 4 kamer ( inhoud filter 4 m3 (!)) gefilterd.
Foto's bijvoegen lukt niet ik krijg de melding upload map is vol.

Hansm:
 hier wordt uitgelegd hoe je foto's kun plaatsen, http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,5413.0.html

Ja het is geen super grote vijver voor 5 ik neem aan volwassen roodwangen, ook niet klein, maar inderdaad is belangrijk net als bij vissen dat er biologisch evenwicht is
dat hij via de visvijver goed gefilterd wordt lijkt me weer prima.
Vijver lijkt mij ook lang genoeg liggen dat er soort van natuurlijke laag blad en rommel op de bodem ligt waar ze zich kunnen ingraven, weet je zo of dat eris ?
Verder gebruik je toch geen chemische middelen voor algen of helder water ofzo voor de vissen ?

Ik zou de vrijwel zeker dode schildpad er in iedergeval direkt uitvissen , en even goed van onder tot boven bekijken of je iets vreemds aan het dier ziet,
het kan natuurlijk ook nog ouderdom zijn, maar omdaar gelijk vanuit tegaan is niet handig.

Barbara:
Ik snap helemaal wat je bedoelt. ik had dit in het voorjaar. Een dode Roodwang die niet dood leek.
Ze zat zoals ze altijd op haar steen zat. Dus niet met de poten en de kop uit het schild hangen.
Ik heb haar toen een dag in een doos apart gezet maar ze had echt niet bewogen in de tussentijd.

Navigatie

[0] Berichten index

[#] Volgende pagina