Had die vraag uitgezet bij de dierenarts.
Deze verklaarde hiervoor ( lees: in de kliniek in Rijen ) te hebben gewerkt bij een kliniek in Nijmegen waar ze veel reptielen binnen kregen.
Hij gaf aan dat het voor 100% spoelwormeitjes waren ipv cysten van protozoa of oxyuren.
Het is inderdaad allemaal vrij dubbel nu:
De Profender heeft de wormlast tussen 1e en 2e mestcontrole verminderd.
Bij de 3e mestcontrole bleek het aantal eitjes niet minder dan bij de 2e controle... Nog steeds spoelwormen aanwezig in de maag / darmen.
Ik ben niet zozeer gefixeerd op de wormbesmetting, alswel op de winterslaap
.
Vorige jaar (het 1e jaar dus) hebben ze geen winterslaap gehad.
Dit jaar wil ik ze erg graag wel hun eerste winterslaap geven ( weekje of 6 max. ).
Job gaf aan dat de wormlast al beduidend minder zou zijn en de dieren (indien ze verder gezond ogen) gewoon in winterslaap zouden kunnen.
Mijn dierenarts noemde echter "toch nog behoorlijk veel spoelwormeitjes"...
Dat levert bij mij een dilemma op. Ik wil ze erg graag die winterslaap geven; temeer omdat 1 dier echt explosief groeit ( wel glad, maar 2x zo snel als het andere diertje ), wil ze dus echt die rust even geven.
Jouw adviezen klinken logisch, maar jouw RA-uitspraken roepen vraagtekens bij me op.
Dieren onder de 500gr (voor het gemak genomen) zouden dus niet behandeld dienen te worden ivm stress en evt parasietuitbraak...
Maar als er een parasietenuitbraak volgt, dan maakt dat toch niet uit? Want ze krijgen / hebben op dat moment namelijk werkzame stoffen in zich die parasieten aanpakken?
En stel dat jouw dier van 400gr ook een wormbesmetting had gehad: Hoe had dat dier dan in winterslaap gemoeten? Zonder behandeling?
Ik knal er liever een medicatie in, dan dat ik spoelwormen het dier laten aantasten tijdens een hibernatie... Of is dat wat kort door de bocht?
Ik begrijp dat dieren in het wild ook altijd een lading parasieten met zich meedragen.
En in het wild leidt dat niet tot sterfte zeg je? Ik redeneer anders: In het wild zullen dieren met (behoorlijke) wormbesmetting misschien de winterslaap niet overleven, hoewel dat maar een klein percentage is tegenover de dieren die het wel overleven.
Ik heb voor mezelf alleen niet de luxe om sterftegevallen te kunnen incalculeren.. snap je?
Dus ik begrijp je punt... Maar blijf met dilemma's zitten.
Extra toediening nu zal niet "gezond" zijn wellicht.... maar wederom ontzegging van de winterslaap zal dat in principe ook niet zijn.
Stoppen met medicatie en wel een winterslaap over 8 weken indien de dieren dan nog gestaagd zijn aangekomen / actief en levenslustig zijn is ook een mogelijkheid waar ik mee speel.
Lastige kwestie zo.