Ja....ik denk dat ik het weet hoor, hier hetzelfde "fenomeen"
Volgens mij is de zavel de oorzaak van de gedragsverandering, en ik ben er wel blij mee.
De dieren zijn aanzienlijk pittiger en gaan territoriaal gedrag vertonen in de omgeving van hun zelfgemaakte burrows.
Het zijn niet langer de wattjes van de vorige jaren, het gedrag is merkelijk anders, enigzins (met enige terughoudendheid) bevestiging van de theorie dat veel eigenschappen verloren gaan in gevangenschap, meer natuurlijk gaan houden kan dit grotendeels verhinderen...
De dieren zonder broedstoof uitgebroed zijn nog pittiger hier....
Zodra je ze met velen samen zet verdwijnt het territoriale gedrag dan weer en delen ze probleemloos de ruimte die ze hebben, omdat de situatie dan weer minder natuurlijk is denk ik....hetzelfde verkrijg je met grote groepen Trachemys, die zullen ook niet gaan vechten...
Schrik voor verwondingen moet je niet meteen hebben, het agressieve gedrag blijft hier toch binnen de perken, de huid is ook dik genoeg om een hap in de poot zonder verwondingen te doorstaan .
Eventuele stress is iets waar je rekening mee moet houden, maar zover komt het tot nu toe nog niet.