SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Voedsel Kinosternon baurii  (gelezen 8461 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Gepost op: 3 November 2009, 09:32:01 »

Tot vandaag had ik op diverse websites gelezen dat K. baurii (hoofdzakelijk) carnivoor is; een vleeseter dus.

Als voer wordt veelal genoemd:
- Kattenbrokjes
- Regenwormen
- Huisjesslakken ( land- / waterslakjes )
- Waterinsecten
- Rode muggenlarven....
Eigenlijk alles wat klein is en leeft  fluiten

Vandaag kwam ik echter op deze link:
http://nlbif.eti.uva.nl/bis/turtles.php?menuentry=soorten&id=231
Turtles of the World, soortbeschrijving K. baurii door C.H. Ernst, R.G.M. Altenburg & R.W. Barbour


Hierin word beweerd dat K. bauri omnivoor is.
Het dieet zou (onder andere) bestaan uit zaden van de koolpalm (?), bladeren van de jeneverbes, meerdere soorten algen, insectjes, slakjes en dode vis. Er word dus expliciet al 3 soorten plantaardig voer genoemd..
Door deze informatie + het feit dat ze nogal snel overgewicht hebben, krijg ik sterk de indruk dat we deze soort ook een veel te rijk dierlijk menu voorschotelen. Zou het nogal snelle overgewicht dan niet een mogelijk vergelijkbaar iets zijn als bultgroei bij Testudo's agv een te eiwitrijk dieet??

En natuurlijk accepteren ze bij ons in gevangenschap bijna geen plantaardig voer; er is nagenoeg altijd veel lekkerder dierlijk spul beschikbaar in het aquarium....

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
jacquesdw
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 103



« Antwoord #1 Gepost op: 3 November 2009, 10:23:46 »

Heb lang geleden nog K. baurii gehad...
Ze aten toch ook van de waterplanten...
Ik voederde wel zuinig maar regelmatig met als basisvoer een groene schildpaddenstick (Tetra denk ik) en ook de gedroogde garnalen-visjes-weetikveel voeding die geen/weinig voeding bevat maar die dus een perfect balastvoer is...waar ze wel darmvulling van hebben maar niet van bijkomen...
En dan natuurlijk ook slakjes enzo....
Dat is niet echt een te rijke voeding en het groeien gaat dus ook wat langzamer...maar evenwichtiger denk ik...
Denk dat we onze schildpadjes te veel verwennen...en dat is in hun nadeel...
Aan jonge schildpadjes gaf 'k geen buffalo/meelwormen omdat 'k vroeger bij andere juvenielen had ondervonden dat ze hiervan gingen staartbijten...
Gelogd
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #2 Gepost op: 3 November 2009, 10:43:17 »

Ik heb laatst ook een topic geopend over groenvoer voor Kinosternon soorten: http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7990.0.html

Mijn jonge K. baurii eten nog geen/weinig groenvoer, maar ik blijf experimenteren.
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #3 Gepost op: 3 November 2009, 11:58:16 »

@ Harimau:
Die gedroogde garnaaltjes als balastvoer voor deze veelvraatjes is zo'n gek idee nog niet. Zeker niet als basisvoer, maar puur als maagvulling icm de povere voedingswaarde... Het zal de dieren een gevoel van "verzadiging" geven, zonder ze explosief te laten groeien. Klinkt logisch.

@ Skip:
Ik had jouw topic al met interesse gelezen.
Jouw specifieke ervaring betreft een volwassen (?) dier (die dus veel minder hard zal groeien dat juveniele exemplaren).
Nu zal de groei van een volwassen dier minder geremd hoeven te worden dan dat van een jong diertje.
Daarom denk ik dat het voederen van plantaardige kost juist voor de jonge dieren belangrijker is om ze gelijkmatiger te laten groeien.

Ik zal ook eens wat andijvie verstrekken... kijken we ze doen  mmm...leuk
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #4 Gepost op: 3 November 2009, 15:54:07 »

Nee mij lijkt garnaaltjes als verzadigingvoer ongeschikt, juist de "'honger"'
leert water en moeras schildpadden groen voer waterplanten eten waar weer wel goede stoffen inzitten.
Ook de langzame vertering bij weinig voedsel geven zorgt voor goede opname van de voedingsstoffen, met verzadigings voer doe je dit teniet.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #5 Gepost op: 3 November 2009, 16:16:06 »

Nee mij lijkt garnaaltjes als verzadigingvoer ongeschikt, juist de "'honger"'
leert water en moeras schildpadden groen voer waterplanten eten waar weer wel goede stoffen inzitten.
Ook de langzame vertering bij weinig voedsel geven zorgt voor goede opname van de voedingsstoffen, met verzadigings voer doe je dit teniet.


Interpreteer ik het goed dat je hiermee beweert dat "hongerlijdende" ( <-- ik bedoel dit uiteraard in de minst extreme zin van het woord ) dieren uit hunzelf plantaardig voer in de bak gaan eten, ipv halsstarrig te wachten op "lekkerder voer"?
Want met die wijsheid zou je de diertjes dus bijvoorbeeld 2 weken geen dierlijk voer geven, waardoor ze noodgedwongen plantaardige kost tot zich nemen.
Zelf zou ik dan als snel bang zijn dat de dieren verhongeren, aangezien ze de plantaardige kost normaliter niet eten...
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #6 Gepost op: 3 November 2009, 16:30:56 »

Nee met honger (daarom stond het tussen aanhalingstekens) bedoel ik dat als je bv 3 maaltijden geeft van insekten/vlees per week,
dus gewoon voldoende en normaal dieet, en waneer ze nog meer honger hebben kunnen ze planten gaan eten.
Geef je onnodig verzadigingsvoer zullen ze zeker voor deze ongezonde garnaaltjes kiezen,
ipv min of meer gedwongen het veel gezondere plantaardig voedsel waneer ze nog trek hebben.

In je laatste zin zeg je dat ze normaal geen planten eten, maar dat blijkt dus wel zo te zijn want daarvoor opende je het topic met de link waar je deze info. vondt Knipoog

Verzadigings voer en zeker in de vorm van gedroogde garnaaltjes is dus in mijn ogen een absolute afrader.
Het verzadigingsvoer is eigenlijk de plantaardige voeding, eten ze geen plantenaardige voeding naast hun normale
vlees dieet dan hebben ze op de vasten dagen ook geen honger.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #7 Gepost op: 3 November 2009, 17:09:30 »

Nee met honger (daarom stond het tussen aanhalingstekens) bedoel ik dat als je bv 3 maaltijden geeft van insekten/vlees per week,
dus gewoon voldoende en normaal dieet, en wanneer ze nog meer honger hebben kunnen ze planten gaan eten.
Ah, helder.
Dus naast het regelmatige voeren van dierlijke kost, zouden ze bij extra honger zelf plantaardig materiaal kunnen gaan eten.



Geef je onnodig verzadigingsvoer zullen ze zeker voor deze ongezonde garnaaltjes kiezen,
ipv min of meer gedwongen het veel gezondere plantaardig voedsel waneer ze nog trek hebben.
Klinkt logisch

In je laatste zin zeg je dat ze normaal geen planten eten, maar dat blijkt dus wel zo te zijn want daarvoor opende je het topic met de link waar je deze info. vondt Knipoog
Hahaha, scherp. Laat ik mezelf nuanceren: Mijn dieren maken niet de indruk plantaardige kost te (willen) eten. Daarbij lees ik op de bekendere caresheets alleen maar over dierlijke kost knipoog

Verzadigings voer en zeker in de vorm van gedroogde garnaaltjes is dus in mijn ogen een absolute afrader.
Het verzadigingsvoer is eigenlijk de plantaardige voeding, eten ze geen plantaardige voeding naast hun normale
vlees dieet dan hebben ze op de vasten dagen ook geen honger.
Daar heb je een punt.... Maar wat ik me afvraag: Gezien het feit dat ze dit in de natuur dus kennelijk wèl eten; is ons dieet dan niet verkeerd en zouden we meer plantaardige kost moeten verstrekken? Want ondanks de vastendagen blijken ze nog steeds behooooooorlijk te groeien.

*kijkt even in de troebele bak... heeft net in een vlaag van verstandsverbijstering de zandbodem wat omgewoeld bij het verschonen / verversen van de planten... afvragend... afvragend *

Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #8 Gepost op: 3 November 2009, 17:22:52 »

Ookal is het een ander soort schildpad ik heb het zelf gezien met Terrapene, deze staan niet echt bekend om hun voorkeur voor groen, waneer ze kunnen kiezen zal dat altijd eerst vlees of lekker insekt zijn daarna vruchten en dan pas groen of zelfs helemaal niet (in gevangenschap uitroep !)
Toch waneer je nakweek op de manier zoals ik hierboven schreef 2 of 3 keer vlees/insekten geeft en de andere dagen groenvoer dan "'leren "' ze op deze manier
zeer goed zelfs groen te eten.
Waneer je de nakweek dit niet aanwent vanaf het begin dan is het zeer lastig op latere leeftijd ze nog aan groenvoer te wennen ook uit eigen ervaring groentjes lachen
Deze lekker bekken waarvan ik ook een paar heb willen alleen vlees en insekten en dat vindt ik jammer want het groenvoer is juist ook goed voor hun, maar ik
geef niet op en blijf groenvoer ook aan hun aanbieden.

Ook van onderzoek uit natuur blijkt Terrapene (de ene ondersoort meer dan de ander, ligt aan leefgebied), regelmatig soms ook seizoens gebonden omdat aanbod dierlijk voer minder is, redelijk wat groenvoer ERBIJ te eten dus niet alleen meer als aanvulling op dieet  en zo zie ik het ook, denk dt je dit naar veel water en moerschildpadden kunt doortrekken.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 3 November 2009, 17:30:11 »

In die zin kun je omnivoor dus ook op meerdere manieren interpreteren.

Omnivoor als eter van 50% dierlijk en 50% plantaardig voer
Omnivoor als hoofdzakelijk vleeseter, met een aanvullend deel plantaardig tijdens periode van schaarste.




Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #10 Gepost op: 3 November 2009, 17:39:35 »

Ja ik denk inderdaad dat je het zo kan zien, en dat het goed maar ook leuk/interesant is om dat uit te vinden en te proberen bij je water/moerasschildpadden
in het algemeen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 3 November 2009, 17:46:34 »

Ehmm, voor mij is het nogal logisch als je ook kattenbrokken voert dat geen groenvoer word opgenomen.
Kattenbrokken bestaan voor vrijwel de helft uit graan met name rijst, tarwe en mais.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #12 Gepost op: 3 November 2009, 17:53:04 »

Nou nee, want mijn voer van Terrapene bestaat voor een wiliswaar klein, maar toch een deel ook uit kattebrokken en groenvoer wordt ook gegeten
als je ze daar de kans voor geeft.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
jacquesdw
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 103



« Antwoord #13 Gepost op: 3 November 2009, 22:58:27 »

Terrapene's zijn geen waterschildpadden... schuchter
Als ze groen gaan eten als vervangvoeder nemen ze weer voeding binnen, ook al is die voedingswaarde misschien lager...helpt dus niet...en schildpadjes uithongeren vind ik niet echt diervriendelijk...
In de natuur gaan ze ook een dood (water-)insect opeten...en zoveel ongezonder is dat ook niet tegenover gedroogde garnaaltjes...
Wat denk je dat er in sommige garnalen of scampi's zit die hier en daar met liefde worden gegeven? Misschien conserveringsmiddelen? En gedroogd is maar gedroogd...misschien zit er nog wel wat kalk/mineralen in...
Wij geven gewoon een veel te voedingrijke voeding tegenover in de natuur...en wat moet je doen als je zelf wil vermageren? Juist ja vezelrijke voeding, waar voor de rest weinig of niets in zit...(eigen ondervinding... )
In al die jaren dat ik schildpadjes had heb ik op deze manier altijd een regelmatige groei gehad...zonder dat ze onder hun schild kwamen uitpuilen...
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #14 Gepost op: 3 November 2009, 23:40:59 »

Van uithongeren is geen sprake dan moet je nog een keer goed lezen wat geschreven is dat gaat gewoon veels te ver om te beweren dat ik dat zeg.
Ik wil best een discusie hierover voeren maar niet met uitspraken dat ik zeg dat  op een dieronvriendelijke manier beesten uit moeten worden gehongerd, want dat zeg ik absoluut niet !

In je reactie spreek je je zelf verder nogal tegen,
gaat het nu over vervangvoer of verzadigingsvoer ik neem maar even aan het laatste,

bv. zeg je  "'met groenvoer als vervangvoer nemen ze weer voeding binnen'', snap dit punt niet want met garnalen als verzadigingsvoer nemen ze toch ook weer voeding binnen,
zowiezo  komt er voer naar binnen als je uberhaubt verzadigingsvoer gaat/wil geven.

Het verschil zit erin dat groenvoer goed voor ze is en gedroogdegarnalen niet, lijkt mij belangrijk verschil.

Nee Terrapene is geen waterschildpad maar moerasschildpad en nergens staat dat ik dat beweer,
Maar waarom kom jij dan zelf met een vergelijking van mensen en schildpadden aandragen ? mensen zijn geen waterschildpadden knipoog

Dan heb je het over vezelrijk eten ivm water en moerasschildpadden  vraagteken vraagteken
bevatten volgens jouw gedroogde garnalen dan vezels vraagteken

Heb jij in al die jaren ervaring dan nog nooit over het nut van vasten dagen bij water/moerasschildpadden gehoord, dat vindt ik basis kennis bij het houden van water/moerasschildpadden.

Te voedingrijkvoeding geven in vergelijking met de natuur vraagteken vraagteken vraagteken te vet, te eenzijdig, teveel zal je bedoelen maar te voedingsrijk ?
en dat willen oplossen met gedroogde garnalen die niks bevatten wat ook basis kennis is van water/moerasschildpadden houden.

Ik vindt het een aparte kijk op voeding van waterschildpadden die je hebt maar geen goede en ook niet onderbouwt.


Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 07:35:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 882
Totaal: 882
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.076 seconden met 27 queries.