Er komen er idd een heel deel af, ik heb de foto vergroot. Panacur werkt dus duidelijk beter, of ben ik hier mis mee?
Zoals Kurt al eerder aangaf denk ik ook dat de dikte van de huid een rol speelt. Aangezien ze steeds onder warmtelampen en in verwarmde bakken zitten is de kans groot dat Profender voor het grootste deel gewoon verdampt...
Ben blij dat je schildpadjes eindelijk van de wormpjes vanaf zullen zijn!
Uitgaande van het feit dat er na de Panacur kuur wèl (behoorlijk veel) dode spoelwormen werden/worden uitgescheiden en na de Profender behandeling níet, durf ik inderdaad te beweren dat Panacur
in het geval van míjn schildpadden beter heeft gewerkt dan de Profender.
Nogmaals: de reden dat Profender niet (voldoende?) heeft gewerkt is mij niet duidelijk.
Dikte van de huid speelt natuurlijk een rol mbt opname van het middel. Met die reden heb ik op advies van 2 dierenartsen ook gedruppeld in oksels en liezen; daar waar de huid het meest dun is.
Er werd inderdaad ook gewaarschuwd voor snelle verdamping van het middel; vandaar dat ik de dieren na het druppelen een half uur in een onverwarmde bak op kamertemperatuur liet zitten...
( Misschien lag het aan de dosering of was er ondanks mijn reinigen van het verblijf toch herbesmetting)
Desondanks heeft het absoluut minder goed gewerkt in vergelijking tot de Panacur die oraal werd toegediend. De eerstvolgende keer dat weer spoelwormen bij mijn dieren worden geconstateerd zal ik zeker de voorkeur geven aan Panacur.
Desalniettemin wil ik wel eerlijk opmerken dat ik zeker geen spijt heb van het uitproberen van Profender.
Voor hetzelfde geld had dit middel wèl een goede uitwerking gehad.. Al doende leert men hè.
't Is hooguit vervelend dat de geplande winterslaap hierdoor fiks werd verschoven. Maar dat is mijn eigen schuld: Had ik de mest maar eerder moeten laten controleren..